Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Harini adalah hari terakhir utk thn 2016. Alhamdulillah, msh Allah pjgkn usia smpi ke harini. Alhamdulillah utk segalanya. 365 hari yg telah berlalu. Terlalu byk pahit manis yg telah dilalui. Hidup mmg xselalunye indah. Tp walau apa jua keadaan sekalipun, kene selalu bersgka baek dan positif. 

Many things to recap.. hihihi. 

Antaranya :-

Msh lg setia di standard chartered. Hampir memasuki thn ke-5 di sini. I hv learnt a lot here. Terlalu byk. Alhamdulillah, akhirnya i managed tu hv this. Award from my head department, which i can say, i feel really happy for that. Bkn nk ckp keje utk dptkn ni, tp keje kene ade goals. Always set a goal what u want to achieve. Dont always stay in comfort zone, coz u will not learn. 

Hopefully, i can contribute more for this incoming year. Hopefully, i can perform more better. May Allah ease everything. InsyaAllah.


I pass the ITIL foundation exam as well. Alhamdulillah. Attending training for 3days is quite tough for me. Feel stress if not pass the exam. Hahahaha



Welcoming my new "adik ipar". Kami tinggal dua beradek je. Alhamdulillah jodoh adek smpi dlu. Hepy u hv found your soulmate. Semoge kalian sentiasa berksh syg kerana Allah dan bercinta smpi ke syurgaNya. Aamin. Thank you adik ipar, jg adek angah baek2 pls. Moge2 thn depn betmbh lg menantu baru dan cucu2 mak abh. Eh eh eh. Aamin. :)


Selamat thn baru 2017. Ayuh teruskan langkahanmu. Semoge Allah permudahkan semua urusan kite semua. Aamin. 

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ni kawan dari zaman sekolah. Pttnye ber7. Tp skrg tggl ber5 saje yg masih bujang dan free. Hey just enjoy the single life to the fullest. Hihihi.

Alhamdulillah masih bershbt sampai ke harini. Msg2 dah ade kerjaya dan kehidupan msg2. Semoge kte semua sentiasa dlm redha Allah. InsyaAllah.

Semoge terus bershbt smpi ke syurgaNya. Saranghae. ❤❤

Assalamualaikum wbt.

Barakallah buat shbt seperjuangan semasa menuntut di ump. Tahniah zetti dan pasangan. Selamat menjalani alam rumah tangga dgn penuh mawadah, sakinah, dan rahmah. Akhirnya no more single and available status. Hahaha.

Time walimahlah dpt jumpa kawan rmai2. Masing2 dah berkembang biak. Dr berdua, dah bertiga, dan ade yg dah berempat. Hihihi. Time flies. Xkesahlah ape pun, hidup msti diteruskan. Semoge kalian semua baek2 saje dan sentiasa berada dlm kasih syg dan rahmat Allah. Buat ape2 pun ingatlah hdp ni hny persinggahan, dan akhirat itu tpt kembali yg abadi.

Thank you korang. It's like a small reunion. My uni life is part of the best memories in my life. Saranghae.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, pertama kali dpt join simposium hamka semalam. Suatu ilmu yg tidak ternilai harganya. Buya hamka yg wajar dijadikan idola bagi setiap golongan lapisan masyarakat asbab sumbangan dan jasanya yg tdk terhingga dan yg plg besar adalah jasa dlm tafsir al-azhar. Allahu akhbar. Semoge Allah mencucuri rahmat ke ats almarhum dan menepatkannye di klgn org2 yg soleh. Aamin. Al-fatihah

Comments: (0)

                    Assalamualaikum wbt


Segala apa yg kita punyai di dunia ini tiada satu pun milik kita. Mata yg melihat, telinga yg mendengar, hidung yg mencium bauan, kaki yg melangkah, semua adalah pinjaman dari Dia. Begitu juga anak-anak, pasangan hidup, harta benda. Tiada satu pun milik kita.

Kematian itu adalah satu perjalanan yg bakal dilalui oleh setiap yg bernyawa. Sudah menjadi lumrah alam bahawa kita akn menjd jenazah dan melalui alam kubur sebelum dibicarakan di alam akhirat.  Tugas kita sebagai manusia bkn utk takut akn kematian, tetapi membuat amal ibadat agar kita mencapai bahagia sewaktu di akhirat. Itulah kehidupan abadi yg patut kita semua kejar. 

Setiap yg bernyawa pasti akn menemui ajalnya. Yang masih hidup, teruskan melakukan amal utk dijadikan bekal di medan akhirat.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Usah ditangisi hilangnya seri mentari andai kau tidak pernah menganggap matahari itu wujud. 

