Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

"Buku ini mampu menjd ilmu bermanfaat. Ia bakal dicari org. Lalu bacalah sblm berangkt ke Tanah Suci. Hadiahkanlah kpd mereka yg hmpir.."

"Nilai umrah yg sebenar bkn kpd jumlah bilangannye, tetapi kesan yg bakal mengubah jiwa dan perasaan utk menghdpi kehidupn berbaki yg sgt singkat.."

"Tdk disyariatkn mengadakn perjlnn utk tujuan beribadat kecuali kpd 3 masjid - Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Masjid Aqsa.."

"Bgnlah pd sepertiga mlm tersisa, jika berdoa Allah makbulkn, jika bertaubat Allah ampunkan, dan jika meminta Allah perkenankn.."

"Ramai org diberi nikmat berada di Mekah dan Madinah namun belum tentu lg mereka diberi nikmat utk berada dlm masjid nabawi atau masjidil haram. Ramai yg diberi nikmat utk menunaikn ibadat umrah namun belum tentu lg mereka diberi nikmat utk beramal ibadat d dlm kedua dua msjd tersebut.."

Terima ksh sahabat ats hadiah yg sgt bermakna ini. May Allah bless you always. I love you! Hehe

Comments: (2)

Assalamualaikum wbt.

Ni kesah 2 mggu lps. Alhamdulillah. Dpt kumpul kt rumah min. Masak2 dan mkn. Lama sgt berhajat nk jmpe izz. Nah.. finally, we manage to meet him.

Alolo.. comeyyy sgt bdk ni. Geram tgk.. hehe..

Moge membsr jd ank yg baek ye izz danial! Aunties love u! ❤

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Smlm pegi ziarah ke rumah shbt sy. Shbt yg tlh kembali ke rahmatullah kelmarin. Shbt dr zaman tadika, sekola smpi matrik.. sungguh perancgn Allah tu d luar bidang kuasa kte. Sungguh kne muhasabah diri byk2. Ajal dtg xkire usia. Semude usia 26thn shbt sy tlh dijemput Ilahi. Pulg slps Allah kasik pnjm 26thn je kt muka bumi ni. Pulang ke tpt asal kte.

Tpt yg mne semua kte juga akn kembali ke sna.. bersediakah kte? Berapa byk da amalan dan bekalan yg da kte kumpul nk bwk menghdp Ilahi? Allahu akhbar. Malu rs. Ya Allah, matikanlah kami dlm pengakhiran yg baek. Aamiin. Sebak rasa.
Moge arwah shbt sy ditptkn d klgn org yg beriman. Moge Allah cucuri rahmat ke ats rohnya. Aaminn. Alfatihah.

******************************************

Pegi ziarah bersm 2 ckgu ni. Seorg mmg bekas ckgu sy. Seorg lg shbt sy tp skrg da berkhidmat sbgai ckgu. Maka jdlah tjoknye 2 ckgu.

Tq ckgu belanje dinner.. nti free kte hangout sesama lg ye.. ♡♡

Assalamualaikum wbt.

Kamis lps. Order kt kwn congo bars. Tp request mcm2. Siap nk ade tulis2 la. Hahahaha. Here we go. Cer spot ape tulisan tuh?

Alhamdulillah. Congo bars die sgt best! Lenkali leh order lg. Tq siti. Moge bisnes trs sukses dr semasa ke semasa ye..

Hepy belated besday aza. May all yr wishes come true. Aaminn.. ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt,

Ini shbt matrik sy. Kwn baek dr zaman matrik smpi la skrg die da ade baby aufa. Time flies. I miss u soo much.

Dan 2 hari lps berkesemptn utk jmpe my bff. Ya Allah seronoknye hny Allah je yg thu. Terimbau sgl kenangan kte. Walau setahun kt matrik tu bkn lama mana, tp punya cerita sndri. Hehe.

Doaku, moge kte trs bershbt abadan abada. Aaminn. Lebiu yanti!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Semalam offday. Plan dgn geng the 7th utk hangout. Seronok walau xcukp 7 org pn. Tp kemeriahan ttp dirasai. Hehe.

Dan paling best terserempak dgn clasmate kami ms sekola dlu. Hi arul! Long time no see. Mmg last jmpe die time amek result spm je. Hahahaha. Time flies. Kte da sm2 dewasa skrg. Dlu ko la paling rock dlm kelas kn arul. Ecewaaahhh. ♡♡

Dan d kesemptn smlm jgk kami sempt beli kek comel2 utk saf. Advance 10 hari hokey sblm besday die.. hehe. Hope pershbtn kte sume akn kekal smpi bile2. Aamiin. Lebiu frens!

