Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

Setiap insan pastikan merasa 
Saat perpisahan terakhir 
Dunia yang fana akan ditinggalkan 
Hanya amalan yang akan dibawa 

Terdengar sayup surah dibaca 
Sayu alunan suara 
Cemas di dada lemah tak bermaya 
Terbuka hijap di depan mata 

Selamat tinggal pada semua 
Berpisah kita selamanya 
Kita tak sama nasib di sana 
Baiklah atau sebaliknya 

Amalan dan taqwa jadi bekalan 
Sejahtera, bahaagia pulang...kesana 

Sekujur badan berselimut putih 
Rebah bersemadi sendiri 
Mengharap kasih anak dan isteri 
Apa mungkin pahala dikirim 

Terbaring sempit seluas pusara 
Soal bicara terus bermula 
Sesal dan insaf tak berguna lagi 
Hancurlah jasad dimamah bumi 

Berpisah sudah segalanya 
Yang tinggal hanyalah kanangan 
Diiringi doa dan air mata 
Yang pergi takkan kembali lagi

semua pn akan pergi suatu hari nanti bile smpi masanya. pulang kpd Pencipta. pulang kepada yg asal, tinggalkn dunia yg hny sementara dan pinjaman ini. tp yg membezakn kite2 nanti kt sana amalan kite. moge2 persediaan itu ada. moge2 bekalan itu cukup utk nak bwk menghadap Ya Rabb. 

selamat ulang tahun ke-27, kak.
moge tenang dan bahagia d sana.
rndu. 
al-Fatihah.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah, sy da selesai hbskn buku yg sgt2 mencelikkan mata dan hati. mmg, semua2 pn yg asasnya adalh niat kite, fikiran kite. fikirlah yg positif2, insyaAllah ia akn menarik pola positif jgk utk dekt dgn kite..
hdp ni terlalu singkat, makanya manfaatkanlah ia sebaeknye kpd yg baek2.. :D

kalau ikutkan seluruh buku nk copy paste kt sini, tp sy amek yg sgt2 rs terkesan dan menarik aytnye...

sekadar perkongsian utk muhasabah diri. jom audit diri..!

"tukarkan dari fikiran negatif ke fikiran positif, kerana dunia dalaman menggambarkan dunia luaran kita." - pg.3

"duit bukan segala-galanya, tapi segala-galanya perlukan duit.." - pg.8

"Jagalah bisikan hati dan perkataan yg keluar dr mulut kita. Rawatlah hati dahulu, jika hati bersih dan jiwa sihat, fizikal pn akan sihat.." - pg.18

"Jika aura spiritual kita tinggi dgn Allah, aura keperibadian mulia kite juga akn tinggi dan mulia d sisi masyarakat atau persekitaran kite.." - pg.33

"Kunci utk berjaya d dunia, belajar. Kunci utk pintu syurga, tolong org dan murah hati.." - pg.57

"Sesungguhnya kite tdk boleh mengubah apa yg tlh berlaku, tetapi kite boleh mengubah respons kite terhadap apa yg tlh berlaku.." - pg.66

"Kite akn gembira hari ini jika bersyukur smlm, Jika kite bersyukur hari ini, insyaAllah akan bahagia esok hari.." - pg. 76

"Jgn bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita ialah TANAH, jgn bangga dgn rumah besar, kerana rumah terakhir kite ialah KUBUR. Jgn bangga dgn baju mahal, kerana baju terakhir kita ialah KAIN KAFAN. Jgn bangga dgn kereta/motor besar, kerana kenderaan terakhir kita ialah KERANDA. Jgn bangga dgn minyak wangi berjenama kerana wangian terakhir kita ialah KAPUR BARUS.." - pg. 113

"Pandanglah kegagalan itu dr sudut positifnya, iaitu kegagalan adalah permulaan kpd kejayaan yg lbh besar, dan mslh sebagai peluang..." - pg.16o

"Sesiapa yg memberi kebaikan kpd org lain, dia akn mendpt kesan kebaikan itu drpd org yg menerima kebaikannya.." - pg.233

"Org yg berjaya sentiasa memberikan lebih drpd apa yg sepatutnya, tetapi org yg tdk berjaya mentalitinya sentiasa memikirkan, "buat sedikit dan dpt sebyk mungkin".. - pg.262

Amalkan 4 perkara apabila berjumpe seseorang:-

1- Berikan kasih sayang
2- Penghargaan
3- Byk mendengar dan merendah diri
4- Jadikan pertemuan itu pertemuan yg membahagiakan dan die tdk serik utk berjumpa lg selepas ini.