#muhasabah diri

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah dpt attend seminar surah Al-Insan. Semoga kte sm2 dpt mencapai makna al-abrar, yakni hamba yg bkn shj melaksanakan sgl amalan yg diwajibkan ke atsnya sebagai hambaNya, malah lbh lg. Sentiasa berusaha menambah amalan2 kebaikan dan melakukan ape jua lillahitaala. Aamin. 

Comments: (0)

                    Assalamualaikum wbt.


"Meski semua hal itu adalah kenangan menyakitkan, kita baru merasa kehilangan setelah sesuatu itu telah benar-benar pergi, tidak akan mungkin kembali lagi.."

"Hidup ini adalah perjalanan panjang dan tdk selalu mulus. Pada hari ke berapa dan pada jam ke berapa, kita tdk pernah tahu, rasa sakit apa yg harus kita lalui. Kita tdk tahu kapan hidup akan membanting kita dlm sekali, membuat terduduk, utk kemudian memaksa kita mengambil keputusan. Satu dua keputusan itu membuat kita bangga, sedangkan sisanya lbh byk menghasilkan penyesalan.."

"Hidup ini tdk pernah tentang mengalahkan siapa pun. Hidup ini hanya tentang kedamaian di hatimu. Saat kau mampu berdamai, maka saat itulah kau telah memenangkan seluruh pertempuran.."

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Reunion dgn cikgu fizik. Sekali celebrate besday utk shbtku. Shbt dr zaman sekola insyaAllah till jannah. Cikgu fevret kami. Semoge Allah kurniakan kesihatan yg baek buat cikgu, diberkati dan dirahmati hdp. Dan utk 2 org shbt ni, happy birthday korang. May Allah grant all your prayers. Aaminn.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt


"Di antara berjuta juta bintang,
Hanya satu bintang yg paling terang,
Di antara berjuta juta orang,
Hanya kamu yg paling aku sayang.."

"..Punya jutaan teman itu bukan hal hebat. Tapi punya satu teman, yang tetap berada di samping kita menghadapi jutaan orang, itu baru hebat.."

Thank you S.AR. I love you! Hihihi
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Attending seminar at ILSAS, Uniten bangi. Walaupn clash dgn date walimah shbt sy, namun digagahi jua. Hihi

Impressed. Sempat dgr smpi speaker pertama je. Tp ckuplah, byk sgt ilmu yg dikongsikan. Semoge lbh berhati-hati dlm ape jua tindakan dan percakapan terutama dlm komunikasi yg membabitkn dgn alquran. Bercakaplah bnda2 yg baek dan bermanfaat. Share bnda2 yg dpt mendtgkn saham pahala buat kte. Dan beramal lah dgn amalan yg berterusan pahalanya hatta slps kte meninggal nanti.


*********
Barakallah buat shbtku adilah. Kwn dr sekola rndah dan sekola agama dan alhamdulillah msh berhubung smpi skrg dan moge2 berkekalan smpi ke syurga. Aamin.

Selamat menjalani alam rumah tgga dgn penuh sakinah, mawadah dan rahmah. Slmt bercinta smpi ke syurgaNya. Aamin

Take care sahabat. Love you!

****************

Kuliah maghrib oleh ustaz budak. Mengupas dr ayat surah an nabaa. Tentang pengakhiran hdp nanti, kte diberi 2 pilihan samada ke syurga mahupun neraka. Maupun keadaan di neraka itu dikatakan sgt panas, penghuniya tdk diberi air, dan hny diberi air yg mendidih dan airnye pula adalah campuran nanah dan darah. Allahu akhbar. Sementara keadaan di syurga pula disediakan mknn yg lazat yg xkn hbs dimakan, bidadari yg jelita, dan bermcm2 lg. Dan kite akn hdp kekal didalamnya  

Jadi mana satukah pilihan kte. Semoge kte sm2 dpt mempersiapkn diri sebaeknya sblm kte benar2 akn dihadapkan di hdpn Allah nti. Dan semoge Allah masukkan kte ke dlm syurga.aamin.
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Berpeluang menghadirkn diri ke kuliah maghrib. Penyampainya ust tuan guru ibrahim man. Sangat terkesan.

Pesan ustaz, ade 3 perkara perlu kite amalkan ketika masuk ke masjid.

1) membaca doa iktiqaf
2) solat sunat tahiyyatul masjid
3) sebolehnye solat di saf plg hadapan

Ada 3 perkara yg boleh kte amalkan dlm kehidupan seharian dan sebolehnye jgn ditinggalkan.

1) membaca istighfar 3x sebelum tidur
2) membaca mathurat setiap pg dan ptg
3) membaca lailahailla anta subhanakainni kuntu minadzalimin dlm sujud terakhir sebelum salam.