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah. Bekesemptn utk attend seminar ni last saturday. Sgt best! Hehe.

Antara point2 penting yg dpt digarap sepnjg seminar berlgsg:-

• kene jelas kenapa/tujuan kita berkahwin. Bkn sekadar sbb umur da meningkat. Sbb ikut ikutan. Sbb trend org kahwin.

• kalau Allah blm bagi sesuatu, jgn tergesa gesa kte mintak kt Allah. Jgn paksa2 Allah. Kene yakin bila tiba msnye dan kalau itu yg terbaek psti Allah akn bg satu hari nanti.

• berusaha perbaiki diri utk jd lebih baik. Yg akn bg bahagia adalah Allah. Bkn manusia. Maka bergantunglah pd Allah sepenuhnya tnpa menghrpkn apa2 balasan dr manusia.

• perkahwinan kene ada matlamat utk carik redha Allah.

• Allah paling benci hambaNya yg mudah berputus asa. Maka jgn putus asa selagi DIA belum makbulkn apa jua permintaan kite.

• Bahagia itu ada dlm hati setiap org. Bahagia itu bile kite mula belajar mensyukuri apa jua nikmat yg Allah kasik.

Semua amanah yg kita pikul akn dipersoalkn di akhirat kelak. Keluarga, anak, suami, isteri, kawan, jiran. Maka jadilah kita manusia yg baik, yg jujur dlm melaksanakn amanah yg Allah da kasik. Moge Allah permudahkn sgl urusan kite. Aamiin. ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Mini reunion la konon2 nye. Mcm da xramai je geng2 pdb25 yg tggl. Huwaaa. I miss them. Hehe.

Smlm jmpe 2org ni. Cik bell nk kasik kad kawen skli lunch sesama. Mkn kt atap2 amcorp. Tu tpt feveret kot time kt lyl dulu. Hahaha.

Time flies. Sudah beberapa thn ku tinggalkn sglnyee. Ceewaaah.

Tq korg. Dpt jmpe kejap pn sgt bermakna. I wish we can hv more session next time. Take care everybadehhh. Hehe.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ini buku 1st sy beli hasil buah tgn dr ustaz kazim. Alhamdulillah buku yg best dan sgt bermanfaat. Hehe. Perkongsian ilmu:-

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Selamat tahun baru Islam 1436H.

Semoga permulaan thn baru ini membw lebih byk kebaikan kpd kite semua. Semoga kte sntiasa berada dlm kasih sayang dan rahmatNya. Semoga Allah memberkati dan merahmati hdp kite semua. InsyaAllah. Aamiin.

Mari sm2 kte hijrahkan diri kite ke arah yg lebih baek. Saling nasihat menasihati dan igt memperingati. ♡♡

Comments: (0)

Assslamualaikum wbt.

Saya da baca 2 buku ni. Hasil dr penulis yg sama. MasyaAllah buku yg sy rs amat2 bagus utk kite miliki. Utk dijadikn pengajaran iktibar dan muhasabah diri. Kalian xkan rugi.. insyaAllah.

"Kalau manusia itu tdk pernah mendpt cubaan dgn sakit dan pedih, maka ia akn menjd manusia ujub dan takbur. Hatinya menjd kasar dan jiwanya beku. Oleh sebab itu, musibah dlm bentuk apa2 pun adalah rahmat Allah.."

"Dalam hdp ini hendk lakukan apa2 perkara mesti hati2. Mesti fikir pjg. Tgk apa kesannya pd kite di dunia dan di akhirat jg. Bila ada taqwa insyaAllah selamat.."

"Sabda Rasulullah, setiap mlm Allah trn ke langit dunia pd sepertiga akhr mlm dan berseru, barangsiapa yg berdoa kepadaku, nescaya akn ku kabulkan, dan barangsiapa yg meminta akn kuberikan, dan barangsiapa yg memohon pengampunan akn ku ampuni.."

Comments: (2)

Assalamualaikum wbt.

BCN legacy. Hehe.

Ahad lalu melawat 2 baby sekaligus. My best friend. Comelnyee adra ngn iman. Mommy zie doakn moge kalian jd ank yg solehah dan sntiasa dilindungi Allah. Aamiin. Love. ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Hari ni da msk 8 zulhijjah. Esok 9 zulhijjah. Lps tu 10 zulhijjah kite akn menyambut hari raya qurban. Moge2 Allah pjgkn usia kite utk bertemu aidiladha thn ni. Aamiin.

