Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

                          Assalamualaikum wbt.


Masih di bulan muharam. Masih blm terlambat utk set niat baru. Utk hijrah menjadi lebih baik.

Surah Al-Ankabut boleh disegmentasikan kpd beberapa bahagian. Mengapa manusia itu diciptakan. Tidak lain adalah utk diuji. Dan ciri org yg gagal itu bile dia menganggap ujian dr Allah adalah sebagai azab dan tidak memandang hikmah disebaliknya.

Apa respon kte terhadap ujian yg diterima adalah menunjukkan penerimaan kte terhadap ujian itu. Maka sentiasa berlapang dada dan meyakini bahawa Allah tdk membebani seseorang di luar kesanggupannya.

Semakin Allah menyayangi seseorang, maka semakin tinggi ujian yg akn diberikan. Seharusnya hijrah itu mengajar kte supaya lbh dekat dgn Allah, menjadikan kte semakin byk mempersiapkan diri menuju kematian dgn cara memperbanyakkan taubat dan menjadikan kte semakin istiqomah dan sentiasa berusaha melakukan sgl amalan yg disuruh oleh Allah.

Justeru sama-samalah kte memanfaatkan baki usia yg masih Allah pinjamkan smpi ke hari ini. Memanfaatkan dgn mempersiapkan diri dgn bekalan secukupnya sblm kte bertemu Allah dlm pengakhiran dan tempat yg paling baek di akhirat nanti. InsyaAllah. 

Assalamualaikum wbt.

Ada 5 org yg sgt bermakna dlm hidup Rasulullah SAW. Alhamdulillah berkesempatan menghadiri seminar yg dianjurkan oleh Ar-Raudhah pada sabtu lalu.

1 - Aminah : ibu kepada Rasulullah SAW.
2 - Halimah : ibu susuan kpd Rasulullah SAW.
3 - KHadijah : isteri pertama Rasululah SAW.
4 - Aishah : isteri terakhir Rasulullah SAW.
5 - Fatimah : anak yg sgt disayangi oleh Rasulullah SAW.

Setiap wanita ini sgt bermakna dan ada sejarah sndri dlm hidup Rasulullah SAW.

Semoge peribadi indah yg ada pd stiap wanita ini semua memberi kte semua teladan utk mencontohi mereka. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Whatever comes, let it come
What stays, let it stay
What goes, let it go.

In this life, carry one thing:
How to please Allah.
Because if you please Him,
He pleases you,
Fulfils you,
And enriches you.

Live your life with this principle:
Be good even if you don't receive good,
Not because for other's sake but because Allah loves those who do good.

The new year always reminds us of the Hijrah.
May this year 1439H make us a better person.
InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Tq sisthur 4 the gift.. wlpn skrg dah xsm team, kte still keep in touch lg.. really miss ur "good" moments together.. ecehhh..

Jzkk baain.. semoge dimurahkan rezeki lg.. diberi kesihtn yg baek.. dan semoge sukses selalu.. insyaAllah..

Comments: (0)

                          Assalamualaikum wbt


"Jika mahu lakukan sesuatu, lakukanlah skrg. Besok belum pasti awak msh bernyawa. Lakukan jgn sampai terkilan. Lakukan sesungguh ht seolah-olah awk akn mati besok. Lakukan seolah-olah awk akn hidup seribu thn lagi.."

"Bukankah apa yg membezakan seorg individu drpd yg lain adalah bagaimana agihan masa dilakukan.."

"Ajal, jika sampai tdk akn menunggu sesiapa. Jadi, segeralah memohon maaf jika terasa diri bersalah sesama manusia dan mohon keampunan Allah jika sedar diri berdosa. Setiap hari sebenarnya merupakan hari-hari terakhir di dunia.."
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Perkongsian ilmu. Siri seminar ibrah surah al-Qasas. Banyak diceritakan kisah Nabi Musa menghadapi Firaun di Mesir. Kisah Qarun yg boleh dijadikan iktibar dan byk lagi.