Hidup ini singkat. Bkn kehidupan itu yg kte risaukan. Tp penuhkanlah kehidupan dan pengakhiran kte dgn sebanyak banyak amalan kebaikan.

Hiduplah kamu sesukanya tapi ingat, bahawa kita akan menemui kematian. Buatlah kamu sesukanya, tapi igt bhw setiap perbuatan kite kecil atau besar akn Allah beri balasan. Dan sayangilah kamu sesiapapun, tapi igt bhw suatu hari kamu akn berpisah dgnnya.

Semoge Allah merahmati dan memberkati hdp kte. Semoge Allah menerima stiap amalan2 kte. Aamin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Perkongsian dr kitab pengajian Riyadhus Salihin karangan Imam Nawawi. Dalam bab zuhud.

Hendaklah kita mengambil iktibar dari surah At-Takathur. Dalam ayt pertama dgn peringatan sesungguhnya lalailah manusia itu dgn rasa sering berlumba lumba dlm mendptkn sesuatu. - harta, pangkat, ank pinak.

Cukuplah dunia ini kita kejar seadanya sahaja.. letakkan matlamat kita bahawa menuju akhirat itu yg abadi. Persiapkanlah diri dgn sentiasa mendidik diri dgn amalan bersedekah. Dan itulah harta yg hakiki yg akn kite tinggalkn selepas mati nanti..

Semoge sama2 kita merebut dlm melakukan amalan bersedekah semampu yg mgkn. Moge amalan ini menjd asbab Allah pandang kite di akhirat kelak. Aamin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Fevret author. Kali ni dgn tajuk berjudul hujan. Dibaca dlm versi indonesia yg mudah difahami. Bahasa yg cukup indah.. jatuh cinta.. Hihi.


"Kesibukan adalah cara terbaik melupakan banyak hal  membuat waktu meleset tanpa terasa.."

"Kamu tahu kenapa kita mengenang byk hal saat hujan turun? Kerana kenangan sama seperti hujan. Ketika dia datang, kita tidak bisa menghentikannya. Bagaimana kita akan menghentikan tetes air yg turun dr langit? Hanya bisa ditunggu, hingga selesai dgn sendirinya.."

"Bukan berapa lama umat manusia bisa bertahan hidup sebagai ukuran kebahagiaan, tapi seberapa besar kemampuan mereka memeluk erat-erat semua hal menyakitkan yg mereka alami.."

"Bukan melupakan yg jadi masalahnya. Tapi menerima. Barangsiapa yg bisa menerima, maka dia akn bisa melupakan, hidup bahagia. Tapi jika dia tidak bisa menerima, dia tidak akn pernah bisa melupakan.."
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ada 2 benda yg perlu ada dlm hidup kite. Rasa berharap dan takut hny kepada Allah.

Kita berharap bilamana segala musibah yg dihadapi, segala hajat yg dipohon hny disandarkan kepada Allah. Ade 2 je pengharapan. Pengharapan yg dibolehkan dan pengharapan yg tdk boleh. Tidak boleh bilamana bila kita telah berada di akhirat kelak. Pengharapan utk bertaubat yg sudah tdk bermakna lagi seperti yg digambarkan dlm ayt alquran, antaranya dlm surah Al-Furqoon ayt 27,28, surah Al-Anam ayt 27, surah Al-Ahzab ayt 66. Maka ayuh sahabat sekalian. Jika kita mahu bertaubat, sila lakukan skrg. Jika kita mahu jd org baik, sile bermula dr skrg. Usah bertangguh lagi.

Dan pemilihan shbt yg baik jg amat penting. Pilihlah shbt yg akn mengingatkan dan membw kte kpd Allah dan kebaikan. Bila kite berkwn dgnnye, kite terdorong sm utk suke kpd bnda2 yg baek, yg disukai oleh Allah. Semoge kte menjd salah satu asbab kebaikan utk org lain. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. 2days trip with le familia. Dpt spend precious time with them. InsyaAllah ade rezeki lbh, next year leh plan utk next trip pula.. hihihi

Stay at pantai seaview resort hotel with 3 bedrooms dgn hrga murah rm120. Then jalan2 naek tram ke bkt melawati, singgah tgk muzium slgr, baitul hilal, kasik monyet mkn dan mcm2 lagi.. mak ckp 1st time naek tram. Phewitttt.

Lepak2 di pantai remis. Dan mkn besar d aroma ikan bakar.. full tummy. Thank you adek dan adek ipar belanja mkn besau. Semoge murah rezeki korg. Hihihi

Sekian trip keluarga. Next trip pls.

Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah. Td berkesemptn utk pertama kalinya menjejakkan kaki ke IKIM. Tenang dan damai amat. Hihihi

Sedikit perkongsian utk ilmu yg dipelajari pd hari ini.

Bagaimana mempersiapkan diri utk menjadi muslimah yg berjaya dlm menuju syurgaNya:-

1) Menjaga tanggungjawap terhadap islam (melawan rasa takut, rasa tamak, rasa kekurangan harta benda, dan kematian org tersayang)

2) Menjaga tanggungjawap terhadap akal (mengelakkan diri dari terlibat dgn arak, dadah, rokok dsb)

3) Menjaga tanggungjawap terhadap keturunan (menutup aurat dgn sempurna)

4) Menjaga tanggungjawap terhadap maruah diri dan nyawa (sentiasa bertawakal kpd Allah dlm setiap urusan, bykkan berpuasa, buang sikap busuk ht dgn memperbykkn istighfar).

***********************

Bagaimana mencapai baiti jannati?

1) Melaksanakan ibadah bersama-sama (solat, berzikir, baca quran, berdoa dan makan)

2) Perlakukan setiap org dgn penuh kasih syg. Sebarkan bahagia dan kasih syg!

3) Titipkanlah keluargamu kpd Allah.

*************************

Utk apa jua kesedihan dan kondisi apa sekalipun yg tdk enak, sentiasa ingat tiada yg kita punya, hatta diri kite sendiri pn kte takkan bisa dan pernah memilikinya.. maka serahkanlah sglnya pada Allah. 

Innalillahi wainna ilaihi ro'jiun.

Assalamualaikum wbt.

Kisah bidadari yg dijemput Ilahi dlm kejadian kren runtuh ketika mengerjakan ibadah haji thn lalu. Semoge syurga tptmu. Al-fatihah.

"Barangsiapa yg menginginkan husnul khatimah, hendaklah dia selalu bersangka baik dgn manusia.." - Imam As-Syafie

"Hiduplah engkau sesuka hatimu kerana engkau pasti akn mati. Cintailah apa sahaja yg engkau kehendaki krn engkau psti akn berpisah dgnnya. Lakukanlah apa shj yg engkau kehendaki krn engkau akn dibalas mengikut amal perbuatan.." - Imam Al Ghazali

"Antara tanda-tanda kebahagiaan dan kejayaan menjd milik kita adalah apabila semakin bertambah usianya, maka semakin berkurang ketamakannya, kerana seseorang itu menyedari bahawa dirinya semakin mendekati akhir perjalanan.."

"Bila kita berasa letih krn berbuat baik, maka sesungguhnya keletihan itu akn hilang dan kebaikan akn kekal. Bila kita bersenang-senang dgn dosa, kesenangan itu akn hilang dan dosalah yg akn kekal selamanya.." - Umar Al-Khattab

"Jangan resah andai ada yg membencimu, krn msh ramai yg mencintaimu di dunia. Resahlah andai Allah membencimu, krn tiada lagi yg mencintaimu di akhirat.." - Imam Al-Ghazali

Assalamualaikum wbt.

"Kalau susah hati, mengadulah pada Tuhan. Sebab Tuhan suka dengar kita mengadu pada Dia. Dan kita akn rasa lega lepas tu. Akan nampak jln penyelesaiannya, insyaAllah.."

"Mati itu pasti. Dan waktu berlakunya takkan berganjak walau sesaat pun dari ketetapan Dia. Maka hendaklah kita berlumba lumba melakukan kebaikan kerana waktu mati kita itu antara rahsia terbesar Tuhan yang maha esa. Tak kira sihat atau sakit, muda atau tua, kalau sudah tiba masanya, akan pergi juga menghadap Dia.."

"Kadang-kadang kita kene pergi jauh drpd org yg tak hargai kita. Sebab kita kene sedar, baik mana pun kita buat pada dia, dia tak peduli pun. Lagipun dalam hidup ni, kita berhak utk memilih. Kenapa pilih utk sengsara? Just move on and leave the sadness behind.."

"Kita perlu rasa sedih supaya satu hari nanti kita reti nak hargai rasa bahagia. Kita perlu rasa sunyi, supaya kita hargai masa kita dapat layanan baik. Kita perlu rs kehilangan, supaya kita dapat hargai erti pertemuan.."

"Hari kita di sini tidak tahu sampai bila. Yg pasti esok kita semua akn kembali ke sana. Kejar impian hari ini. Tp jgn lupa hari esok!.."

"Buatlah sesuatu yg bisa menggembirakan bkn hny utk diri kita tapi utk org lain jg.."