Byk amalan dan ganjaran kalo kte bc sempena bln zulhijjah ni. Antaranya yg paling org akn igt adalah ibadah qurban. Makanya buat sesiapa yg berkesemptn dan ada rezeki lbh, mari sm2 kte infakkn utk qurban nih. Moge2 dgn pengorbanan kte itu, maka Allah akn tmbhkn lg rezeki kte. InsyaAllah.

Selain itu, mari rebut peluang utk puasa sunat arafah pd 9 zulhijjah. Waktu malaysia 9zulhijjah adalah pd hr sbtu nti. Ayuh sm2 kte rebut peluang sethn sekali ni.

Byk lg amalan lain yg boleh kte amalkn. Antaranya bykkn berzikir, bc quran, dan bersedekah. Apa2 pn kte buat, biarlah sglnye ikhlas utk mendpt keredhaan Allah.. moge2 amalan2 yg kte buat td menjd asbab utk bantu kte kt akhirat nti. InsyaAllah.


Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Da 2 bulan berlalu. Msh Allah pjgkn usia smpi ke hr ini. Meniti bln2 terakhr islam. Zulhijjah. Sblm memasuki thn br islam 1436H.

Sy offday. Cuti pjg. Smpi raye haji. Seronok. Hv a good rest! Hikhik. Last day keje bos kasik ni. Eh eh. Rs da 2 bln berlalu. Tiap thn pn company mmg akn kasik hadiah kt staff. For birthday present.

Makanya, terima ksh 4 the birthday gift. ♡♡

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

Welcome October! Time flies. :D

Ini koleksi ke-4 dr penulis sama.  Satu2nye penulis dr seberang yg sungguh aku jtoh cinta sm contengannya. Sush nk dpt novel dr penulis nih. Wlpn ni novel lama,seperti biase tetp xmenghampakn. Hehe.

"Tahukah kalian hal yg paling menyakitkan d dunia bkn ketika org ramai menyalahkn diri kalian. Tapi saat kalian menyalahkan diri sndri... dan itulah yg terjadi kdpnye.." - pg. 77

"20 thn dr skrg, kita akn lebih menyesal ats hal-hal yg tdk pernah kita lakukan, bkn ats hal-hal yg pernah kte lakukan wlpn itu sebuah kesalahan.." - pg. 101

"Begitulah kehidupan ini, kau tidak berhak bertny ats keputusn Tuhan. Kite mengenal kehidupn demokrasi, kebebasan memilih, kebebasan keinginan, diajarkn lgsg olehNya melalui kitab suci, tapi ironisnye tdk ada kata demokratik, tdk ada kesemptn memilih dgn takdir milikNya. Kau tdk berhak protes. Tidak sm sekali.." - pg.160

"Benarlah, jika kalian sedg bersedih, jika kalian sdg terpagut pd masa lalu yg menyakitkn, penuh penyesalan seumur hidup, salah satu ubatnya adalah dgn menyedari msh byk org lain yg lbh sedih dan mengalami kejadian lbh menyakitkn dibandingkn kalian. Masih byk org lain yg tdk lebih beruntung dibanding kita. Itu akn memberikan pengertian yg hdp ini belum berakhr. Itu akn membuat kite selalu meyakini, stiap makhluk berhak ats suatu harapan.." - pg.191

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Kenduri utara selatan. Eceh!

Sorg kt sepang. Sorg lg kt sg bsr. Mmgla kunun2 utara selatan. Jauh bangat. Hahaha. Tp xpela. Alhamdulillah selesai trs 2 org walimah kwn nih. Alhamdulillah manage to attended both wedding. Yeay!

Tahniah korg. May Allah bless your marriage. Aamiin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

"Apabila kita bg seseorang itu hadiah, itu tandanya die dlm ingatan kita.." - pg.43

"Dear Allah, i wanna take a minute, not to ask for anything from You, but simply to say Thank You for all i have.." - pg.158

"Respect needs to be earned. Not demanded.." - pg.223

"Forgive and let go. You'll feel lighter that way, trust me.." - pg.269

"Is it true that if you treat someone badly, you'll realise your mistake after that person is gone?.." - pg.343

"You never miss your well until the water runs dry. You hv to make the most of things at the time because sometimes when you lose it you may never get it back.." - pg.345

"Everybody has a bitter past life but it makes you stronger day by day.." - pg.487

"There is only one happiness in life, to love and be loved. - George Sands - pg.539

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Hi september!
Mcm lama xhupdate blog kn. Hehe. Hr tu dpt adiah bracelet. Frm my x-rumet kt U. Tenkiu teh. Terharu weh. Auww. I love u more laaaaa.. hehe. ♡♡

Kwn sy ni ade buat online jgk. So sesape yg beminat ngn bracelet cecomel, bole la folow ig autumnbracelet die. Hehe.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,,

Done.



