Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Assalamualaikum wbt.

Setelah hampir 2 bulan berlalu. Maka hari ni rs terpanggil nk buat ala2 travelog. Nk berkongsi segala kenangan manis dan pengalaman semasa di Mekah dan Madinah.

Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar. Alhamdulillah.

26 years of living. Akhirnya Allah jemput utk jd tetamunye. Betapa aku sgt bersyukur ats peluang yg diberikan ini. Betapa aku merasa sgt kerdil. Sgt xlayak utk jejak ke 2 bumi istimewa ini. Terima kasih Ya Allah krn memilih aku utk menjd tetamu Mu pd thn lalu.

Harapanku yg utama, moge umrah ini adalah yg terbaek aku lakukan, moge Kau mengurniakn aku umrah yg maqbullah. Aamiin.

DECEMBER 2014.

Memulakan perjalanan menaiki Saudi Airlines dr KLIA. slps lbh kurg 8jam penerbgn, alhamdulillah aku tiba di airport jeddah. Pertama kali menjejakkn kaki ke sini. kami menaiki bas lbh kurg 2jam dr airport jeddah utk memasuki Mekah.

Jeddah merupakan bandar kedua terbesar slps riyadh. Mekah, tpt lahirnya junjungan bsr, Nabi Muhammad saw. Mekah, tpt suka duka Nabi kite diuji sehgga dakwahnye ditolak. Itulah Mekah. Punya cerita dan sejarah sendiri.

Perjalanan selama 2jam dilalui penuh debar. Mata xberhenti melihat keindahan malam kota mekah. Dlm hati xsabar utk menjejakkan kaki ke masjidil haram. Masjid yg sgt mulia. 3 masjid yg disebut sebut kemuliaannya - Masjidil Haram, Masjid Nabawi, dan Masjid Aqsa. Xsabar nk lihat kaabah yg menjd kiblat buat seluruh umat islam.

Alhamdulillah. Sekali lg setulus kesyukuran aku pnjtkn pdMu Ya Allah. Melihat kaabah buat pertama kali di depn mata. Hati jatuh sebak.. sungguh indah. Dtglah kalian ke sini. Rasailah sendiri perasaan tu. Laen sgt. Xdpt nk gmbrkn dgn kata2.. aku doakn moge2 satu hari nanti kalian jua akn berpeluang utk ke sini. InsyaAllah. Kota Mekah. Cantik sgt. Aku kagum dgn struktur bangunan yg tersergam indah. Skrg pn Mekah msh dlm proses renovation. tp itu bkn halangan bg seluruh umat islam bekejar kejar utk hadir ke sini. Ye, sgt ramai. Msg2 dgn niat yg sm utk menuju penyucian hati.

Sesampai di Mekah trs kami bergegas utk melakukan umrah wajib. Umrah yg pertama utk aku. Baru thu erti rukun dan wajib umrah. Skrg btl2 kene applikasikan secara praktikal apa yg tlh dipelajari ms kursus umrah dlu. Niat di miqat, tawaf, sai'e, bertahallul/bergunting, tertib.

MasyaAllah, sekitar 2 3 pagi, bumi Mekah xpernah sunyi dr kepadatan manusia. Ramai sgt org. Alhamdulillah semua berjalan lancar. Selesai umrah pertamaku.

Kalau korg smpi sini satu hr nti, manfaatkanlah masa yg ada sebaeknye. Cthnya kejar setiap waktu utk solat berjemaah, masyaAllah pahalanya amat bsr. Tambah lg dgn segala mcm solat sunat, baca alquran, zikir dan mcm2 lg. Pertama kali solat berjemaah di Mekah. Oh baru thu beza sgt dgn malaysia. Lps solat diorg xde baca2 doa atau zikir2 mcm kte. Lpstu hmpir setiap waktu lps solat, akn ade solat jenazah. Allahu Akhbar. Sgt memuhasabahkn diri btl. Terasa kematian tu dekt sgt. Terasa peringatan tu tiap ms tentg mati.

Oh satu nk share tips, korg dtgla awl ke masjid. Wlpn masjidil haram ni bertingkat tingkat dan ada byk pintu masuk, tp percayalah kepadatan org sgt xbole nk jgka. Setiap waktu solat. Penuh setiap saf. Berhimpit himpit. Jd kalau nak dpt port baek, dtglah lbh kurg sejam sebelum msk waktu..