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Selamat tahun baru islam 1438H.
Semoge kite lebih istiqamah dlm melakukan ibadah dan amal kebaikan. Semoge kte sm2 dpt mempersiapkan diri utk membw bekalan sebanyaknya dlm menuju kematian. Semoge kte sm2 dpt mendidik diri menjadi muslim yg beriman dan bertaqwa.

Allahumma amin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Harini. Jumast terakhir dlm bulan zulhijjah. Jumaat terakhir utk thn 1437H. Allahu akhbar. Esok jika dipanjangkan usia, kte akn memasuki tahun baru islam 1438H.

Semoge peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad Saw menjd jambatan utk kte juga terus istiqamah dlm mengerjakan sgl suruhanNya. Semoge kte lbh menyedari, kematian itu semakin menghampiri kita.

Semoge kte lebih menyedari, tiada yg kekal abadi dlm hdp ini. Hiduplah sebaeknya, kumpul lah bekalan sebanyaknya. Bekalan yg bole membantu kte di akhirat nanti. Usah terlalu mengejar dunia yg akn kte tinggalkan satu hari nanti. Muhasabah diri.

Semoge Allah sentiasa memberkati dan mengurniakan kasih sygNya utk kte. Amin..

Assalamualaikum wbt.

2 benda yg msh suka buat sampai skrg. Baca novel dan pergi seminar. Phewwww.
Baru habis baca novel ni semalam.. recommended! Bahasa dia best. Hehe


"Anak itu anugerah. Dan benda itu bukanlah benda yg boleh kita order dan dpt bila-bila kita mahu. Anak itu, Allah beri. Dan 'sukehati' Allah lah Dia mahu memberi pada siapa, dan sekiranya Allah tidak mahu beri pada kita, bukannya bermakna Allah tak sayang kita. Allah itu lebih tahu ape yang baik utk kita.." 

"Hati ini Allah yg pegang. Untuk itu, mohonlah utk sentiasa diberi hati yg baek. Hati yg baek, ialah hati yg pandai bersyukur kepada Pemiliknya.."


Semoge menjadi ibrah. Semoge menjd saham di akhirat. Jom amalkan al-Mulk tiap kali sebelum tidur. Sebagai persediaan sekiranya tidur itu adalah tidur kita yg terakhir. 

Krik krik. Muhasabah diri. 
Comments: (0)

                     Assalamualaikum wbt


"Sesiapa yg hari ini lebih baik dr hari semalam, dia org yg beruntung. Sesiapa yg hari ini sama sahaja dgn semalam, dia org yg kerugian. Sesiapa yg hari ini lebih buruk dr semalam, dia org yg zalim.."

"Taubat itu harus berlangsung terus-menerus dlm segala keadaan wlpn manusia itu memang tdk sepi drpd kesalahan-kesalahan - Imam Al-Ghazali.."

"Jika kejahatan dibalas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan, itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji - La Roche.."

"Hiduplah seperti pohon kayu yg lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar org dgn batu, tetap dibls dgn buah - Saidina Abu Bakar."

"Barang siapa yg melepaskan satu kesusahan saudara Muslimnya drpd kesusahan dunia, Allah akn melepaskan baginya kesusahan di hari akhirat. Barangsiapa yg memudahkan urusan saudaranya, Allah akn memudahkan urusan dunia dan akhiratnya. Barangsiapa yg menutup satu keaiban saudaranya di dunia, Allah akn menutup keaibannya di dunia dan akhirat. Allah membantu hambanya selama mana hamba itu menolong saudaranya. - Riwayat Muslim."

"Barangsiapa yg menginginkan husnul khatimah di penghujung umurnya, maka hendaknya dia berprasangka baik kepada sesama manusia. - Imam Asy-Syafi'i.."

Pesan Nabi kpd ibnu Umar, "Jadilah kamu di dunia ini seperti seorang dagang atau si pelintas jalan, maka persiapkanlah dirimu sbgai ahli kubur! Apabila kamu sedang berada di waktu ptg, jgn tangguhkan kebaikan sehgga ke pg. Apabila di waktu pg, jgn tangguh sehgga ke wktu ptg. Ambillah kesempatan sihat ini krn nanti kamu akn terlantar saket. Rebutlah peluang selagi hayat, kerana nanti kamu akn terkujur sbgai mayat.."

Assalamualaikum wbt.

Syukuri dan hargai, siapa yg ada di sisi kita dan apa yg ada di genggaman kita, kerana kita tidak tahu berapa lamakah kita diberi peluang oleh Allah untuk bersama mereka.