"Hak Allah terbahagi kpd 2 sahaja. Pertama, jgn sekutukn Allah. Maksudnya, percaya pd kuasa Allah sahaja. Yg kedua, tunaikan amalan-amalan yg wajib seperti solat dan puasa.." - pg.16o

Yang paling dekat sekali dgn diri kita d dunia ialah Mati,
Yang paling jauh drpd diri kita d dunia ialah Masa Lalu,
Yang paling ringan d dunia ialah Meninggalkan Solat. - pg.182

""Getting over someone means you are able to face the other party without feeling any hatred or anger or pain.." - pg.217

"It takes a minute to hv crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone.. but it takes a lifetime to forget someone.." - Khalil Gibran's - pg. 218

"But perhaps you hate a thing and it is good for you, and perhaps you love a thing and it is bad for you. and Allah knows, while you know not. - al-Baqarah 216 - pg.265

The stupid neither forgive nor forget,
the naive forgive and forget,
the wise forgive but do not forget. - Thomas Sazs- pg.267

"You can't start the next chapter of your life if you keep re-reading the last one.." - pg.295

"Never allow someone to be your priority, while allowing yourself to be their option. - Maek Twain - pg.37o

"Sebelum buat apa2 keputusan, cuba amalkan istikarah supaya setiap keputusan kita dipandu Allah. Hati kita, Dia yg pegang, bkn manusia. Hnya Dia yg mampu merawat luka d hati, bukan masa. Tnpa pertlgn Dia, ambillah masa seumur hdp pun, hati yg berdarah itu takkan sembuh. Apabila Allah tarik sesuatu drpd kita, bkn utk menghukum tetapi utk igtkn kita bhw kita sentiasa ada Dia, walau apa pun yg terjd.." - pg. 4o1-4o2

"Because at the end of the day, only He knows what's best." - pg.418




Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Td bekesemptn pegi pesta buku dgn my bff. Cehh. Hahahaha. Sbb byk sgt diskaun, smpi rambang mata hokeyy. Sume buku pn rs nk grab. Tp kne thu limitation. Kne thu ape yg btl2 nk beli dlu. Hehe.

Well, i hv listed it all sblm pegi pesta buku ni. Well prepared! Hehe.

Moge bnda2 ilmiah dan bgos mcm ni akn berterusn dr semasa ke semasa.

Bacalah.. belilah.. xrugi pn.. sbb ilmu tu bole didptkn dlm pelbagai kaedah.

Sharing is caring. Jom rmai2 serbu pesta buku. Msh berbaki 6 hari lg. Yeay! Hehe.

Comments: (0)

Assalamuaikum wbt.

Selesai baca buku nih. Pemberian kwn d hari lahir. Tq syg 4 the best gift ever. Heeee.. ♡♡

"Sesiapa yg bekerja, akn dipilih. Sesiapa yg tdk bekerja, akn ditolak. Itu politik sihat.." - pg.42

"Win some, loose some, begitulah peraturan hidup d dunia ini.." - pg.61

"Buat apa pun, buatlah sebaik mungkin.." - pg.66

"Sbb itu kalau mahu beli buku, jika yakin buku itu bermanfaat, beli sahaja. Bacanya bila, jgn diendahkan.." -pg. 238

"Barang siapa yg beriman kpd Allah swt dan hari akhirat, maka berkatalah yg baik2 atau diam shj. Barang siapa yg beriman kpd Allah swt dan hari akhirat, maka muliakanlah jirannya. Barang siapa yg beriman kpd Allah swt dan hari akhirat, maka muliakanlah tetamunya.." HR Muslim -pg. 290

"Di akhir pertemuan, jgn ucapkn selamat tinggal tetapi ucaplah hgga bertemu lg. Andai tdk d bumi Tuhan, mudah mudahan di syurgaNya nanti.." - pg.297

"Dan kita sering mengeluh masa bergerak terlalu pantas, bkn kerana masa itu pantas, tetapi masa kita kosong drpd manfaat dan perkara-perkara yg bermakna.." - pg.433

Buku yg sgt2 bagus utk dibeli. Penuh pengajaran, amanat dan muhasabah diri.

