Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ok hari ni last day sy bercuti raya pjg. Dan esok akn memulakan semula sesi bekerja. Heh! Kemalasan bergnda. Hahaha. Life must go on.

Dan td bersiar-siar teman besfren carik kerja. Dgn sy pn join sekali. Hahaha. Tibe-tibe rs nk ubah angin lak. Eh!

Semoge murah rezeki cpt dpt keje.

Dear safura, thank you for being one of my closest friend since school, now and hopefully remain till jannah. Terima ksh belanje sy mkn + hadiah comel tu. Appreciated! Love you, bestfriend. ❤

27

Comments: (2)

Assalamualaikum wbt.

28 julai 2015.

Alhamdulillah, Allah kasik setahun lg pertmbhn umur.. selamat hari lahir utk diri sendiri. Doa sy, semoge dgn pertmbhn usia ni, semakin bertmbh jua iman, ilmu, amal dan taqwa. Semoga Allah berikan kesihatan yg baek, memberkati usia, memudhkn sgl urusan hdp sy d dunia, akhirat lebih2 lagi.. semoga sy akn belajar utk lbh mensyukuri ape jua nikmat yg Allah da kasik selama 27thn hdp d muka bumi ini. Aamiin. InsyaAllah.

Terima ksh mak sbb lahirkan angah kt dunia ni. Terima ksh mak dan abah, besarkan angah smpi ke hari ini. Xkn terbalas walau 1 bnda pn. Semoge Allah sentiasa memberkati dan merahmati hdp mak dan abah. Semoga syurga buat kalian! Aamiin. Syg ketat2.

Oh terima ksh kpd keluarga dan shbt2 yg msh xlupe utk wish birthday sy, wlpn jumlah org yg wish tu setiap thn semakin berkurang. Time flies. Xsm mcm dulu2 da. Wakaka. Xpe, abaikan.. sy terharu dan amat menghargai buat korg yg benar2 msh mengingatinya.. semoge semua doa2 yg baik dr kalian tu, akn berbalik smla kpd korg jgk. InsyaAllah. Mmuahh ciked.

Xpe xwish pn. Bkn org penting. Bkn siapa2 pn. Hehe. Sy cume terigt pesan Saidina Ali - jadilah org yg baik. Bila ada disukai, bila tiada dirindui, bila mati ditangisi. Sebaliknya jgn jd org yg jahat. Bila ada dibenci, bila tiada disukai, bila mati disyukuri..  agk2 dlm golongan manakah kita? Allahu Akhbar.

Meniti usia 27thn ni, rs da tua. Rs kematian tu semakin dekat da. Entahkan esok lusa pergi menghadap Ilahi. Soalnya, da byk manakah bekalan yg tlh kite persiapkan? Allah xjdkn kite sia2 d ats muka bumi ini. Ada bnda yg disuruh buat, ada bnda yg dilarang buat. Soalnya, kite patuh ke pd semua yg disuruh dan dilarang itu? Muhasabah diri. Nasihat utk diri sndri - berhentilah utk terlalu mengejar bnda2 duniawi. Tanamkan azam utk lbh mendekatkn diri kpd akhirat. Mendektkn diri dgn aktiviti2 kerohanian, yg boleh memberi saham akhirat utk diri sendiri.

Oh skrg msh d mood raya. Raya kn sebulan! Hihihi. Tp.. sy rndu bln ramadhan. Rndu nk tgk org berpusu pusu buat ibadah time ramadhan. Rndu sgt. Walaupun org ckp syawal adalah utk bersuka ria, bln kemenangan, tp pd sy, biarlah kemenangan yg kte mksdkn itu, merujuk kpd kemenangan kte dlm pulun melakukan ibadah dlm bln ramadhan itu yg menjd kayu ukur..

Meniti usia 27thn ni, lately perasaan sensitif tu kuat. Sy sensitif bile org tny soalan berkisar jodoh. Dan sy seboleh mungkin akan motivate diri. Xnk nmpk lemah, xnk nmpk mcm org yg berputus asa, xnk nmpk mcm org yg berckp xde agama. Sy selalu nasehatkn diri sndri, rezeki setiap org xsm. Msg2 ade bahagian sndri. Jgn risau, Allah tu maha adil. Dia da tentukan ape yg terbaek utk hamba2Nya. Ade org dpt rezeki kawen awl, mgkn sbb Allah nk kasik die pahala byk bila bersuami. Tp ada org rezeki kawen dia lbt, mgkn sbb Allah nak kasik die pahala byk2 bile bersm ibu dan ayah. Bersyukurlah.. walau di posisi mana pun kita. Bersyukurlah.. walau bkn mudah utk menghadapi ujian itu..