Cerita 01 : 
inilah kaabah yg menjd kiblat buat seluruh umat Islam. Ni time tawaf. Kepadatan manusia dr pelbagai negara. Blkg tu tgh renovation dan insyaAllah dijangka siap dlm 2016. So keadaan agk berhabuk sikit time ni. Tp tu xjd halangan pn utk semua org berlumba dan berebut utk melakukan ibadat. 


Cerita 02 :-
Rndu nak tgk jam besar tu.. ms mula2 nk msk mekah, jam besar tu nampak dlu. Seolah mcm mercu tanda la. Moge2 Allah pggl lg utk jd tetamunye nti. InsyaAllah..


Cerita 03 :-
Di Mekah mahupun Madinah, tong air ni paling senang dan byk utk dijumpai. Tong air zamzam. Hehe. Bole minum air free. Terpike berapalah peruntukan yg dikeluarkn utk sponsor air free ni setiap masa. Moge Allah murah dan tmbahkn rezeki buat penduduk Mekah dan Madinah..


Cerita 04:-
Pintu kaabah. Menjadi tumpuan manusia.


Cerita 05 :-
Di ats Jabal Rahmah.. tpt yg sinonim dgn pertemuan antara Nabi Adam dan Hawa. Kt ats tu semua nk naik, sbb mereka percaya ape2 permintaan insyaAllah akn dimakbulkn.


Cerita 06 :-
Ni tpt nk melakukan sai'e. Bermula dr safa dan berakhir di marwah. Sebanyak 7 kali pusingan. Seronok. Pengalaman pertama yg xmgkn akn dilupekn..


Cerita 07 :-
Dan ini adalah hotel yg sy menginap di Mekah. Hotel Hilton. Alhamdulillah servis mmg tip top. Selesa dan puas hati semua. Dan mmg dekt sgt dgn masjidil haram. But it's not about dekat ke ape semua, yg penting niat ikhlas utk beribadat kn. 


Cerita 08 :-
Pemandangan masjidil haram slps waktu subuh yg dingin. Beautiful scenary. Tgk, lautan manusia berjemaah utk solat subuh d sini. Betapa Islam tu hdp sgt2 di sini.

Sekadar ni dulu perkongsian sy utk travelog umrah kali ni.. semua berkisar tentang di Mekah.. akn disambung part 2. Utk cerita di madinah pula. InsyaAllah. Stay tuned..
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Selesai baca buku ni.. hehe. Best.

"Buku adalah hadiah yg bagus, tdk kira utk yang muda atau org tua.." - pg. 70

"Hati itu milik Tuhan, bisa saja berubah rubah perasaan dlm sesaat kalau Dia izinkan.." - pg. 91

"Org yg selalu solat dhuha, rezeki kite akn diperluas, dipermudhkn. Di akhirat, Allah buka pintu syurga yg khas utk mereka yg selalu solat Dhuha.." - pg. 119

"Someone told me, if we work sincerely for Him, He will lead us to better benefits. I have faith in Him.." - pg. 308

"Alquran itu ubat. Apabila diamalkn dgn membaca hari-hari, insyaAllah bukan shj dpt pahala, tetapi ubat buat hati dan minda kita.." - pg. 340

Dalam hati manusia ada kekusutan,
Dan tdk akn terurai kecuali mendekatkn diri dgn Allah,
Dalam hati manusia ada kesedihan,
Dan tdk akn hilang kecuali dgn kenikmatan mengenali Allah,
Sesungguhnya dlm hati terdpt kekosongan dan kekurangan yg tdk dpt diisi oleh suatu pun kecuali Allah, kembali kpdNya dan selalu mengingatiNya. Andai dunia dan sgl isinya diberikan kpd manusia, belum pasti ia mampu memenuhi hajat hatinya. - (Ibn Qayyum al-Jauziyyah)

Assalamualaikum wbt.


Jikalau kamu mahu menghitung nikmat Allah, nescaya xkn terhitung olehmu. Betapa ayat ni nk tunjukkan bahawa terlalu byk dan bsr nikmat yg telah Allah sediakan dan bg free utk kite.

Allah da kasik kte struktur tubuh badan yg sempurna. Tiada cacat cela. Lihatla pula pd org lain yg diuji Allah dgn tubuh bdn yg cacat. Allahu Akhbar. Syukur byk2, kwn!

Allah da kasik kte keluarga yg bhgia, tenang dan menghiburkan. Lihatla pula pd org lain yg diuji Allah dgn keluarga yg porak peranda, mak ayh yg bercerai, dan adek beradek yg sering bertelingkah. Allahu Akhbar. Syukur byk2, kwn!

