Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's


Assalamualaikum wbt..

Dgr ceramah PU Hafiz. Juara PU musim pertama. Membgnkn wisma hafiz di klang bersama ibu dan ayahnya. Wisma yg mendidik dan melahirkan byk generasi hafiz dan hafizah. Allahu akhbar.. moge semakin ramai generasi yg celik alquran akn dihasilkan. Aamiin.

Ya Allah, lindungi kami semua dr segala kejahatan..
Ya Allah, lindungi kami dr segala tipu daya dunia yg melalaikan..
Ya Allah, lindungi kami dr segala fitnah..
Dan
Ya Allah, lindungilah kami dari fitnah terbesar, iaitu fitnah dajjal..
Aamiin ya rabbal alamin.


Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Cerita smlm. Plan breakfast besm geng2 sekola sy. Yg dulu, kini dan selamanya will remain the same. Geng gelak besau, berkongsi suke duke. Ceewaahh.

Tenkiu korg 4 the quality time together. Appreciated. Wlpn xlgkp 2org, namun ni pn da cukp bermakna sgt.

14years of friendship. May it will remain till jannah. May Allah bless ur frienship. Aamiin. Love you all, babe! Hikhik

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

March is awesome.

Alhamdulillah. Hari ni gaji dan bonus. Eh! Hahahaha. Makanya lps hbs training td, bergegas la kami pegi makan bsr. Ceewahh.

Ala2 celebrate sorg ni yg bakal kawen coming soon. Dan seorg lg plk akn melahirkn baby kedua. Moge Allah permudhkn sume urusan korg hendaknye. Aamiin.

Dear my le NS team, may our frenship remain till jannah. Keep in touch hokey kwn2. Hehe. Luv you all.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.


"Ingat sblm tidur mesti baca 3 Qul, ayat Qursi dan Bismillah sebyk 21 kali.. fadilatnya tidur kite terpelihara drpd ganguan syaitan dan mimpi ngeri.."

Drpd Abu Hurairah, Rasulullah Saw mengatakan, "org mukmin yg paling sempurna imannya adalah yg paling baik akhlaknya. Dan sebaik baik kamu adalah yg paling baik tingkah lakunye terhadap isterinya.."

"Siapa yg mengajak ke arh kebaikan, maka utk dirinya pahala seperti pahala org yg mengikutinya tnpa mengurangi pahala mereka walau sedikit pun. Dan siapa yg mengajak ke arh kesesatan, maka utk dirinya dosa seperti dosa org yg mengikutinya tnpa mengurangi dosa mereka walau sedikit pun.."

"Jikalau kite ingin org lain berbuat perkara baik kpd kite, diri kite terlebih dahulu perlu menjd baek utk org lain, berpekerti mulia mengikut acuan agama Islam.."

Rasulullah Saw menyatakan, "Sesiapa yg hari ini lebih baik drpd kelmarin adalah org yg beruntung. Apabila hari ini sama dgn kelmarin, bererti org itu rugi. Dan jikalau hari ini lebih buruk drpd kelmarin, adalah org celaka.."
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt..

It has been 5 years after i left university life. But ur frenship still fresh till today. How lucky i am, to have her as my bff. Thank you Allah 4 sending me this superb bff. May ur frenship remail till jannah. Aamiin.

Yang!
Terima ksh jd kwn yg baek utk aku.
Kwn d kala susah mahupn senang.

Time flies. Walau skrg ko da ade muhd dan lbh2 lg kehadiran iman, namun pershbtn kte msh utuh. Msh rajen wasap. Rajen bertny kaba. Rajen gosip2. Heh! Hahahaha. Really appreciate it.

Hrni die kirim gmba iman. Iman pakai bj yg mommyzie kasik adiah. Alolo. Comell sgt. Moge sehat2 selalu ye iman syg. Jd ank solehah utk mama sarah.  Aamiin. Mommyzie love you sooo muchhh. Auwww.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt


#Notebook with pen#

Officially 3years here. Alhamdulillah, rezeki msh d sini. Msh setia d sini. 

May Alllah bless.
May Allah ease the journey.

Allahumma amin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ada apa dgn 1 april nanti? Rata-rata, semua org sdg sibuk membahaskan tentang isu gst.

Ada yg menyokong, dan ade jg yg membangkang. Dan di sini, sy tertarik utk sharing stlh apa yg sy dgr dari utube ini.