Antara ciri sikap Firaun adalah sombong. Oleh itu kita dinasihatkan supaya menjauhi sikap sombong. Sentiasa mengingatkan diri bhw kita hanyalah hamba di dunia ini.

Sentiasa redha dgn sgl ketentuan Allah. Jangan risau ats apa yg akan berlaku sebaliknya teruskan berusaha dan menganggap segala yg telah berlaku psti ada hikmahnya.

Perlu ada dlm diri kita sikap benci kpd kezaliman. Walaupun itu adalah selemah lemah iman.

Lakukan penghijrahan dlm diri.  Percaya dan yakinlah pada hijrah itu ada kebaikannya.

Sentiasa berbuat baik kpd sesama manusia dgn asbab utk mendapatkan hidayah Allah. Dan bantulah org yg berada dlm kesusahan dgn tulus ikhlas.

Semoge Allah menerima sgl amalan2 kebaikan yg kte lakukan. Dan semoge kte sentiasa istiqamah utk melakukan kebaikan. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

28.08.2017
Happy birthday makk.
Semoge Allah sentiasa merahmati dan memberkati hdpmu. Aaminn.
We love u!

Buku terbaru dari tereliye.
Tentang kamu.
Aduh, berapa kali harus kubilang buku2nya bagus sgt..

"Saat kita melakukan yg terbaik dan tetap gagal, apa lagi yg harus kita lakukan? Berapa kali kita harus mencoba hingga tahu bahwa kita telah tiba pada batas akhirnya? Pertanyaan terpentingnya, bukan berapa kali kita gagal, melainkan berapa kali kita bangkit lagi, lagi, dan lagi setelah gagal tersebut. Jika kita gagal 1000x, maka pastikan kita bangkit 1001x."

"Jadilah seperti lilin, yg tidak pernah menyesal saat nyala api membakarmu. Jadilah seperti air yg mengalir sabar. Jgn pernah takut memulai hal baru.."

"Terima ksh utk kesempatan mengenalmu, itu adalah salah satu anugerah terbesar hidupku. Nasihat-nasihat lama itu benar, cinta memang tdk perlu ditemukan, cinta-lah yg akn menemukan kita. Aku tdk akan menangis kerana sesuatu tlh berakhir, tapi aku akn tersenyum kerana sesuatu itu pernah terjadi. Kerana dicintai begitu dlm oleh org lain akn memberikan kte kekuatan, sementara mencintai org lain dgn sungguh-sungguh akn memberikan kita keberanian.."

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah.
Terima kasih ats hadiah habdbag ini.
Semoge Allah murahkan dan melapangkan rezeki dak zila asbab kebaikannya. Aamin.

Rindu sudahhhhhhh.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

"Kita perlu rasa sedih supaya satu hari nanti kita reti nak hargai rasa bahagia. Kita perlu rasa sunyi, supaya kita hargai masa kita dapat layanan baik. Kita perlu rasa kehilangan, supaya kita dapat hargai erti pertemuan..

Hari kita di sini tidak tahu sampai bila. Entah esok lusa dijemput pulang. Buatlah sesuatu yg bisa menggembirakan dan bermanfaat bkn hanya utk diri kita, tapi utk org lain jg. Moga-moga ada satu perbuatan baikmu yg menjadi sebab utk kau diampuni di sana nti.."

Alhamdulillah ala qulli hal.
28 July.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Ukhuwah itu bagai seutas tasbih,
Ada awal dan tiada penghujungnya,   
Dicipta untuk mengingatiNya,
Dibahagikan untuk cintaNya,
dan
Diratib untuk redhaNya.

Terima kasih sudi dtg rumah sy saban tahun. Xpernah jemu. Sayangggg semua. Hihihi.

Syawal 1438H.

Assalamualaikum wbt.

3 syawal 1438H.
Selesai baca 1 buku wlpn time2 raya. Hahaha..

