Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ini cerita sabtu lepas. Kami berpicnic di Sacc mall kt padang yg bsr tu. Seronok sgt. Tgk org bwk family. Tgk org bergembira dgn kwn2 dan psgn msg2. Just enjoy every single moments. Sbb kte xkn pernah tahu sampai bila je Allah akn pinjamkn mereka-mereka ini dlm hdp kte. Selagi msh ade kesemptn, just do the best and be the best.

Thank you girlfriends for the sweet moments. I love you, my high school besties! May ur frenship remain till jannah. Aamiin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Semalam berkesemptn melawat kwn opis sy. Eh eh mcm da lama btl xjmpe. Last jmpe setahun yg lalu. Dan kini, alhamdulillah khai da jd umi. Tahniah ye.

Seronok btl bile jmpe kwn lama. Mcm2 cerite kelua sampai rs xnk balik. Hahaha. Thank you for having us. Tq besfren 4 always accompany me ke hulu ke hilir. Hahaha.

InsyaAllah pjg umo, ada jodoh semoge kte akan berjumpa lg. Semoge izz rifqi membesar jd muslim yg hebat.. aamin. Aunty azi love you! Omeyyy sgt.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Masih dlm mood raye. Open house di sana sini. Xsalah pun, asal jgn membazir. Selain tu, dpt eratkan silaturrahim sesama kite semua.

Semalam jumpe geng2 ms belaja dulu. Walawehhh. Rndu btl. Rasa lama sgt xjmpe. Walaupun semua duduk area slgr dan kl je pn, nk meet up tu mmg bkn bnda senang. But, we manage to meet up yesterday. I'm soo happy! Hihihi.

Tq utk semua yg menjemput sy ke rumah korang. Kenyang perut suke hati. Hahaha. Alhamdulillah.

Semoge pershbtn kte semua akn berkekalan smpi ke syurgaNya. ❤

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Saya tukar sikit tajuk die jadi Allah loves us. Dan mmg hakikatnya, Allah sgt menyayangi kite semua. Dia yg bersifat ar rahman dan ar rahim.

Tp buku ni bertajuk Allah loves me. Utk pertama kalinya sy bc buku krgn Jerry D. Gray. Subhanallah. Sy sgt kagum dgn penulisannya. Seorang kristian yg telah memeluk islam, lalu berhijrah ke indonesia, berkahwin dan menetap di sana.. di indonesia lah, penulis giat menulis pelbagai buku yg sy rs harus dibaca oleh semua org.

Penulis berkongsi detik2 kehidupannya sebelum memeluk islam, bagaimana penulis pernah berkhidmat utk pesawat amerika dan arab saudi. Bagaimana gaya hidup penulis sblm memeluk islam, menjadi jurulatih scuba, wartawan, dan akhirnye berkecimpung dlm bidang penulisan.

Antara karya beliau - Rasulullah is my doktor. Sy belum berpeluang utk baca buku ni lg. Tp buku tu menceritakan tentang bagaimana gaya pengamalan hdp rasulullah yg sehat. Zaman dulu xde vaksin pn. Xde byk penyakit pn. Jerry bgthu vaksin tu semua adalah salah satu agenda Amerika utk memburukkn lg kesihatan manusia sedunia. Amerika telah berpakat dgn WHO dan saintis2 utk menunjukkn kononnye kajian vaksin adalah terbaik. Allahu Akhbar. Sy takut bile jerry sentuh bab ni. Wlpn die bkn doktor, tp latar blkg die yg pd asalnya mmg org tetap amerika, sedikit sebyk meyakinkan sy pendapatnya. 
Cubalah carik buku ni. Mgkn sedikit sebanyak akn membuka mata kite semua.

Dan, lagi satu try carik buku penulis bertajuk trust no one. I'm looking for it too. 