Ya Allah, selamatkan kami d dunia dan akhirat. Amen.

28

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

28.

Nombor istimewa. Sbb ank beranak lahir pd nombor nih. Today is my mak turn. Hehehe. Happy birthday, dear mak. Nothing much to say. I love you forever. Moge Allah kurniakn kesihtn yg baek kt mak, pjgkn usia mak dgn keberkatan, berkati dan merahmati hdp mak. Amen.

May Allah forgive you and grant u jannah too.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

2 hari lg nk abs Syawal. Hey hey. Msti sume msh mood beraye kn. Dan mcm biase, open house d mana2 sj skrg nih. Alhamdulillah rezeki2. Hehehe. Selain dpt nk eratkn silaturrahim sesama kte semua.

Smlm baby firas in the house.. tq to my bff zetty sudi luangkn ms dtg beraye ke rumah ku. Hikhik. Tercapai jgk kn hajat ko nk dtg sini. Dpt jmpe. Yeay!! Last jmpe ms die kawen. Bygkn skrg da beranak 1 kwn sy nih. Time flies. I miss every single things about us. ��

InsyaAllah nti pjg umo ade jodoh kte ketemu lg, ye. Geram kt firas comel sgttt.. hehehe..

Love u! ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Salam jumaat.

Semalam. Dibelanja khas oleh bff sy. Besday treat katanya. Alhamdulillah, thanks saf. Moge bertmbh rezeki ko nti. Amen. Hehe.

Dan biasela bile da melepak tu, mcm2 cerite berkongsi. Smpi xsedar ms berlalu. How time flies. Kwn sm2 duduk sebelah selama 4thn berturut turut. Selesa dan serasi bersm die.

May ur frenship remain till jannah. Ily. ♡♡

P/s: mh17. Alfatihah buat seluruh muslimin dan muslimat. Moge Allah tptkn kalian d klgn org yg beriman. Amen.

Assalamualaikum wbt.

Syawal tinggal beberapa hari lg. Bg yg blm habis puasa sunat 6, fighting! Masih ade masa lg. Hehehe..

Perkongsian ilmu.

Ada beberapa cara utk memperoleh keberkatan hidup mahupn keberkatan ilmu dlm kehdupn kite. Antaranya:-

1) Menjaga adab. Adab tu lambang akhlak kte. Akhlak yg baek adlh cerminan diri. Maka berakhlak la dgn akhlak yg baek seperti yg diajar dan diamalkn oleh Rasulullah SAW. Moge2 jd ikutan dan idola buat org laen utk mencontohi akhlak yg baek itu.

2) Ikhlaskan niat. Apa2 kite buat pn niat tu penting. Niat tu yg Allah akn pndang. Jd perbetulknlah niat utk stiap apa yg kte buat. Moge2 itu akn jd saham kte kt akhirat nti.

3) Hubungan dgn Allah. Kite msti punye hbgn yg paling baek dgn Allah. Letak sepenuh pergantungan pd Allah. Dan mintalah apa sj pdNya. Dan Allah xpernah memungkiri janjinye. Cume kdg kala Allah xberi ape yg kte mahu, tp Allah beri apa yg kte perlu.

4) Mengamalkn ilmu. Tggjwb kte utk beramal dgn sgl ilmu yg ada. Mne yg baek berkongsilah. Moge2 jd bekalan berterusan kte lepas mati nti..

InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Ini kesah ahd lepas.

Terima ksh buat opismate sy yg sudi belanje kek free. Sudi meraikn besday sy. Oh sy sgt terharu dan berterima ksh pd anda semua. Hehehe..

Doaku, moge pershbtn kte sume akn kekal smpi ke jannah.. moge Allah merahmati dan memberkati hdp kte. Amen3.

Terlalu byk kenangan d sini dan sy selesa d sini. Hehe. ♡♡

Again, Terima ksh kwn2 semua. I love u all laaaaa.. hehe.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt,

Selepas 9 thn akhirnye berjodoh nk jmpe smla dgn guru fizik kesygn kami, Pn Rohaya. Last jmpe time kami ambil result SPM. lps tu kami msg2 smbung belaja, kekangan ms dan sbgainya. Mmg xjmpe lgsg da dgn cikgu.. ��

Tp Alhamdulillah, perancangan Allah tu sgt indah. Syawal thn ni we manage to see ur beloved teacher. Miss her sooo much. Cikgu tetap maintain cun dan ayu sm mcm zmn kami sekola dlu. Hikhik.. soo sweet! ��

Tq my bff 4 making this happen.