"Kutenungi bintang-bintang, meski tak seharusnya aku lakukan. Kadang (dengan) itu aku melupakan semua kemalangan perasaanku." - al-Khansa

"Tika ditanya tentang apakah sebab utk kita pergi dr sesuatu, yg sgt bererti buat diri? Sy hny menjawabnya, jika kita sudah tdk pny sbb utk kekal, itulah sbb terbaik utk pergi. Sy menyambung lg, kita slh bila kte menyangka bhw hdp boleh bersatu dgn mudah. Meski hari ini kite bersm, yg bersm hanyalah tujuan, atau perasaan, bkn kehidupan. Hari demi hari akn berlalu dan insan yg dahulunya bertangkup di tingkap perasaan kite sudah pun memilih kehidupannya sendiri. Itulah kebebasan. Dan sayang, kita tak pernah berkuasa menahan. Kita hny mampu merelakan. Merelakan sebuah pemergian. Kita mesti sedar bhw kebebasan itu milik setiap insan. Kita tdk boleh terlalu memberi harapan kerana itulah bermulanya suatu kesakitan.

"Tidak mengapa kalau sesekali kita terpksa sakit utk menanggalkan seseorg yg sudh lama melekat di ht kita. Org yg kita sangkakn tdk boleh hdp tnpa kita, sebenarnya boleh. Usahlah buang masa melihat diri kite melalui org yg tak pernh mengerti kehadiran kte. Lepaskanlah. Sudah berapa byk perkara yg kite gugurkan hny kerana mengejar suatu ketidakpastian. Kita sentiasa berhak utk mendpt yg lebih, lebih dr apa yg kite lepaskan.."

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

27 Ramadhan 1438H.

10 years.

Alfatihah buat kaklong. Semoge ditptkn d klgn org beriman dan dicucuri rahmat ke atsnya. Aamin.

#rindu

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

23 Ramadhan 1438H.

Pesan Nabi, jgn bersusah-susah melakukan perjalanan jauh melainkan utk mengunjungi tiga masjid, iaitu masjidku ini (masjid Madinah), Masjidil Haram (di Makkah), dan Masjidil Aqsa (di Jerusalem).

Kata Imam Asy-Syafi'i,

Bersabarlah yg baik,
Nescaya kelapangan itu dekat,
Sesiapa mendekatkan diri pada Allah (utk melepasi kesulitan),
Maka ia pasti akan selamat.
Sesiapa berkeyakinan penuh dgn Allah,
Maka ia pasti tdk merasakan penderitaan.
Sesiapa sentiasa bergantung harap pada-Nya,
Maka Allah pasti akn memberi pertolongan!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Berjaya menghbskn novel yg dibeli di pesta buku hrtu. Yeay. Karya rodier yg tak pernah menghampakan pembaca. Hihihi. Antara qoute yg seronok utk dikongsi :-

"Heartbreak doesn't mend with time, despite what people say. It heads with effort, with distractions, with replacements. Channel your sadness into something else. Makes it easier to forget."

"Life goes on, sometimes in a circle. Adakalanya kita ada di atas, tapi boleh jatuh ke bwh jg. Jadi berhati-hatilah apabila berada di atas. Jgn menengadah ke langit, sombong mendabik dada, sedangkan bila-bila masa boleh tersungkur ke tanah pula."

"Intelligent people doing smart things to benefit everyone."

- 11 Ramadhan 1438H.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Msh dipanjangkn usia oleh Allah utk bertemu lg ramadhan utk thn ni. Semoge trs dikurniakan kesihatan baek, istiqomah dlm beribadah, dan diterima Allah sgl amalan baek yg dilakukan. Aamin.

Duhai diri,
Kau tak perlu ada semua utk bahagia,
Kau cuma perlu ada jiwa,
Yang memandang sekecil kecil nikmat sbg rahmat,
Yang menganggap sgl musibah sbg kafarah,
Yang redha dgn segala takdir Allah,
Dan yg merindui syurga utk mengecap kebahagiaan yg sempurna,
Hakiki sempurna.