Selamat hari lahir mak. Semoge Allah sentiasa memberkati hdpmu di dunia dan di akhirat lbh2 lg. Semoge Allah menempatkan syurga buatmu nanti utk segala kebaikan mak membesarkan kami. Allahumma amin.

Terima kasih mak. We love you! ❤

Comments: (0)

                    Assalamualaikum wbt.


"Berbuatlah kebaikan walaupun sedikit, kerana setiap kebaikan yg sedikit akan menghasilkan kebaikan yg byk akhirnya.

Buatlah perkara yg baik walaupun org tidak pandang dan puji kita. Jangan buat perkara yg jahat walaupun org tidak pernah keji kita dgn perkara keji itu. Semoga kita didoakan org soleh kepada Allah swt, dinaikkan darjat disisiNya.

Pesan Luqman Hakim, ingatlah kebaikan org pada kita, ingat kejahatan kita pada org, lupakan kebaikan kita pd org, lupakan kejahatan org pd kita. 

Janganlah sekali-kali engkau meremehkan suatu kebaikan, walaupun hny menemui saudaramu dgn wajah yg ramah - Hadis Riwayat Muslim.."
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Sedikit perkongsian ayat-ayat manis dr novel ini. Br selesai membacanya. Ye, thu. Ni novel lama. Hihihi.

"We come to love not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly.."

"Cinta itu perlu ada dlm segala hal. Cinta pd yang Maha Pencipta, cinta yg kekal abadi. Cinta pd para rasul yg membw risalah tauhid kpd Ilahi. Cinta kpd keluarga dan teman-teman, mereka yg plg dekat pd kamu. Dan cinta kpd makhluk Allah yg lain, haiwan dan alam sekitar kerana kita sama2 bernaung d bwh satu langit.

Cinta jg terungkap dgn perlakuan. Kadang-kadang tidak perlu ungkapan kata-kata utk menunjukkan rs cinta. Perlakuan boleh jd tanda yg cukup bsr betapa sygnya kita pd mereka.."

"Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, dan kuatkanlah pendirianmu. Andai kata tiada cinta dr Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah menyinar dan memenuhi jiwamu. Biarlah hanya cinta ibu bapamu yg memberi kehangatan kebahagiaan buat dirimu. Cukuplah sekadar cinta adek beradek serta keluarga yg akn membahagiakanmu. Cintailah Allah di kala susah dan senang, kerana kau akan memperoleh cinta dr insan yg juga mencintai Allah. Cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akn memperoleh keredhaan Ilahi. Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga. Biarlah tgn yg menggoncang buaian ini dpt menggoncangkan dunia dlm mencari keredhaan Ilahi.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Dari isnin sampai rabu attending ITIL Foundation training. Rabu belah petang sit for the exam.

Punya bedebar nk tngu result. Sbb dia ade passing mark 26/40 to be certified.

Dah perform sehbs baek dan berserah sglnya hny pdNya. Dan td br dpt result. Terlerai sudah semua yg dinanti. Alhamdulillah.

"Maka nikmat Tuhanmu yg manakah yg kamu dustakan.." 😊

Comments: (0)

"Kalau kita sudah dilupakan, belajarlah juga utk melupakan. Jangan terus hidup dalam kenangan yg melukakan.."

"Sometimes you need to be alone, not to be lonely, but to enjoy your free time being yourself.."

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Selesai attend seminar yg berlangsung selama 2hari. Byk ilmu yg dipelajari.

Semoga Allah golongkan kte dlm klgn mereka yg beriman dan bertaqwa. Aamin.


Antara peringatan yg dpt disimpulkan:-

"Sesungguhnya bg org yg bertaqwa, disediakan syurga tempat mereka memperoleh segala yg mereka inginkan.." - An-Naba : 31

"Siapa yg sombong dan melampaui batas, dan mengutamakan kehidupan dunia, maka Neraka Jahimlah yg menjd tempat tinggalnya.." - An-Naazi'aat : 37-39

"Sesungguhnya beruntunglah org yg mensucikan diri. Yang menyebut nama Tuhannya dan mendirikan solat.." - Al-A'laa : 14-15

"Wahai jiwa yg penuh ketenangan, kembalilah kpd TuhanMu dgn senang ht dan diredhaiNya. Lalu masuklah ke dlm golongan hamba-ku yg baik, dan masuklah ke dlm syurga-Ku.." - Al-Fajr : 27-30

"Sesungguhnya Kami telah ciptakan manusia selalu menghadapi kesusahan.." - Al-Balad :4

"Adapun glgn org yg beriman yg saling menasihati dlm kesabaran dan saling berkasih syg, mereka itulah glgn kanan.." - Al-Balad : 17-18