Mizah, ko take care. Kuatkn smgt kay. InsyaAllah ade rezeki laen nti menyusul. Amen.

Cikgu pesan, jodoh tu mcm rezeki jgk. Setiap org pn laen2 bhgiannye. Xkesalah lbt mne pn, asalkn end upnye ape yg kte dpt tu adalah yg plg baek utk khdupn kte kt dunia dan akhrt. So trueee. Tq cikgu! The best motivation ever,,, ♡♡ hehehe..

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Cerite tertangguh.. cerite tntg raye 2014. Hehe.

28.07.2014

Hari lahir sy jtoh pd 1 syawal thn ni. What a lovely date! Hehe.. terima ksh ats sume ucapan, doa dr keluarga dan shbt2 semua. Moge2 Allah angkat doa2 kalian. Dan sy jgk berdoa moge2 doa tu berbalik kpd kalian jgk. InsyaAllah. Moge kte sm2 beroleh kebaikan.

Alhamdulillah, officially 26!.♡♡

Semuaaa org da concern tny bile nk kawen. Ehek! Clueless. I don't hv answer for that. Moge Allah aturkn yg terbaek buat sy. Dan sy yakin aturanNya adalah yg tebaek. Ya Allah, Kau permudhkanlah semua urusanku d dunia dan akhrt. Amen3. Doakn sy ye kwn2..

******************************************

Mcm biase lps solat raye, ziarah kubur lps tu br gerak balek kg. Syukur msh dpt merasai suasana beraye di kg. Ade nenek dan sanak saudara yg bole dikunjungi. Hari raye la nk gathering mcm nih... nk kuatkn lg silaturrahim sesama kite semua.

Open ouse pertama bile balek kl adalah rumah shbt sekola sy, mira. Nasi kabsah menunye.. kemain lg ala2 arab gittew. Hehe.. ok, ko da bole kawen da pndai msk. Beriye srh rasa masakan khas die. Heeeee.. ♡♡ sedap weh!

Esoknye, open house kt rumah sy plk. Menu mee kari, nasi minyak, buah2, rendang daging, ayam msk merah dan sgl mcm lg. Hehe. Terima ksh kwn2 yg sudi meluangkn ms dtg rumah sy. Appreciate sgt. Walau jauh2 korg dtg. Auww, terharu..

Benarlah jmpe sethn sekali tu amat2 bermakna. May ur frenship remain till jannah. Amen3.

P/s: puasa sunat 6 jgn lupee..

Birthday and raye post. Hehehe. 

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Dibedil dan terus dibedil..

Where is humanity? bilamana mangsa2 byk terdiri drpd klgn kanak-kanak, wanita dan org2 tua.

Ya Allah, berilah kemenangan kpd umat Islam dan Kau tptknlah para syuhada d klgn org yg beriman.

Ya Allah, kau selamatkanlah kami dari fitnah dunia.

Amen.

26

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

1 Syawal 1435H.

Alhamdulillah, i turn 26 today. 26 years of living.

Xde ape yg nk ckp selain sepenuh kesyukuran dipanjatkn. Terima kasih Ya Allah ats 26 thn hdp d muka bumi ni. Xpasti ape yg tlh aku gunakan selama 26thn ini. Adekah lbh menjurus ke arh kebaikan atau sebaliknye. Tunjukkan aku jalan yg lurus, ya Allah.. berkati dan rahmatilah hdpku d dunia dan khususnye d akhirt nti. Amen.

Terima ksh ya Allah pnjmkn aku keluarga yg baek ini. Mak abah kaklong dan adek. Kalian adalah yg terindah dlm hdpku. Terima ksh krn jg angah, lyn sgl kerenah pelik2. Moge2 Allah rewards kalian dgn jannah. Moge2 Allah berkati selalu hdp kte sekeluarga. Amen. Syg sgtt.

Terima ksh kpd sume kwn2 yg xlupe wish. Moge2 Allah angkat doa2 kalian. Dan moge kte semua trs bershbt smpi ke akhr hyt. Terima ksh krn berkwn dan menerima sy seadanya. Maaf sesgt andai ada slh silp mahupn ape2 kekasaran bhs sepnjg perkenalan kte semua. Mengenali kalian juga adlh yg terindah dlm hdpku. Love. ♡♡

Selamat hari raya aidilfitri buat seluruh muslimin dan muslimat.