Meniti usia 27thn ni, byk bnda sy da lihat. Byk bnda sy belajar dan berfikir. Tp.. dlm hdp ni, satu je nk ckp. Jgn berhenti berdoa. Teruskanlah berdoa walau xde satu benda pn yg msh Allah qabulkan. Siapa tahu, entah2 doa2 tu semua Allah tgh kumpulkn kt akhirat nti. Xpelah kalau xdpt kt dunia pn. Jgn mengarah Allah utk bg itu ini. Cermin kt diri sendiri. Da cukup sempurnakah kite buat ape yg Allah suruh dan tggl apa yg Allah larang. Kalau belum, maka jgn mrh kalau Allah xqabulkn doa-doa kite. Syukurlah dulu, nanti Dia tambah lagi! Perbaikilah diri dlu utk selalu berniat nk jd org baik, nk buat perkara baik. Jgn bertangguh lg utk berubah jd baik. Sbb end upnye, xde ape pn kt dunia ni yg akn kekal. Semua akn ditinggalkan.

Dan lagi sesuatu, cuba hadirkan rasa ikhlas dlm membuat sesuatu tu krn Allah. Mmg bkn mudah. Kte manusia. Mmg fitrah manusia sukakan perhatian, pujian, dan ksh syg. Tp cubalahh.. cthnye, kalau kite buat baik kt org, bg mkn, bg hadiah, tlg dia, jgn sesekali kte mengharapkn balasan yg sm dr org tersebut. Didiklah hati utk niat - oh aku ikhlas buat ni tnpa menghrpkn apa2 balasan. Cukplah sgl kebaikan2 yg kte lakukan menjd rhsia kte dgn Allah. Sbb bile kte xdpt ape yg kte hrpkn dr manusia, kite akn kecewa. Tp berharaplah hny kpd Allah. Dia yg xkn pernah mengecewakan dan sntiasa ada bersm kte. Allahu Akhbar.

Tq adek belanje mkn td. Kenyang perut suke hati. Alhamdulillah. Puas hati dpt belanja mak beg tangan sebuah. Org ckp, kalo hari lahir kite, maka kene berterima ksh pd mak. Makanye, angah kasik mak beg tgn satu. Hihihi. Tq mak. Wlpn nilai satu beg tgn tu manakan sama dgn sgl jasa dan pengorbanan mak! **nanges**

Sekianlah utk hari ini..

i'm officially 27 today. Alhamdulillah. Terima ksh ya allah utk sgl nikmat yg telah diberikan. Moge sy menjadi muslimah yg mengamalkan islam dlm semua aspek kehidupan. Moge sy dimatikan dlm pengakhiran yg baik dan ditptkn d klgn org yg beriman suatu hari nanti. Aamiin ya rabbal a'lamin.

Assalamualaikum wbt.

Xigt ni buku yg keberapa sy baca karangan Hamka. Tp nak cakapnye, penulisan hamka mmg sgt berkesan dan menyentuh hati.

Merantau ke deli mengisahkan tentang Leman yg berhijrah ke Deli, memulakan hdp baru setelah berumah tgga bersama Poniem. Perniagaan semakin bagus, hdp mereka semakin mewah, tetapi malang Allah msh tdk mengurniakan rezeki anak buat mereka.

Poniem bkn berasal dr suku yg sm dgn Leman menyebabkan pulangnye ke kampung halaman, didesak oleh penduduk kg utk bernikah dgn gadis tempatan dan anak turut dijadikan alasan.

Akibat tdk kuatnya iman, Leman terpengaruh lalu bernikah lain. Poniem yg keciwa tetapi terpaksa redha utk bermadu.. Malangnya kebahagiaan ini tak lama lalu Leman menceraikan Poniem.

Poniem membawa diri. Tabah menjalani hdpnya.

Benar langit tak selalunye cerah. Hari xselalunye indah. Tp nk ckpnye, percayalah setiap slps kesukaran dan kesedihan tu, psti akn Allah gantikan dgn sesuatu yg lbh baik. Yakinlah padaNya. Dia xpernah kejam dgn hamba hambaNya. Tp kite lah yg seringkali melihat kelebihan org laen tanpa mensyukuri sedikit pn ape yg tlh kite miliki.. allahu akhbar.

Muhasabah diri. Bersyukurlah!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Harini nk review psl novel ash ni. Ni novel pertama dari RodieR yg sy bc. Not bad. Gaya penulisan die ade mcm hlovate cket2 la. Hikhik..