"Allah mengilhamkan kpd jiwa dua pilihan : kejahatan dan kebaikan. Sesungguhnya bahagialah org yg telah mensucikan jiwanya, dan rugilah yg mencemarkan jiwanya.." - As-Syams : 8-10

"Adapun org yg memberikan hartanya dan bertaqwa, meyakini janji pahala yg baek, pasti akn Kami mudahkan baginya menuju kebahagiaan.." - Al-Lail : 5-7

"Tuhanmu sama sekali tdk akn meninggalkanmu dan tdk akan membencimu. Dan akhirat lbh baik bagimu drpd kehidupan dunia.." - Ad-Dhuha : 3-4

"Sesungguhnya bersm kesukaran psti ada kemudahan.." - Asy-Syarh : 5

"Sesiapapun yg melakukan kebaikan wlpn seberat zarah pasti akan melihatnya, dan sesiapa pun yg melakukan kejahatan wlpn seberat zarah psti akn melihatnya.." - Az-Zalzalah : 7-8

"Sesungguhnya manusia dlm kerugian, kecuali org2 yg beriman dan beramal soleh, serta saling nasihat menasihati dlm kebenaran dan kesabaran.." - Al-'Ashr : 2-3

"Celakalah org2 yg melaksanakan solat, iaitu mereka yg lalai dlm solatnya juga bg org2 yg bersikap riya.." - Al-Ma'uun : 4-6

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Terima ksh shbt2ku ats ingatan kalian. Ats hadiah yg sgt2 bermakna ini. Ketahuilah, aku sgt menghargainya. Semoga ukhuwwah yg terjalin antara kte semua akn kekal sampai ke akhir hayat. Aamin.

Sayang kalian lillahitaala.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt


Ketika kita diberi anugerah memiliki rumah sendiri, apakah pandangan kita kpd mereka yg masih terkial-kial menyewa?

Ketika kita berbahagia dengan majlis perkahwinan kita, apakah perasaan kita terhadap mereka yg masih menanti jodoh?

Ketika kita menyambut zuriat pertama, apakah dalam fikiran kita terhadap mereka yg sudah berbelas atau berpuluh tahun msh berdua?

Nyata, melalui perbezaan rezeki-rezeki inilah Allah mendidik kita erti sabar dan syukur. Sabar menerima ketentuanNya. Syukur pula tatkala menerima limpah kurniaNya. 

"..sampaikan khabar gembira kpd orang-orang yg sabar (iaitu) orang-orang yg apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepadaNyalah kami kembali...Mereka itulah yg mendapat keberkatan sempurna dan rahmat drpd Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yg mendpt petunjuk.." (Al-Baqarah 155-157)

Sungguh, kehidupan memang begitu. Kita perlu bersabar menghadapi ujian kehidupan yg hanya berakhir setelah dijemput pulang. 

Kami mohon keampunanMu Ya Allah.
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

"A single word may not be anything for you, but its deep for someone else out there.

A single action may not be anything for you, but its meaningful for someone else out there.

A single present may not be anything for you, but its like appreciation for someone else out there.."

*************************

Siapalah tahu ini mungkin usiaku yg terakhir, maka izinkan aku utk coretkan segalanya di sini.

Terima ksh Ya Allah. 28 years of living.

Terima ksh kalian. Jazakallahukhairankathira.

Moge semuanya krn Allah.


Alhamdulillah 'ala qulli hal. 
Tahniah syg. 
Barakallah.
Semoge Allah kurniakan sakinah, mawadah dan rahmah buatmu.
Angah loves you!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Msh mood raya. Msh bln syawal lg. Dan ini satu satunya konvoi raya dgn kwn2. Hihihi. Alhamdulillah. Tradisi stiap thn klo ngn dorg ni. Mmg berkonvoi raya lah kami. Semoge ukhuwah kami akn berkekalan smpi ke syurgaNya. Aamin. Tq korang. Syg ketat2.

Assalamualaikum wbt.

Allah.. sekejap btl ms berlalu. Tinggal 2hari lg sblm berakhirnya Ramadhan. Semoge pd ketika dan saat ini, Allah telah mengampunkan dosa2 kte. Allah telah memilih kte dlm kalangan yg dikatakan, mendpt gelaran org yg bertaqwa.
Aamin ya rabbal a'lamin.

Kalau bln ramadhan, mmg xkn lari dr ifthar. Alhamdulillah thn ni dpt iftar bersm korg lg. Seronok sgt.. terima ksh byk2 korg join iftar ni. Semoge ukhuwah kte semua akn berkekalan smpi ke syurgaNya. Aamin.