Allah da kasik kte dgn kebolehan utk menyara hdp sbb ade pekerjaan tetap. Lihatla pula pd org lain yg diuji Allah yg msh menganggur sehgga ke hr ini tnpa ade pekerjaan tetap. Allahu Akhbar. Syukur byk2, kwn!

Itu 3 cth nikmat. Dan ade bermcm2 lg cth. Pike2 kan dan muhasabah diri bersm. 

Sbb kte selalu sgt merungut dlm hdp ni. Merungut bila ape yg dihajati xdikecapi. Merungut bila Allah lbt tunaikn apa yg dihajati. Dan bermcm lg rungutan. Bersgka baeklah dgn Allah. Parcaya setiap yg berlaku tu psti ade hikmahnye. HE knows better rather than us.

Jgn terlalu bersedih kalau kte xdpt apa yg kte minta. Psti Allah akn gntikan dgn sesuatu yg lebih baek. Ape2 pn, igtlah kwn, dunia bkn segalanya. Sbb pengakhirannye nti, kte akn tgglkn dunia yg fana ini. Dan ms tu, xde satu ape pn yg kte akn bwk. Harta, kekayaan, pangkat, keluarga dan teman2 semua akn ditinggalkn..

kecuali...

3 bnda - ilmu yg bermanfaat, sedekah jariah, dan ank soleh yg akn mendoakn. Dan sebaek2 manusia d sisi Allah nti adalah yg paling bertaqwa d antara kamu. Dan moge2 kte tergolong dlm 7 golongan yg akn mendpt naungan Allah di hr akhirat nti.. aamiin.

Oleh itu kwn2, selama mne Allah msh kasik kesemptn pd kte hdp d muka bumi ini, marilah kte manfaatkn ia sebaeknye.. carilah bekalan secukupnye sblm kte pergi buat selamanya.. seimbangkanlah duniawi dan akhirat agar kte selamat lbh2 lg d akhirat. Jgn bertumpu pd duniawi semata. Kelak kte akn menyesal sbb xrebut peluang ni sebaeknye. Allahu Akhbar. 

Peringatan utk diri sendiri jgk. Mari sm2 carik ilmu, amalkn ia dan manfaatkn utk org laen jgk. Sentiasa memperbaiki diri utk jd lbh baek dr sehari ke sehari.. InsyaAllah. 

Moge pengakhiran kte nti dlm husnul khotimah dan ditptkn Allah dlm syurgaNya.
Amin ya rabbal alamin.
Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Lama sgt nk mkn big apple. Finally offday hr tu time kelua ngn saf, dpt sggah beli big apple.

Ade kotak comel ni. 9ketul. Terus sambar je tnpa pike pjg. Hikhik.

Inilah donashi comel tuh.. ☺ yeay!

Assalamualaikum wbt.

Da hbs baca diagnosis2. Beli masa pesta buku br ni. Worth it. **sambil kesat2 mata** it's all about doctor life. Byk sgt pengajaran dlm buku ni.

"Biarlah hdp sederhana, tak kaya mana tetapi sering rasa cukup dan tdk lokek utk memberi pd yg perlu kerana itu lbh mendamaikan hati.."

"Saidina Ali R.A ada mengatakan, jgnlah melihat kpd sesiapa yg berkata, lihatlah pada apa yg dikatakan.."

"Untuk berjaya, jaga hubungan dgn Allah yg pertama, diikuti ibu bapa.. insyaAllah yg lain akan dimudahkanNya.. Semangat setiakawan perlu ada. Jgn berkira kerja. Don't be selfish.. Dgn senior, hormat. Learn frm them as much as you can. Paling penting, setiap hari kene betulkan niat.. "

"Kau takkan tahu nikmat kehidupan kalau hny berseorangan. Allah ciptakan kita ni semua berpasangan. Berteman supaya ada tpt perkongsian dan menenangkn.."

"Kalaulah orang tahu betapa sunyinya dia setiap kali seorang demi seorang temannya berumah tangga, makin kurang masa utk bersamanya krn ada tggjwb yg lebih bsr bersama psgn mereka.." Yang tahu hanya Yang Maha Tahu, hanya pd Dia tpt mengadu..

"They say everyone want happiness and that nobody wants pain but you can't have a rainbow without a little rain.."

