Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

stlh offday pjg, maka esk akn bermula la episod non-stop working days. 9 days termsk deepavali and awal muharam holidays. kene buat persediaan siap2 dari segala segi mental, jasmani, rohani dan fizikal. skrg masa utk sy pula sacrifice. hahaha. hdp mcm roda. :D

may Allah gv me strength to facing everythg. and May everythg went smoothly. amen. hehehe.

td tgn gatal2 nk beli buku. makanya nah 2 buku dpttt. seronok. 


p/s : hepy working.

Assalamualaikum wbt.

salam jumaat. salam sayyidul ayyam. penghulu segala hari. syukur ke hadrat Ilahi msh lg diberi kesemptn oleh Allah utk bernafas d dunia ini..


berdoa la. jgn pernah berputus harap..

Kadang-kadang Allah tidak beri apa yang kita hendak, tapi Allah sentiasa beri apa yang kita perlukan.. Just believe there'll be a silver lining at each cloud.. 
-InsyaAllah-


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

tajuk novel mcm khas utk org da kawen je.. hahahaha. tp sbnrnye ilmu tu global. mksdnye sesiapa pn boleh baca utk tmbh ilmu, utk mematangkn diri dsb. :D


"Happiness is a choices. No matter what happens. I choose to be happy.. "- pg. 92

"Kadang-kadang Allah nak berikan sesuatu yang baik kepada kita, kita diduga dahulu..." - pg. 268

"Everybody deserves a second chance.." - pg. 349

"Respect yourself enough to walk away from anything that no longer serves you, grows you, or makes you happy... " - pg. 485
Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,

wedding again! for october month. hahahaha.. tahniah kwn2 ku syg yg da menginjak ke gerbg perkahwinan. moge Allah berkati kalian.

utk nurul dan nawi, 

“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” (maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

semalam berjalan jalan kami bertiga. mengisi masa lapang. sesi hati ke hati. biasela bile da jmpe kwn lama ni, memang mcm2 cerita terkumpul akn dishare bersm. 

kami berkwn da lama. since sekola menengah. i love them soo much. may Allah bless ur frenship forever.
-amen-

ape2 pn ujian dlm hidup, kite xbole lari. kene hadapi. kene kuat. kite punye Allah, kite punye keluarga, dan kite punye kwn2 yg sntiasa ade utk dishare.. jgn pernah merasa keseorangan.. so chill, and enjy the life as what u have. appreciated every single things,,,

thank you my bestfriends for the heart to heart session... :D




Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

ni mcm ala2 tafsir. tp bersize besr cket. dan istimewanya utk kaum wanita dan mereka yg bergelar muslimah. senang nk buat rujukan utk setiap topik berkaitan tokoh wanita, hukum, ibrah dan akhlak. senang cerita mcm2 ade. Alhamdulillah, thanks to my fren yg suggest beli. heeeee. :D






Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

niat asalnye menghadiri walimah clasmate d terengganu. tp da alang2 amek cuti utk rye haji ni, makanya berjalan jalan sekali la.. smbil menyelam minum air.. ke ganu kite! hehehe..

masjid kristal, taman tamadun Islam, masjid terapung. semunye molek2 belako. xlupe jgk pantainye yg indah, dan mendamaikn.

terima kasih kwn2, ats trip yg awesome ini. wlpn sekejap, amat bermakna. moge kite berjumpe lg d laen kesemptn. insyaAllah

buat shbt sy, fatem & suami, barakallahu fi' kum.


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

selamat hari raya aidiladha buat seluruh muslimin dan muslimat. Alhamdulillah Allah msh pjgkn usia smpi ke hr ini. syukur byk2. msh lg berkesemptn utk menyambut hr rye dgn insan2 tersyg.. :D

byk pengajaran yg boleh diambil sempena aidiladha. byk peristiwa, dan rentetan sejarah yg berlaku. antaranya:-

1- cerita bermula dgn Siti Hajar yg telah ditinggalkn d padang pasir yg kering kontang bersm anknye, Ismail. dan die dgn ikhlas hati redha dan sabar jika ini yg tlh diperinthkn oleh Allah kpd suaminya.