Bangkit (Pujuklah hati 4)
- Bonda Nor

Assalamualaikum wbt.

Cerita minggu lepas. Berseminar selama 2hari. Alhamdulillah berpeluang memahami surah Al-Kahf dengan lebih mendalam.

Ada 4 cerita menarik yg dpt dipetik dr ibrah surah ini.

1) kisah pemuda al-kahfi
2) kisah pemilik 2 kebun
3) kisah khidir dan Musa
4) kisah Zulqarnaain

Semua kisah punya ibrahnya yg tersendiri..
Semoge kite menjd manusia yg lbh bersemangat utk mentadabbur alquran. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulilah.. akhirnya berkesemptn utk join talk by ustazah yasmin mogahed. Seseorang yg hny dikenali melalui utube pd awalnya.

MasyaAllah, tabarakallah. Penyampaian yg sgt2 menyentuh jiwa dan membuka mata. Benarlah, dlm hidup ni, bila kita terlalu fokus pd sesuatu yg negatif, maka yg baik semuanya akn tertutup/terhijab. Try turn the focus in positive way instead of negative ways.

Dan benarlah the way we treat peoples, the same Allah will treat us. Do good, keep doing good. Indeed, we never know which good deeds will enter us to jannah.

When something happen not as per wish, just remind urself indeed everything happen is good for us. Just go with the flow and try to calm and be positive.

Nothing belongs to us. When the time come, Allah will take it away either we like it or not. Just be prepare and remind urself, innalillahiwaiinailaihirajiun.

When Allah gives us trials, it depends on us the way we respond to it. Either we will get angry, we become sabr or we become redha.

Our imaan is up and down. But don't let it keep down. Try the best to protect ourself by solat on time, surround ourself with dua, recite and learn quran as much.

At the end, nobody knows when the death will come to us. Be prepare. Try to be a good muslim everyday. The best day in our life is the day when we return to Allah in "husnul khatimah".

May Allah bless us fil dunya wal akhirat and enter us into paradise.. Aamin.

#silverlinings.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

15.04.2017

Join autisme CSR utk pertama kali thn 2017 @ institut masalah pembelajaran dan autisme malaysia. Seronok. Bersihkan kawasan, paling best part painting. Wlpn xpenh ade bakat melukis dan mewarna, tp tetp berbangga sbb ade sumbangan dpt diberikan kpd tpt ni which is the cheerful mural. Hahahaha.

Ini hasilnya slps kerjasama dr semua. Love it! Hihihi. Xsaba nk tngu 2nd csr..

Assalamualaikum wbt..

09.04 2017

Alhamdulillah. Plan dr awl thn, akhirnya br berjodoh nk jmpe rmai2 semalam.. phm msg2 ade komitmen sndri, but we manage to gathering.. how i miss them sooo much wlpn rumah msg2 sekangkang kera aje.. hahaha

Ni kwn sekola zaman susah dan senang bersm.. kwn sgl pahit manis.. semoge ikatan pershbtn yg terbina antara kami akn kekal sampai ke akhir hayat dan sm2 berkumpul di jannah. Aamin.

Saranghae bff.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

08.04.2017

Alhamdulillah. Barakallah buat shbtku, kak mira. Semoge ikatan perkahwinan yg dibina akn diberkati dan kekal smpi ke akhir hayat.

Selamat menjalani alam rumah tgga dgn penuh sakinah, mawadah dan rahmah kak. Semoge akk jd isteri solehah dan insyaAllah ibu mithali..

I am truly happy for you. Always pray for the best.

Seronok dpt reunion geng2 bcn jgk. Sometimes, i just miss my U life. Hahaha

Comments: (0)

Assamualaikum wbt

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allâh terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.
[at-Tahrîm/66:6]

Untuk semua pahit manis, suka duka, ketawa gembira yg dikongsi dan dirasa bersm, akan aku kenang dan abadikan segalanya dihati..