Bole refer di sini - https://youtu.be/6Yq2UDX7fcc

Kenapa kerajaan perkenalkn gst:-

1 - perbelanjaan negara dah melebihi dr hasil yg negara sepatutnye dpt. (Expenses more than profits)

2 - negara menghadapi krisis hutang yg bsr skrg ni.

3 - kerajaan terlalu bergantung kpd hasil petroleum semata. Smpi satu tahap hrga minyak dunia jatuh, dan ini memberi kesan bsr kpd merudumnye ekonomi negara.

So gst dianggp sbgai satu alternatif utk memulihkn ekonomi negara..

Persoalannya, knpe org2 yg berkuasa ni xkawal perbelanjaan dr awal lg? Kenapa smpi da dideclare sebagai berhutang br nk cari solution? Kenapa terlalu bergantung kpd petroleum semata tnpa melihat pd sumber2 lain yg boleh bg profit kpd negara?

Wallahualam.

Dan....

Kenapa ramai membantah gst:-

1 - ia dilihat tdk adil dan menindas glgn berpendapatan rendah. Sbb gst dikenakn ke ats semua org tnpa mengira glgn kaya mahupn miskin. Berbeza dgn income tax. Cukai jg tp dikenakan ke ats org yg berpendapatan ats 3000. Maka income tax dilihat lbh logik dr gst.

--> tp kerajaan dilihat cuba nk bersifat adil kpd rakyat dgn mengaplikasikn cth bayaran bil  letrik free klo xgune lbh dr yg ditetpkn (xigt bp). Pstu br1m, voucer buku, skim rumah pertamaku dll.

2 - akn berlaku inflasi iaitu kenaikan hrga brg. Mmg kerajaan ckp diorg ade usaha utk buat mcm spotcek besar besaran spy semua peniaga xnaikkn hrga brg sesuka hati melebihi 6%. Tp kerajaan bole jamin/control ke kalo peniaga nk naekkn hrga brg tu sume.. ni mcm d luar kawalan..

3 - akn berlaku jurang yg bsr antara glgn kaya dan miskin. Septtnye glgn kaya akn rs lbh terbeban dr glgn miskin ats gst nih. Tp laen yg kte nmpk. Glgn atasan msh lg buat meeting kt hotel2 bsr, naek flight 1st class pny. Periuk nasi dorg msh terjaga sebaliknye berbeza dgn glgn miskin. Dorg yg ptt lebih prihatin bilemana gst ni akn diapplikasikan..

Kesimpulannye,

berbalik lah kpd ajaran islam sbnr. Islam ckp, cukai tu dikenakan ke ats org yg ade pendapatan lbh. Bkn ke ats glgn mahein/miskin. Kalau gst 6% tu dikenakan ke ats tiap individu tnpa mengira kaya atau miskin, cukai tu da jd mcm xvalid utk diaplikasikn.. setuju x?

Moge kerajaan akn mempertimbangkn sgl sebab kenapa rmai yg membantah pelaksanaan gst ini..

Assalamualaikum wbt.

Sambgn utk part ii pula. Kali ni sy akn berkongsi utk pengalaman di Madinah pula. Biarkan gambar bercerita. Hehe.

Cerita 01 :-
Ni dlm masjid Nabawi. Subhanallah. Mmg sgt cantek masjid nih.. setiapnye dipenuhi dgn tiang2 berukir.



Cerita 02 :-
Pemandangan kawasan luar Masjid Nabawi pd waktu senja. Menjelang maghrib. Payung2 menguncup..



Cerita 03 :-
Di ruang legar masjid nabawi. Pemandangan indah apabila payung2 mengembang..



Cerita 04 :-
Ni adalah Masjid Quba'. Masjid pertama yg didirikan oleh Rasulullah bersama para shbt ketika pertama kali smpi ke Madinah (Yathrib) dlm peristiwa Hijrah. Dikatakan bhw Masjid ini antara masjid yg termulia slps masjidil haram, masjid nabawi dan masjid al-aqsa.



Cerita 05 :-
Melawat ladang kurma. Sekali tgk mcm pokok kelapa sawit pn ada. Hehe. Buah kurma yg merupakan makanan sunnah Nabi. Yuk kte amalkan. !

Sekian, sekadar ini perkongsian utk travelog umrah sy yg pertama. Moge sedikit sbnyk dpt beri kepahaman dan smgt kpd korang plk utk smpi ke sini insyaAllah..