Never trust anyone! amerika, uk dan israel lbh2 lg. Terlalu mcm agenda yg mereka telah, sedang dan akn rencanakan. Mereka mmg bencikan org islam. Bangkitlah wahai seluruh umat islam. Kita sudah di ambang akhir zaman. Kiamat da mmg makin hampir. Jgn duduk diam berselimut tubuh..

semoga Allah berikan kekuatan dan kemenangan buat seluruh umat islam. Aamiin. 
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

RKDJU. Buah tgn seterusnya dr roza roslan. Buku yg sgt bagus. Bagus dlm mendidik dan muhasabah hati-hati kite. Penulis menceritakan pengalaman beliau dr sebelum berhijrah ke madinah, sehinggalah suaminye bertugas di universiti madinah, mendorong mereka sekeluarga utk berhijrah ke madinah, bumi berkah slps mekah.

Madinah - di situlah terletaknya masjid agung, masjid nabawi, dan di dalamnya terdapat jasad manusia agung juga, iaitu lah Nabi Muhammad saw berserta sahabatnya, Saidina Abu bakar dan Umar al-khattab.

Kediaman roza sekeluarga di jabal uhud menjadi tumpuan bg jemaah utk bersinggah, terutama bg jemaah dari malaysia yg mengerjakan haji mahupun umrah. Pintu rumahnya sentiasa terbuka buat sesiapa saja dgn lynn yg serupa tnpa mengira pangkat. Di kediamannya, selain tazkirah diberi oleh suami roza sendiri iaitu - prof kamil, pn roza sndri turut memainkn peranan dlm menyediakan jamuan buat tetamu yg hadir. Allahu Akhbar. Semoge Allah akn membls sgl kebaikan puan sekeluarga. 

Buku ini byk memberi inspirasi kpd kite, bahawa dlm hdp ini, letakkanlah seluruh pengharapan hny kpd Allah. Dan yakinlah, walau bagaimana pahit pn ujian yg kite rasakan dlm hdp ni, percayalah psti ade hikmahnye. Yakinlah bahawa Allah sdg memberikan yg terbaik utk diri kte. Cuma kadang kala, kite yg gagal utk menafsir di sebalik semua ujian itu. Kite yg sering bersgka buruk dgn Allah. Kte yg sering berputus asa dgn rahmatNya. Kite yg sgt kurg penggantungan dan keyakinan hny kpd Allah.

tanya semula kt diri sendri, apa yg kite kejar dlm hdp ini? Bersyukurlah ape adanya. Yg xdpt, anggaplah itu bkn rezeki kte. Ape yg dpt, syukurlah byk2. Sebab pengakhiran hdp kite nti, semuanya akn ditinggalkan. Tiada yg kekal. Makanya, jangan bersedih dan wake up! Selagi msh Allah pnjmkn umur buat kite, mari sm2 kte perbaiki diri jd org baik, buat ape pn sehabis baik lillahi taala. Dan nikmatilah hdp ini sehabis baek. Pesanan utk diri sendiri jgk. InsyaAllah. ❤

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Allah pilih utk hadir seminar ni. Buat pertama kalinya sy hadiri seminar ibrah.. ini kali kedua sy dpt join seminar yg penyampainye adalah ust. Shaari.

Seminar ibrah nabi musa diadakan selama 2hari. Semalam dan harini, bertmpt di utm, kl. Bkn mudah nk join. Ade bnda yg terpksa dikorbankn. Cthnye open house dan jemputan walimah kwn2. Maaf ye korg. Hihihi

Baru tahu, kisah Nabi musa paling byk disebutkn dlm alquran. Terlalu byk peristiwa penting yg berlaku dlm perjalanan hdp seorang yg bernama Nabi Musa. Mari sy sharekn antara kronologi ringkas kisah Nabi Musa yg dicatat dlm alquran:-

- Nabi musa dilahirkan pd zaman firaun, yg ketika itu zaman d mana ank lelaki dibunuh.