"Seberat mana masalah yg ditanggung, selalunya apabila dikongsi, akan terasa lbh ringan. Walau perkongsian itu hanyalah sekadar dgn meminjamkan telinga utk mendengar.." - pg. 202

"There's a beauty in everything He does for His creation. You might not see it yet, but there is, and there will be for you too. Remember that.." - pg. 215

"Kita ni kalau lama sgt duduk stagnant kt satu-satu tempat, xelok juga. Sempit fikiran jadinya. Kdg2 kena keluar jgk dari tpt yg dah selesa sgt tu. Kena keluar. Luaskan minda. Bg kesedaran pd diri apa yg kite nak tak semestinya bagus utk kite. Dan ada org lain yg lbh bernaseb malang drpd kite.." - pg. 312

P/s ; jgn lupa puasa sunat syawal. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

6th Syawal 1436H.

Akhirnya sampai gk min ke rumah sy. Da kata hari raye kn, makanya rumah ni open hari2. Sape2 berkelapangan meh jela singgah ye. Hihihi.

Tq min & family sudi singgah beraye ke rumah sy. Tq izz comel. Behave je die.. bdk baek. Nti dtg lg rumah auntie ek. Hihihi.

Hari raya adalah hari utk mengeratkn ukhuwah sesama kte. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Raya ke4 berkonvoi dgn geng sekola. Dgn diorg ni senang sikit nk deal. Sbb rumah dokek2 je semua pn. Jalan kaki pn boleee. Hihihi.

Selamat hari raya buat seluruh muslimin dan muslimat.

Semoga amalan kunjung berkunjung ni akn berkekalan smpi bile2. Semoga amalan sebegini dpt mengeratkn silaturrahim kte smua. InsyaAllah.

Assalamualaikum wbt.

Syahdu rasa terawih terakhir mlm td. Syahdu rasa puasa ramadhan terakhir harini.

Terfikir dan tertanya, adakah Allah akn menerima segala amalan yg kite lakukan? Adakah kite tlh melakukan semua amalan dgn berkualiti dan terbaik? Adakah kite akan terus meningkatkn amalan malah bertambah lg slps ramadhan ni nti?

Allahu Akhbar. Sebak rasa. Semoga Allah temukan lagi kita dgn ramadhan di tahun hadapan. Dan semoga Allah menerima sgl amalan kita semua.

"Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'annee" -
"O Allah, You are The One Who pardons greatly, and You love to pardon, so pardon me."

Aaamiin ya rabbal a'lamin.

Selamat hari raya. Maaf zahir dan batin buat semua kenalan yg mengenali diri saya. Semoga perjalanan kita semua selamat sampai ke destinasi msg2..

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Perkongsian tentang umur yg berkat.

Saidina Ali berkata, "tak kira umur kamu pendek, mahupun panjang, tp apa yg plg penting dan utama, apa pengisian yg telah kte lakukan dlm umur yg diberikan Allah itu.."

Ramadhan bakal meninggalkan kite. Tepuk dada tanya iman. Sejauh manakah ibadah yg telah kite lakukan sampai ke hari ini? Sekiranya ramadhan ini adalah ramadhan yg terakhir buat diri kite, sudah puas hatikah kita utk bwk bertemu Allah?  Allahu Akhbar.

Mari sm2 kte muhasabah diri. Mari sm2 kte rebut peluang yg berbaki beberapa hari lg ni. Mari sm2 kte rebut peluang utk memperbykkn amalan2 yg boleh mendekatkn diri kte dgn Allah.

Moge2 ini menjd ramadhan terbaek utk kte semua. InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Hasan Al Basri ditanya

"..kami telah lama berdoa, tetapi mengapa doa kami tidak dimakbulkan? Sedangkan Allah telah berfirman, berdoalah kepadaKu, nescaya akan kuperkenankan.."

Maka, dijawab oleh beliau.. antara sebab doa tdk dimakbulkan oleh Allah..

1 - kita tidak bersungguh dlm menjalankan hak-hak Allah. Contohnya, kita ambil mudah dalam segala urusan agama. Solat tdk d awal waktu, cukup sekadar solat sahaja. Kte tdk menjadikan Allah itu Maha Besar utk segala aspek kehidupan seharian kte. Kite buat sambil lewa. Maka jgn mrh kalau Allah msh xmakbulkan doa-doa kite.

2 - kite baca quran. Tp kte tak mengamalkn segala isi alquran itu dalam setiap aspek kehidupan kte.. contohnya bab perkahwinan kite beriye nak ikut alquran sepenuhnya, tp bab ibadah, ekonomi, adakah kte btl2 jaga dan amalkn seperti yg diajarkan dlm alquran. Allahu akhbar. Jauh sgt.. maka jgn mrh kalau Allah msh xmakbulkn doa-doa kite.

Mari sm2 kte Muhasabah diri.