**************************

Dan happy belated besday utk adekku 28jun yg lalu. Semoge dgn pertmbhn usia bertmbh jua iman, ilmu, amal dan taqwa. Semoge berjaya d dunia dan cemerlang di akhirat. Semoga Allah permudabkn sgl urusanmu. Semoge kte sm2 dpt berkumpul di syurga nti. Syg kau. Aamin.

Assalamualaikum wbt.

Allah programkan 3 fasa dlm bln ramadhan

Fasa 1 - fasa rahmat.
Fasa 2 - fasa pengampunan
Fasa 3 - fasa pembebasan dr api neraka.

Fasa 1 telah berlalu. Harini dah 10 ramadhan. Semoge kte telah tergolong dlm klgn yg mendpt rahmat Allah. Aamin.

Kini kte akn memasuki fasa 2.

Ayuh sm2 kte ambil kesemptn dan manfaatkan sebaeknye dlm mengejar fasa 2 dan fasa 3. Semoge kte trs istiqamah dan diterima amalan kte. InsyaAllah. Aamin.

-Muhasabah diri-

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah memasuki hari ke-8 Ramadhan.

Doa yg selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW:-

1) Hindari kami dari siksa kubur
2) Hindari kami dari azab api neraka
3) Hindari kami dr kejahatan kematian
4) Hindari kami dr fitnah Dajjal.

********************************

Belajarlah mencintai takdir hidup kita. Saat kita berusaha lalu berjaya, saat kita merancang namun terhalang, saat kita meminta tetapi hampa, bahkan pada setiap saat dan ketika, yg kita suka atau tidak suka, percayalah pada hikmahnya. Pasti ada!

Yang sudah itu sudahlah. Belajarlah redha. Yakin bahawa setiap yg jadi itu ada hikmah. Kita tak mungkin matang kalau hidup kita sentiasa senang. Kita tak akan pandai merendah kala kita tak pernah buat salah. Macam itu jugalah, kita tak boleh tenang selagi kita tak nak belajar redha.

Redha ini apa? Redha itu ertinya kita faham bahawa setiap apa pun yg berlaku adalah dgn izin Allah.

Aku telah berasakan semua kepahitan dan yg paling pahit ialah berharap kpd manusia - Saidina Ali.

Didik hati tentang hakikat ikhlas. Beri jgn harap org balas. Yakin kita buat baik, Allah balas baik. Cukuplah.

#BeStrong
#BondaNor

Assalamualaikum wbt

Persediaan sblm menghdpi ramadhan

- kuasai dan tingkatkan ilmu2 berkenaan dgn puasa
- mengqada puasa yg tertggl
- memperbykkn puasa sunat utk melatih diri
- menyediakn plan ibadat sperti terawih, qiamullail, bc quran, sedeqah/infak dgn tujuan mencapai utk menjd org yg bertaqwa.

Apa itu Taqwa?
Suatu hari umar bin al khattab bertanya kpd ubai bin kaab apa itu taqwa. Lalu dijawap oleh ubai, Pernahkah engkau berjln pd jln yg penuh dgn duri? Umar menjwp tentulah aku berjln dgn penuh hati2. Maka itulah taqwa kata ubai.

- membayar fidyah bg yg blm membyrnya utk mereka yg xberupaya puasa, perempuan hamil dan menyusu bimbang kesihtn ank dan diri sndri, dan org yg xmengqada puasanya.

3 ciri seseorg mencapai taqwa lps kelua dr ramadhan menurut ulama:-
- berusaha menjauhkn diri dr dosa kecil dan bsr.
- sntiasa berhati2 dlm stiap tindakan seolah berjln d tpt berduri
- tdk memandang remeh dosa/kesalahan kecil.

Semoge kte sm2 dpt memanfaatkan ramadhan bln yg mulia ini dgn melaksanakan sgl amal2 kebaikan dgn konsisten dan istiqamah. Semoge Allah menerima sgl amalan kte semua.
Aamin ya rabbal a'lamin.

Marhaban ya Ramadhan!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt

Reunion. 2010 vs 2016. My ex-rumet. How i wish to hangout everyday with them. How i miss those moments while we are sharing room together. Time flies. Take care everyone. All the best in whateva we do. Saranghae. Rindu!


"Selalu sayangi orang yang rajin bertanya apa kabar kita, meski itu hanya lewat gagdet, internet. Mereka sedikit diantara teman-teman terbaik yang ada.."

"Punya jutaan teman itu bukan hal hebat. Tapi punya satu teman, yang tetap berada di samping kita menghadapi jutaan orang, itu baru hebat.."

*Tere liye*


"Pilihlah sahabat yg jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi. Jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dahulu, dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.."

*ImamAlGhazali*