Terima kasih family. Moge Allah kumpulkan kita semua sm2 kat syurga nanti. Aamin..

                           Assalamualaikum wbt.

        Peranan Wanita Dalam Pembangunan Ummah


Alhamdulillah, dipilih oleh Allah utk hadir ke majlis ilmu. Permulaan thn 2017 dgn hadir ke sini. Byk sgt ilmu yg dpt. Boleh follow fb majlis arraudhah.

Antara intipati forum yg dpt disimpulkan:-

Hadis Nabi - Apabila kalian melihat taman-taman syurga  maka masuklah ke dalamnya. 

Hadis Nabi - Sebaik-baik kalian adalah yg bermanfaat kepada org lain. 

Apabila Allah mencintai seorang hamba, maka ia akn diuji. 

Wahai sahabatku sekalian, jgn berlari ketika kau diuji, jgn menjauh ketika kau diuji kerana fahamilah:

1) pengujinya adalah Allah, segalanya berlaku dgn kehendak Allah. Allah menguji bkn utk menjatuhkanmu, tetapi utk menaikkan darjatmu disisiNya.

2) Apabila diuji, segeralah melambai/menyerah. Aku tdk berdaya Ya Allah, hny kepadaMu aku meminta.

3) Mendekatlah kpd Penciptamu dan perbaiki diri dgn meninggalkan sgl laranganNya.

4) Husnuzon dgn Allah. Yakin sgl yg berlaku pasti ade hikmah dan balasan yg terbaek akn diberikan.

5) Titipkan kpd Allah, Hasbunallah wa nikmal wakil. Cukuplah Allah bagiku. 

"Dunia ini adalah permainan sahaja, dan kematian adalah peringatan yg terbaek. apakah bekalan yg sedang engkau persiapkan dlm menghadapi kematianmu.."

"Yang termulia antara kamu adalah yg paling bertakwa.."

Apakah 3 perkara yg paling disukai Nabi Muhammad Saw:-

1) solat yg khusyuk
2) wangi wangian
3) wanita yg solehah

Marilah kita bersama-sama usaha utk memperbaiki diri menjd muslimah solehah. Mudah mudahan Allah memberkati dan meredhai kte semua. Aamin..


Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Baru perasan harini ade date canteek 170317. Dan date canteek ni jg membawa makna yg bsr dlm hdpku. Eh xdela bsr mne pn! Hihihi.

Alhamdulillah, akhirnya selama 5thn berkhidmat di GSD, I finally decided to step out from my so called "comfort zone". It's not an easy decision. Too many things to be consider. And i come out with one big decision - yes, try new thing, with hope to expand my career growth. Mudah mudahan.

And today was my last day at this team. Still same company, just change to the new team. Hello, i'm still there. Don't be sad korg! Ececehhh. Tipulah kalau ckp xsedih lgsg. Hatiku bkn sekeras kayu, wlpn nmpk mcm xbeperasaan je selalu.. hahaha.. mix feeling. I'm gonna miss everything. Surely!

To my great manager, kak daruni, thank you for always supporting and trust me during my work. To all my teammates, korg mmg awesome. Thank you for all the knowledge sharing, laughter and tears together. To my besfren yg selalu tepuk dan sembur kata2 semangat, ko mmg akn disayangi selamanya. **u know who u r** aknku igt semua nasehatmu.. hahahaha

Just hope, everythg went well in the new team. Semoge aku bisa cpt belaja dan terang ht utk terima ilmu baru. Semoge ape jua cbrn dan dugaan kt team br menjdkn aku lbh kuat dan matang. Brlah nampak mcm org nk msk umur 30 kn. Ahaks. Agk2 xboleh, nak msk GSD smla bole x? Hopefully x r. Hahahaha.

Ok selamat maju jaya utk diri sndri.
All the best.
Ya Allah, Kau permudahkanlah semua urusanku. Sesungguhnya tiada yg kekal melainkan hny Engkau.. aamin ya rabbal alamin.