Tema buku black & white. Perfecto! Hehe

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Selain peminat tegar buku, sy jgk peminat tegar coklet. Xkesalah coklet ape pn. Semua rs sedap. Hehe.

Makanya, kwn baek sy ni mcm da kenal sgt sy kn. Thu sgt da ape kesukaan sy. Maka dgn baek hatinye, die hadiahkn sy setin coklet. Vochelle hokeyyy.

Mmuahh mmuahh ciked. Terharu sgt. Mekasih mus. ❤❤❤

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ni 1st buku pak hamka sy baca. Sedih sgt. Kesah cinta dua merpati sejoli yg sgt teguh kecintaan msg2. Ceewahh.

"Sembahlah Dia dgn khusyuk, ingat Dia pd waktu kita senang, supaya Dia igt pula kpd kita pd waktu kita sengsara.." - pg.71

"Di belakang kite berdiri satu tugu yg bernama nasib, di sana telah tertulis rol yg akn kita jalani. Meskipun bagaimana kita mengelak dari ketentuan yg tersebut dalam nasib itu, tiadalah dapat, tetapi harus patuh kpd perintahNya.." - pg.241

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

February.
I got this sweet message from my manager and TL (Team Lead). Hikhik.

The letter siap ngn riben bagai sgt wowww.. awl thn. Semangat baru. Nak2 bile dpt motivation mcm ni. Lg kena lipat ganda usaha. Hehe.

Work balancing. Tq bos and tl for the appreciation. I wish, i could stay more longer here.. i wish i could keep up my work performance and give the best..

InsyaAllah. Fighting! 💪

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. selesai baca buku ni, betul. jgn pernah berhenti utk berlari. selagi Allah msh pnjmkan nafas, selagi tu kte perlu carik dan bekalkan diri dgn segala keperluan. balancing. dunia dan akhirat,

tp buat ape2 pn, kene letak matlamat akhirat arh tujunya. insyaAllah. maka hdp akn jd lbh diberkati dan dirahmati. :D

highly recomended. sila lah baca buku ni.

"Antara sumber kebahagiaan dan kesejahteraan seseorang muslim adalah mendpt rumah yg luas, jiran yg baik dan kenderaan yg selesa.." - pg. 242

"Kegagalan jgn dicari. Tetapi apabila ia dtg, ia tanda bhw satu perubahan drastik diperlukn dlm rutin harian, utk mengubah zon selesa yg lapuk kpd sebuah zon baru yg tdk lagi gagal.." - pg. 259

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Sy jenis suke sume bnda pn nk tulis2. Suke nk letak2 bnda yg penting. Kdg2 bnda xpenting pn nk letak gk. Hahaha.

So i need planner. I need to put all my things there. Senyum lebar smpi telinga sbb da jmpe planner yg dicari. Yeay!

Let's recall my january month..

May every days, months and years will be bless.
May Allah ease all my journey.
Aamiin. ❤❤

February sudah! 

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Hobi sy adalah membaca buku. Ceewahh.. makanye, pantang btl kalau ade pesta buku ke, wajibla utk pergi.

Sekarang berlangsung d SACC Mall pesta buku smpi 8hb feb. For book lovers, don't miss it. I'm done! Hehe.

Nah, inilah hasilnya sy ke pesta buku. Xpernah rs rugi berhabis byk pn utk buku2. Sbbnye, In the end, i realize i will get somethg on it. Somethg utk hadam. Utk memuhasabah diri dan mcm2 lg. Hehe.

I take this as a rewards 4 myself too. **stlh penat bekerja kunun2. Mari beli buku byk2 utk kepuasan diri**

Tq bff teman sy pegi pesta buku. Tiap thn pn g ngn awk kn.. mmuah mmuah ciked. Hahahaha.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt..

Triplets. Hehe.

Sebab kelua selalu bertiga. Maka kite gelar ia sebagai geng triplets.

Sy keje shif. So time offday mmg pelik2. Jd dgn 2 org ni la selalu timing kene sgt nk ajk melepak ke ape sume. Senang. Hahaha..


Dan 2 hari lepas g melawat junior bcn lg. Ank kak shereen. Da 2 ank ko, kak! Time flies. I miss student life. Hehe.

Terima ksh kwn2 semua sudi spent time dgn sy. Appreciate. InsyaAllah pjg umo ade jodoh kte hangout sesame lg. Yeay! ❤❤

Lupe nk amek gmba ank kak sheren. Tu gmba baby adra. Besau sude. Comelll. Aunty azi geram sgt.. hikhik.