2- dugaan dtg lg apabila Nabi Ismail meningkat dewasa, Allah mengamanahkn Nabi Ibrahim utk menyembelih anknye, dan bukti kepatuhannye seorg ank ats suruhan Tuhannya, die dgn redha menerimanya sehggala kepada pensyariatan ibadah qurban itu sndri.

byk lagi yg bersangkut paut. cumenye jika ade rezeki lbh dan berkemampuan, rajen2 la utk buat qurban. xsusah. setahun sekali je. moge2 Allah tmbhkn lagi rezeki kite dan memberkatinye. insyaAllah.

p/s : salam aidiladha 1434h. :D
Assalamualaikum wbt


Puasa hari Arafah jatuh pada 9 Dzulhijjah.  Ia disunatkan kepada orang yang tidak menunaikan haji, iaitu bagi bukan jemaah haji.  Antara kelebihan puasa sunat hari `Arafah ialah:

1)  Diampuni dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang.
Dari Abu Qatadah radhiAllahu `anhu berkata, Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam pernah ditanya tentang puasa hari `Arafah, kemudian Baginda menjawab:

َََيُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَ الْبَاقِيَة

“Puasa itu (puasa hari `Arafah) dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang.”
(HR Muslim)

2)  Amalan terbaik yang disukai ALLAH Ta`ala kerana ia termasuk dari 10 hari pertama dari bulan Dzulhijjah.  [baca sini]

Dari Ibnu `Abbas radhiAllahu `anhuma bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

مَا مِنْ اَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا اَحَبُّ اِلَى اللهِ مِنْ هَذِهِ الْاَيَّامِ, يَعْنِي اَيَّامَ الْعَشْرِ, قَالُوا:  يَا رَسُولَ اللهِ, وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ؟  قَالَ:  وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ, اِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ

“Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih dikasihi ALLAH selain dari hari-hari yang sepuluh ini (pada bulan Zulhijjah).”
Para sahabat bertanya: ”Walaupun berjihad di jalan ALLAH?”
Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:  “Walaupun berjihad di jalan ALLAH, kecuali lelaki yang keluar berjihad membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).”
(HR al-Bukhari)

3)  Hari yang paling banyak dibebaskan dari api neraka.

Dari `A’isyah radhiAllahu `anha berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

َمَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنْ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَة

“Tidak ada hari yang lebih ramai ALLAH Ta`ala membebaskan hambaNYA daripada api neraka lebih daripada hari `Arafah.”
(HR Muslim)




p/s : 9Dzulhijjah = 14oktober 2o13. slmt merebut pahala. insyaAllah. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


konon2 nk mkn time rye aji. tp xsempt pn. sbb da tggl separuh sedgkn rye aji semggu lg. whoaaaaa.. sbb biskut ni sedp sgt xbole simpn lelama. hehe. :D


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


"Agak kalau suatu masa kita terpisah jauh, awak jgn lupa pandang ke langit. Tengok ada bulan, pasti rindu antara kita akan terlerai bila kita memandang ke bulan. Kerana di mana saja kita berada, bulan tetap sama." - 425

auww, berjiwang plk. hahahaha. 

buku ni best. suke duke hdp berumah tgga. 

btl, pekahwinan itu permulaan kpd kebahagiaan. tp jgn lupe, perkahwinan jgk permulaan kpd tggjwb yg bsr dan permulaan kpd mcm2 mslh. makanya, persedian fizikal, mental, rohani dan jasmani tu amat2 perlu.. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

5 oktober 2o13

hari konvokesyen d UMP. sudah 2 thn zaman sy berlalu. tp hari ni rumet sy mira tuh konvo hr nih..hehehehe. how time flies. haih..~



buat adek mira,
tahniah & slmt bergraduasi..
cnfm 1st class.. :P
hehehe..
kte da sm level laaaaa.. yeayyy!

buat teh & nadia,
fighting2,
slmt berjuang utk master korg. jelesnye.
hahaha..
all the best. :D

p/s : rndu.
p/s2 : sape konvo master sile tuntut hadiah korg nti. heeee. :D