Last picture with my manager and jirans plg rapat.. hahahaha.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Adikku,

Suamimu tidaklah semenawan Yusuf sang Nabi yg kerana ketampanannya perempuan-perempuan itu memotong-motong jari tgn tnpa terasa saat memandangnya. Tapi engkau jg harus igt bhw engkau pun bkn bidadari pemilik kecantikan yg sempurna.

Adikku,

Lelaki yg menikahimu tidaklah sekaya nabi sulaiman AS atau sedermawan Nabi Ibrahim tapi engkau pun bkn Robiah yg hatinya bersih dr dunia ataupun Aisyah isteri Firaun yg siap menerima suami meski sedemikian jahatnya.

Adikku,

Lelaki yg menikahimu tidaklah sempurna seperti Nabi Muhammad SAW, tidak pula ia sehebat Ali sang shbt dan menantu Nabi kita. Tapi, bknkah engkau pn tidak setabah Khadijah isteri Nabi, yg bahkan bisa berkorban segala yg dimiliki utk sang suami? Bukankah engkau pn bkn Fatimah, isteri Ali, pemilik jiwa terpuji?

Marilah adikku,

Siapkan dirimu..

Pernikahan ini adalah sebuah perjalanan mengharungi samudera kehidupan yg penuh gelombang bahkan badai. Siapkan dirimu menghadapi semua rintangan. Ingatlah, pernikahan yg sukses bukanlah pernikahan tnpa ujian dan cobaan, melainkan pernikahan yg mampu menghadapi semua dgn ht yg lapang.

Jadikan pernikahanmu sarana utk mencari keredhoan.

Bagaimanapun dinia ini singkat dan maut teramat sgt dekat, berbekal lah dgn menjd isteri yg solehah agar kebahagiaanlah yg akn kau peroleh nantinya.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Time flies. February sudahh.. Alhamdulillah msh diberi nafas smpi ke hari ini..

Fortune cookies.. teruja bukak. Dan ini hasilnya..

"Life is fine and enjoyable. Yet you must learn to enjoy your fine life.."

"A good plan for today is better than a perfect plan for tomorrow.."

Comments: (0)

                        Assalamualaikum wbt.


Thank you adik baain kasik ole2 dari india. Kemain lengkap postcard, n key chain kashmir dan taj mahal.. hihihi..

Selalu berangan nk smpi ke kashmir. Nak smpi ke kwsn yg sempadan india dan pakistan tu, dlm cerita bhajrangi bhaijaan. Tpt pergunungan yg sgt2 subhanallah canteek btl. Hihihi.

InsyaAllah OFD. semoge ade rezeki lg utk jln2 negara org. Aamin..
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Antara amalan ahli syurga yg boleh dijadikan ikutan buat kte:-

1) bercakap perkara yg baek. Sentiasalah kte berckp bnda yg berfaedah dan cube utk mengelakkan dr percakapan yg sia2.. seandainya takut berckp bnda yg xbaek, sebaeknye kte berdiam diri.. sentiasalah melatih diri utk bertutur dgn lemah lembut dan mengeluarkan kata2 yg menyenangkan..

2) rajinkan diri utk bersedekah.. moga2 asbab dgn rajennye kte bersedekah, bertmbh murah rezeki kte dan dpt menyucikan harta pendapatan kte.

3) rajinkan diri utk berpuasa. Terutama puasa sunat yg sering dilakukan oleh Rasulullah saw cthnye puasa sunat isnin dan khamis. Dan puasa2 sunat laen yg dituntut utk dilakukan..

4) rajinkan diri utk bgn solat malam. Antaranya melakukan solat sunat tahajud, hajat, taubat, tasbih dan mcm2 lg..

Jika xdpt nk melakukan semuanya, jgn pula kte tggl semuanya.. latih diri utk buat slow2, moge2 Allah hadirkan sifat istiqamah dlm diri kte.

InsyaAllah, semoga kte berjaya melatih diri utk merebut amalan2 penghuni syurga. Aamin.