Assalamualaikum wbt,


btul pemilihan kawan tu penting. sbb sedikit sbyk tempias tu akn kene kt kite. dpt yg baik, bersyukurlah. sbb bkn mudah nk jmpe kawan yg baek. maka hargailah dan gunakan peluang yg ade berkawan dgn sebaeknya...

ape ciri2 kawan yg baik itu:-

1- kawan yg selalu tarik kite ke jalan Allah dan ke arah kebaikan. kawan ni mcm minyak wangi yang akn memberi tempiasan kpd kite.. yg akn mengingatkn kite bile kite alpa, yg saling berpesan pesan ke arh kebaikan.


2- kawan yang sentiasa melebihkan kwnnye dari diri sndri. ini mmg susah nk jmpe. rata-rata manusia pny ego yg tggi..


makanya, moge kite tergolong dlm kalangan kawan yg baek, dan berkawan dgn org2 yg baek. baek itu terlalu luas skop maksudnya. yg penting, jgn menilai luaran org semata, cube kenal dan cari titik keserasian agar ukhuwwah yg terjalin tu diberkati olehNYA.

tariklah kawan2 kite semua ke arh kebaikan, dan saling berpesan dan mengingatkan..
we love, we care..
mari menuju jannah bersm sm. insyaAllah. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

memang selalu kene reset minda:-

1- ambil masa utk relax. duduk sorg2, fikir dan renungkn ape yg tlh kite lakukan, ape yg tlh kite beri, ape yg telah kite sumbangkn. muhasabah diri dan byk2 bersyukur sgl nikmat yg Allah dah kasik free2 kt kita.

2- Delete sgl perkara yg melemahkan. delete sgl yg negative. sbb ape yg kita fikir, itulah ape yang akn menghasilkan tindakan kite. makanya, selalu fikir positive.

3- Fikir ape yang kita mahu. jgn fikir ape kata org. cukuplah penilaian tu, Allah yg tentukan dan nilai. kalau bnda baik, niat baik, usahakan, insyaAllah psti Allah mudhkn sglnye.



p/s: fikir baik, rasa baik, buat baik, hasilnya insyaAllah baik jg.. :D #resetmindaprofMuhaya#

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” 
(maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)
-amen-

yg pengantin lelaki ni, kwn sekolah sy dan yg pengantin perempuan nih plk, opismate sy. makanya, dua2 pn kenalan sy. sungguh kecik kn dunia nih. pusing2 org dekt ja rupenye. hehehehe.

berbahagialah korang. selamat bercnta smpi syurga.

:D

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

novel setebal 738 page. penuh sabar sy nk hbskn sbb jln ceritanya yg sgt menarik. gabungan dua penulis best. hehe. mcm biase, sedikit coretan:-


"when life gives you lemons, you make lemonade.." - pg. 29

"kerja itu satu amanah dan orang Islam yg baik itu akan memberi yg terbaik utk kerjanya.." - pg. 2o9

"kata Sun Tzu, Jika kamu kenal musuh kamu dan kenal dirimu, kamu akan menang seratus pertempuran tanpa kalah satu pun. Jika kamu hanya kenal dirimu saja, tetapi tidak musuhmu, boleh jadi kamu menang boleh jadi kamu kalah. Jika kamu tidak kenal musuhmu dan tidak kenal dirimu, kamu hanya membahayakan diri sendiri.." - pg. 544

"Peluang, kadang-kadang tak datang banyak kali. Kita kene rebut peluang yg ada sebab kita tak tahu apakah akan ada lagi peluang itu.." - pg. 564

"Perkahwinan sesuatu yg suci, penyatuan dua jiwa kerana Allah, mengikut sunnah Rasulullah..: - pg. 572

"Buku adalah teman yg paling setia, baik waktu gembira mahupun waktu sedih.." - pg. 652

Ya Allah, jadikan hati ini, hati yg sentiasa tawaduk padaMu,
Ya Allah, jadikan jiwa ini jiwa yg sentiasa taat padaMu,
Ya Allah, jadikan roh ini roh yg sentiasa syukur dgn nikmatMu.
-pg. 72o