- kelahiran nabi musa, disusui ibunya, kemudian dialirkan ke sungai nil oleh ibunya. (Hikmah - kepercayaan dan penggantungan hrpn hny kpd Allah sepenuhnya ke ats bayi yg dialirkn d ats sg nil).

- nabi musa dijumpai oleh Asiah, iaitu isteri kpd firaun. Asiah jatuh kasih kpd bayi itu. (Hikmah - fitrah manusia yg memiliki sifat penyayang)

- nabi musa menyaksikan pergaduhan antara kaum bani israil. Nabi musa bertindak membantu, lalu tnpa sengaja membunuh salah seorang darinya. Nabi Musa melarikan diri ke madyan. (Hikmah - dipertemukan jodoh dan mendpt perintah Allah utk menyebarkan dakwah islam).

- Di madyan, nabi musa membantu 2org wanita. Kebaikannya membantu 2org wanita itu menyebabkn ayah kpd wanita itu mengambilnya menjadi pekerja. Nabi musa juga akhirnya dikahwinkan dgn salah seorg wanita itu. Selepas 10thn di Madyan, nabi musa merasa rindu utk kembali semula ke mesir. (Hikmah - menyingkap kisah laut terbelah ketika menentang firaun).

- nabi musa mendpt wahyu pertama di jabal thur. Wahyu utk menyampaikan dakwah kpd firaun dan kaum bani israil. Tetapi, beliau mendpt tentgn hebat dr firaun. Firaun mengumpulkan semua pesihir2 handalan utk menentang nabi musa. Nabi musa menyahut tentangan itu. Lalu ketika hari pertandingan, tongkat nabi musa bertukar menjd ular. Ular yg luar biasa hebat itu telah memakan kesemua ular2 ahli sihir berkenaan. (Hikmah - kesemua ahli sihir berkenaan memeluk islam dan beriman kpd Allah)

- Nabi musa meneruskan dakwahnya, lalu msh ditentang oleh firaun. Sehingga dia digelar pesihir gila. Peperangan berlaku antara nabi musa dan pengikutnya dgn firaun dan pengikutnya. Mukjizat tongkat itu telah menukarkan laut itu terbelah kepada 2. Dlm peristiwa ini, kemenangan berpihak kpd nabi musa ats bantuan Allah. Firaun menyesal akhirnya dan mengaku beriman kpd Allah, tetapi syg telah terlambat, ketika nyawa telah smpi ke halkum. (Hikmah - pintu taubat itu sentiasa terbuka kecuali ketika nyawa telah smpain ke halkum. Maka gunakan kesempatan yg ada sebaiknya).

- nabi musa dikurniakan kitab taurat utk berdakwah kpd kaum bani israil. 

Dan ade byk lg ceritanya.. terlalu pjg utk dicoretkn di sini. Sesiapa yg berminat, boleh layari authorstream.com utk mendptkn slide2 semasa seminar berkenaan. 

Byk ilmu yg sy dpt sepnjg 2hr mengikuti seminar ini. Nabi pesan - tuntutlah ilmu smpi ke negeri cina. Terlalu indah bila kte benar2 dpt mentadabbur alquran dgn berguru. 

Jadikanlah alquran sebagai teman karib kite. Terlalu byk peringatan, teguran, dan cerita-cerita yg boleh dijadikan pengajaran dlm hdp kite. Moge2 berkat kesungguhan kite membaca, memahami dan mengamalkn sgl yg terkandung dlm alquran, boleh menjd asbab penerang kubur kite suatu hari nti. InsyaAllah. 

Semoga akademi sinergi akan meneruskan lg aktiviti-aktiviti baek sebegini di masa hadapan. Semoga ilmu yg disampaikan bermanfaat buat seluruh muslimin dan muslimat dan mendapar keberkatan dr Allah.

Semoga kite semua mnjadi mukmin yg beriman dan ditptkn di syurgaNya. Aaminn

tahniah ustaz syaari.! Moge Allah membls sgl ilmu yg tlh dicurahkan.