Comments: (0)

                        Assalamualaikum wbt.

         Alhamdulillah selesai baca buku 1st dr NAK.


"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akn menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), sungguh azab-Ku sgt berat.." - Ibrahim : 7

1) Berhenti mengeluh dan mulai bersukur.

- Bersyukur bkn hny sebuah perbuatan mengatakan Alhamdulillah. Tapi bersyukur adalah sebuah sikap, sebuah gaya hidup. Bersyukur adalah sebuah gaya berpikir.

- Semoga Allah menjadikan kte org2 yg bersyukur, dan melihat sisi indah dari berbagai hal. 

- Berhentilah bersikap murung dan pesimis sepanjang waktu. Berhentilah melihat sisi buruk dr segala hal. Berhentilah mengeluh sepanjang waktu, berhentilah mengkritik, berhentilah bersikap begitu sinis. 

- Jadilah lbh menghargai org2 di sekeliling anda. Orgtua anda, keluarga anda, sahabat2 anda, guru2 anda, sekolah anda, kesihatan anda, dan fisik anda. 

- Mulailah menjadi seseorang yg bersyukur dan Allah akn menambahkan dan menambahkan, kerana itu adalah janji-Nya.

2) Jgn berputus asa dr rahmat Allah 

- Jangan katakan betapa jahatnya dirimu. Tetapi betapapun jahatnya dirimu, kau tdk akn bisa membandingkan kejahatanmu dgn kekuatan kasih syg Allah. Apa yg lbh bsr dr kasih-sygnya? Kau harus tahu hal terburuk yg kau lakukan adalah putus harapan akn kasih syg Allah swt. - Al-Zumar : 53.

3) Memandang kehidupan

- Segala yg terjadi dlm kehidupan kte adalah utk mendewasakan kte. Dan ambillah manfaat ats segala yg berlaku. 

- Jika anda mengamati segala hal dgn cermat, hdp menjd lbh mudah utk dijalani. Pikirkanlah hal itu sebagai sesuatu yg bsr maka hal itu akn menjd bsr. Pikirkanlah hal itu sebagai sesuatu yg remeh, maka hal itu akn menjd ringan shj. 

4) Pasanganmu hadiah dr Allah

- Ketika anda mulai mengeluh, artinya anda sudah tdk menghargai apa yg tlh diberikan Allah kpd anda.

- Jika anda mempunyai waktu utk berkeluh kesah, artinya anda tdk menggunakan cukp waktu anda utk bersyukur ats begitu byk hal yang diberikanNya.

- Kunci dr sabar adalah bersyukur kpd Allah. Dan jika anda tdk memiliki kesabaran, artinya anda tdk cukp bersyukur. Sungguh, jika anda tdk mempunyai kesabaran, artinya anda tdk cukp bersyukur. 

5) Iri hati Meruntuhkan Persaudaraan

- Dan janganlah kamu iri hati terhadap karunia yg telah diberikan Allah kpd sebahagian dr kamu - Al-Nisa : 32

- Apa yg tlh Allah berikan padamu sudah baik. Itu kasih syg dr Allah swt. Menginginkan yg lain merupakan penyangkalan dr rs syukur. 

- Jgn mencoba utk menjd org lain. Jadilah diri anda sndri dan akui bhw apa yg anda miliki adalah anugerah dr Allah swt.

Apa pun (kenikmatan) yg diberikan kpdmu, maka itu adalah kesenangan hdp di dunia. Sedangkan apa (kenikmatan) yg ada di sisi Allah lbh baik dan lbh kekal bg org2 yg beriman, dan hny kpd Tuhan mereka bertawakal. - Al-Syura : 36
Comments: (0)

                            Assalamualaikum wbt.


I wouldn't expect and deserve to achieve this and thanks to Him for this.

Of course, life is not as easy as what we see but keep going. There's a lot of pains and tears involved but the only thing that keep me going was that I believed "man jadda wajada : sesiapa yg berusaha, dia berjaya".