Hv a blessed eid.
Hv a safe journey.

Taqobal Allahu Minna wa Minkum.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Memasuki hari terakhir dlm bln ramadhan. Ya Allah, xpuas rs. Moge2 dipertemukn lg d thn hdpn. InsyaAllah.

******************************************
Ulangkaji.
Nabi aminkn 3 doa dr malaikat jibrail. Ape doa tu?

1) org yg apabila disebut namaMu, die xberselawat ke atsMu.

2) org yg msh punya ibubapa, tp xdpt menjd asbab utk die msk ke syurga.

3) org yg apabila memasuki ramadhan, die biarkn berlalu begitu saje. Dan xmendpt ape2.. nauzubillah.

******************************************
Jgn kte msk dlm 3 golongan ini.

Ya Allah,
Terimalah sgl amalan yg aku lakukan.
Dan jauhkanlah aku dr sikap riak.

Ya Allah,
Jgn kau jadikan ramadhanku kali ini sia2..

Amen ya rabbal alamin.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Teman my rumet. Mencarik tudung hari raya. Dan kebetulan ada kl fest nih. Maka diangkutnye sy ke sana. Xpenah pegi event mcm ni. So this is the 1st time. Hehehe.

Naseb xcrowded sgt. Klo x bole pitam tgk org bersesak sesak. Hahaha. So lucky girl, u get what u want.. hepy 4 u.

Dan endup nye singgah berbuka d restoran arab. Kemain tetbe perut nk mkn nasik arab. So here we go. Hehehe.

Tq dak zila 4 the day. Psni sush nk jmpe ko daa. Sob sob. Take care, girl! ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

2 org nih. Kwn paling lama dgn mereka dr zmn sekola. Happy besday to both of u. May you and your family will always be blessed by Him. Amen3.

I hope ur frenship will remain forever till jannah. Amen3.

Syg korg byk2. The 7th. ♡♡♡

Assalamualaikum wbt.

1) Jadilah kamu org yg berhati tenang, maka kamu hdp bahagia dan tenang.

2) Terimalah dgn redha kurnia yg telah dianugerahkn oleh Allah kpdmu, tentu kamu menjd manusia yg plg kaya.

3) Tinggalkanlah kemewahan dunia, maka Allah akn mencintaimu dan tinggalkanlah kemewahan yg dimiliki oleh manusia, tentu mereka mencintaimu.

4) Janganlah bersedih terhadap ape yg tdk kamu peroleh dari dunia ini, kerana dunia sama sekali tdk pernah mengabaikanmu.

5) Cintailah org lain tnpa perlu mengharapkn imbalan.

6) Hendaklah kamu sering memberi hadiah, krn hadiah itu dpt menghilgkn busuk hati.

7) Janganlah kamu mencampuri urusan peribadi org lain dan jgnlah kamu menanyakan persoalan peribadi mereka.

8) Jadilah kamu tenang dlm bersikap, berbicara, dan bergerak. Bergaullah dgn org lain dgn ceria, senyum dan bersikap tolak ansur.

9) Ketika kamu berbuat baik kpd org lain, jadikanlah itu sbg amalan yg ikhlas krn Allah. Janganlah kamu menunggu ucapan terima ksh daripada mereka supaya amal kebaikan tersebut mendtgkn hasil.

10) Janganlah byk mengeluh dan merintih. Pandanglah hidup ini dgn cara optimis dan positif. Bertumpulah pd perkara2 yg positif dlm hdp dan bknnye yg negatif.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Istiqamah.

Istiqamah = tetap / berterusan.
Istiqamah dlm melakukan amal ibadah. Lbh2 lg dlm bulan ramadhan ini. Sbb pahalanya berlipat gnda.

Moge2 kte terus istiqamah dlm beribadat di 10 yg kedua ini.. moge2 kte semakin mempertingkatkn amalan dan kebajikan yg dilakukan. Moge2 Allah tetapkn hati kite dan pilih kite utk trs istiqamah menuju jlnNye.

Amen3..

******************************************

Telah difardhukn ke ats kamu utk berpuasa. Moge2 d pengakhirannya, kamu menjd org yg bertaqwa..

Saidina Ali ckp, ade 3 cara nak dpt TAQWA..

1) Takutlah kamu kpd Allah.
2) Beramal dgn ajaran al-quran
3) Bersyukur ats segala nikmat pemberiannya wlpn sedikit.
4) Persediaan kite dlm menghadapi hari slps kematian.