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

Buat shbtku mint dan anip,

“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” 
(maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)
-amen-



smpi ke perak atenye. hehe. ke manjung, ke lumut, tgk jeti yg nk ke pangkor tu. crowded. sbb cuti hari malaysia tu kn. ape2 pn semunye best. dpt jmpe kwn2 lama. dpt mkn free. hahaha

pjg umo, ade jodoh, jmpe lg kwn2 ku yg disygi.. insyaAllah,,, :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


kite berdoa mintak kebahagiaan dan ketenangan hidup di dunia dan akhirat. Rasulullah SAW ade bg tips mudah utk mencapai kedua-dua doa ini:-

1- Lidah yang sentiasa berzikir

Firman Allah SWT maksudnya, "Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." (Surah an-Nisa' ayat 103)

Firman Allah SWT maksudnya, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." (Surah al-Ahzab ayat 41-42)

Firman-Nya lagi yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

2 - Hati yang sentiasa bersyukur

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “ Maka ingatlah Aku nescaya Aku akan mengingatimu dan syukurlah atas nikmat- Ku dan janganlah sekali-kali kamu kufuri nikmat Ku. ” (Surah al-Baqarah, ayat 152).

3 - Hati yang sabar ketika ditimpa musibah

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Dan berapa ramai para nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikutnya yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah (mental) kerana bencana yang menimpa di jalan Allah, tidak lesu (dalam penampilan), dan tidak menyerah (dalam aktiviti). Allah menyukai orang-orang yang sabar."
(Surah Ali Imran ayat 146)

4 - Isteri yang solehah

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda maksudnya : “Sebaik-baik wanita adalah apabila engkau pandang dia maka dia menggembirakan, bila engkau perintah dia taat, bila engkau tiada dia menjaga hartamu dan menjaga pula kehormatan dirinya.”

doaku, moge kite semua dikurniakan sakinah dlm khdupn kite d dunia dan akhirat khususnya.
-amen-
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


rabu pegi melawat opismate sy yg excident dekt sg buloh. pegi dgn mus je. hehe. ms dgr berite die excident, perasaan mmg berbaur, sbb opismate sy nih tgh sarat pregnant menanti hari je. mmg Allah nk pjgkn usia die dan anknye, tgkla ank die comel sgt, wlpn opismate sy nih patah peha kiri dia. dan hr ni akn operate kaki. may Allah ease everythg. fighting, kaklong. 
-amen-

we pray 4 u n baby, take care. 

muiz nama diberi. meaningful. moge jd ank soleh pembela agama, dan penyejuk hati ayh dan ibu..  :D
Assalamualaikum wbt,

selamat hari lahir utk shbt saya, syimah. 
moge semua yg baek2 aje dlm hdpmu, shbt! hehehe. bkn senang nk jmpe shbt sy yg sorg nih. almaklum lah msg2 pn ade komitmen sndri kn. so bile dpt jmpe tu, mmg semua cerita terkumpul akn keluarla. hehehehe,

sy kasik die kek pelangi tuh. die kasik perfume.
sweeet! hehe. <3

fren 4eva till jannah. amen.


Assalamualaikum wbt,

Sakit itu Kafarah Dosa...

makcik saya excident isnin hr tu. koma smpi skrg. Dokter ckp keadaan stabil, tp lbh dr 11 tulang rusuk patah, tulang bahu dan belakang. Ya Allah, berat benar ujiannya. 

berulang alik dr hospital tgk makcik sy.

Mintk didoakn kesihatannya cpt baek, dipjgkn usianya, dn diberikan ketabahan dan kesbrn yg tggi buat makcik sy dan keluarga kami semua dlm menghadapi ujian ini. 

get well soon, cik remah. b strong! we love u and will support you. :( :( :(

p/s : salam jumaat @ hospital pantai.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

open house lg!
selagi namanya blm tamat sebulan beraya, selagi tula byk rumah sentiasa open utk jamuan mkn2, berhari raye dsb. hehehehe.


ini cerita smlm pny open house. best! 
<3
Assalamualaikum wbt,







Alhamdulillah, pertama kali menjejakkn kaki ke PICC dan menghadiri konvensyen bidadari ini. pengisian program yg amat berguna dan bermanfaat. pengisian yg sarat dgn ilmu2. <3

dgn kehadiran speakers yg mantap2 semuanya mnjdkn program lbh menarik dan berkesan. erti hdp pada memberi. moge2 ilmu yg disampaikn dpt diamalkn dlm khdupn seharian.

fikir baik, rasa baik, beri baik dan pastilah akan dapat hasil baik jgk.

makanya selalu2 lah positive dlm hdp. insyaAllah ia akn menarik aura positif dlm hdp kite. :D