Whatever happens in life, if it's good, appreciate and be humbly istiqomah to do better. If it's bad, appreciate too as it makes us to learn and get stronger.

I take this as motivation to work harder and to contribute more in future. InsyaAllah. 

Alhamdulillah 'ala qulli hal. 

And finally i cried! 😂😂

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Done baca buku ni. 1st time bc penulisan Yasmin Mogahed. Malas baca yg english, baca yg translate indonesia pn bole. Hikhik. 


Rasulullah SAW bersabda, "Tidak ada seorang muslim yg ditimpa cobaan berupa sakit dan sebagainya, melainkan dihapuskan dosa-dosanya oleh Allah, seperti sebatang pohon yg menggugurkan daunnya." (HR Bukhari)

"Dunia adalah penjara bg org beriman dan syurga bg org kafir." (HR Muslim).

Seorang lelaki mendatangi Rasulullah dan berkata, Wahai Rasulullah, tunjukkanlah kepadaku amal perbuatan yg menyebabkan Allah mencintaiku dan manusia pun mencintaiku?" Rasulullah pn menjwp : Lepaskanlah diri terhadap dunia maka Allah akan mencintaimu, lepaskanlah diri terhadap apa yg ada di tgn manusia maka manusia akn mencintaimu. (HR Ibnu Majah).

"Sesungguhnya org yg paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah org yg paling bertakwa di antara kamu." - Al-Hujurat : 13

"Barangsiapa yg tdk mengasihi, maka ia tidak akan dikasihi." (HR Bukhari)


Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. One of my target for this year, to learn and join baking class. I just realize that baking is one of my passion. Hihihi.

Done class for today. Really happy class and the knowledge trasfer is really awesome. Selamat berjumpa kawan2 baru. Semoge ilmu baru yg diterima dpt dimanfaatkan bersm2. InsyaAllah.

Hopefully bole bukak bakeri sndri lps ni. Krik krik. InsyaAllah. Ofd.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

"Saat kita tertawa, hanya kitalah yg tahu persis apakah tawa itu, bahagia atau tidak. Boleh jadi, kita sedang tertawa dlm seluruh kesedihan. Org lain hanya melihat wajah.

Saat kita menangis pun sama, hanya kita yg tahu persis apakah tangisan itu, sedih atau tidak. Boleh jadi kita sedang menangis dlm seluruh kebahagiaan. Org lain hanya melihat luar.

Tidak perlu siapa pun mengakuinya utk dibilang hebat. Kitalah yg tahu persis setiap perjalanan hidup yg kita lakukan. Kerana sebenarnya yg tahu persis apakah kita bahagia atau tidak, tulus atau tidak, hanya diri kita sendiri. Kita tidak perlu menggapai seluruh catatan hebat menurut versi manusia sedunia. Kita hanya perlu merengkuh rasa damai dlm hati kita sendiri.

Pun tidak perlu membuktikan apa pun, kepada siapa pun bahwa kita itu baik. Buat apa? Sama sekali tidak perlu. Jangan merepotkan diri sendiri dgn penilaian org lain. Kalaupun org lain menganggap kita demikian, pada akhirnya tetap kita sendiri yg tahu persis apakah kita memang sebaik itu.

Selalulah berbuat baik. Maka semoga besok lusa, ada satu perbuatanbaikmu yg menjadi sebab kau diampuni.

Ayo, buka lembaran baru, tutup lembaran lama yg penuh coretan keliru. Semoga ada lampu kecil yang akan menyinari di hujungnya.."

- Best seller Islamic Book Award 2015

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim.
Permulaan thn baru. Alhamdulillah msh dipjgkn usia smpi ke harini. Semoge 2017 ini baek2 aje.

Disebabkan semua org bercuti harini, so kita main masak-masak. Teringin makan spagethi bolognase. Here we go. Kali ni tmbh chicken meatball. Alhamdulillah happy tummy, happy me.. hihihi