******************************************

Misteri solat Dhuha

Solat dhuha tu pny misteri. Pintu2 rezeki. Ustaz bgthu dlm tazkirah, buatlah solat dhuha. Moge2 Allah turunkn limpah rahmat sgl rezeki2 kte.

Ya Allah, sekiranya rezeki ku msh d langit, kau turunkanlah. Jika d bumi, keluarkanlah. Jika haram, sucikanlah. Jika jauh, dekatkanlah. Jika sukar, mudahkanlah. Amen.

Allahu 'akbar. Mari sm2 kite muhasabah diri.

Menghampiri 20 Ramadhan.. ♡♡

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt,

Genap 10 hari. 10 hari yg pertama. 10 hari yg awl. Alhamdulillah. Dan msh ade baki 20 hari yg tggl. Make use of it. InsyaAllah..

******************************************
Alquran.

Kte digalakkn membc alquran byk2 pd bln puasa. Selain pahala yg berlipat gnda, alquran jgk diturunkn mulianya pd bulan barakah ini..

Tp amalan bc quran ni, jgn setakat utk bln puasa shj, malah amalkn setiap hr. Bkn utk org laen. Utk diri sndri jgk. Sbgai bekalan nk bwk bertemu Allah nti..

Dan..

Alquran ni jgk mampu memberi syafaat kpd kte di akhirat kelak. So beruntung kn.. selain dpt terangkn kubur kte nti..

Buat ape2 pn yg pentg niat kne ikhlas.
InsyaAllah.

******************************************

Sedekah.

Bln puasa ni semua org beramai ramai nk rebut pahala bersedekah ini. Kalau ade rezeki lebih, infakkanlah. Xrugi ape pun. Malah Allah akn tmbh nikmatnye lg..

Tp kne igt. Bersedekah bkn d bln puasa semata. Bersedekah la bile d bln2 laen jgk. Moge2 dgn bersedekah tu, Allah bersihkan harta2 kte. Moge2 dgn bersedekah tu, Allah akn berkatkn lg rezeki yg kte dpt tu.

InsyaAllah.

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Memasuki hari ke-3 d bulan ramadhan. Ya Allah cpt sgt ms berlalu.. Alhamdulillah, msh Allah pjgkn usia kte snpi ke saat ini..

Moge2 kesemptn yg ada ini, kte guna dgn sebaeknya..

Moge2 kesemptn yg ada ini, kte rebut peluang byk2 utk buat amal kebajikan.

Dan moge2 Allah terima sgl amalan yg kte lakukan d bln penuh barakah ini dan mengangkat darjat kte.

Amen3..

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt,,

28.06.2014

Alhamdulillah, Allah msh pjgkn usia adek sy. Msh lg Allah kasik chance utk trs mencarik dan beramal dgn sgl mcm ilmu yg ade.

Ya Allah, walau dia hny pnjaman buatku d dunia ini, kau kurniaknlah hidayah dan ksh sygmu buatnye. Rahmati dan berkati lah hdpnye.. amen3.

♡ u,dik! Hepy besday..

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, finally found the best suit me.. hehehe. Stlh lm berpike dan berkire nk tuka hp baru.. i choose to have this.. ♡♡

As a rewards 4 myself too.. hee..

Oh hepy becoming ramadhan. May this ramadhan is the best 4 us. Amen. ��

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,




Wanita & Al-Quran.

Satu tjok yg begitu menarik utk dibincangkn, dipelajari dan digali sgl ilmunya.


i'm attending this. Alhamdulillah. berkesemptn utk join program sebegini. program yg mmg sy tercari-cari. tahniah kpd penganjur. 

dan terima kasih byk2 kt kwn baek sy yg ajak join program nih (u know who u r),, hehehe. moge Allah rewards pahala kt ko jgk. syg kau! :D

wlpn sepatutnye sy on standby keje. tp nekad jgk pegi. dan sgt2 berhrp utk xkene pggl keje. hehehe.

antara perisian program:-

Surah Al-Ahzab, Verse 35:

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyu', laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

Tiga cabang sabar:-
1- sabar dlm melakukan ketaatan pd Allah
2 - sabar dlm menghindarkn diri drpd melakukan maksiat
3 - sabar dlm menghadapi apa jua musibah

Wahai mereka yg bergelar wanita, peliharalah 4 yg ini:-
1 - Solat 5 waktu
2 - Berpuasa
3 - Jaga kehormatan diri
4 - Mentaati suami

dan byk lg input2 berguna. moge Allah berkati sgl usaha ini. insyaAllah.