Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,


♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♫♪.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn teh.. ♪♫•*•♫♪ 
♪♫•*¨*•.¸¸ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ ¸¸.•*¨*•♫♪

(¯`’•.¸*♫♪♫♪*¸.•’´¯)¸.• ‘´¯) ♫
(¯`’•.¸(¯`’•.¸*♫♪*¸.•’´¯)¸.•’ ´¯)♫
♫♪(¯`’•.¸(¯`’•.¸**¸.•’´¯)¸.•’´ ¯)
♫♪ (_ ¸. •’ KEBABOOM!!!!! ’•.¸_)
(_¸.•’(_¸.•’ ‘’ (_¸.•’´(_¸.•’´•.¸_) ♫
(_¸.•’´(_¸.•’´*♫♪*`’•.¸_)`’•. ¸_)♫
♫♪(_¸.•’´(_¸.•’´**`’•.¸_)`’•.¸ _)♫

Hαppч вiяτнdαч τo чoυ..!! 
Semoga dgn kberkatan illahi kamu dipanjangkan umur, dmurahkan rezki & kbhagian hidup yg bkekalan dsamping keluarga tsayang!

One of the perks going through the study life is that I met you. I met great friends, and I keep these people forever in my heart.. saranghae.. <3
Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,

smlm terserempak dgn gadis manis ini. auwww! sgt best. rndu die. rndu mulut becok die. rndu ketawa bsr die. rndu semua tentang die. hahahaha.

one of my besfren ms sekola rendah. Alhamdulillah, kami msh berhubung.

take care dear! a lot of things to share, tp kekangan ms, apakan daya. InsyaAllah will spend time, one day with u.

just wait, oke! hehehe.


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

Congratulations, buat shbt sekolah sy yg tlh slmt melangsungkn majlis pertunangan dgn jejaka pilihan hatinya tgh hr td. ceehhhh.. hehehee.

hadiah ikhlas dr hati sy, moge bermanfaat utk tmbh ilmu sblm benar2 melangkah ke gerbang perkahwinan. insyaAllah.




dan ini, hehehehe..



Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, pg ni brkesemptn dating dgn salah seorg opismate kesygn sy. insan yg byk thu rahsia kehidupn sy. tetttttt. hahahaha. kwn sy ni bakal berkahwin insyaAllah awl bln 2 nti. makanye, pertemuan ini mcm detik2 terakhir la sblm official die bergelar wifey,,, so suweett.. hehehehe.. gonna miss u, dear..


setiap kali jmpe pn, wajib ade hadiah dr die. auwww, sgt terharu oke! terima ksh 4 the lovely present. appreciated. :D oh, berserta kad jemputan walimah skli utk diedarkn kpd kwn2 laen. hihi.



somebody told me : treat people as the way u want to be treated. U can't treat people like "shit"and then expect them to love you. nampak kasar ayt ni, tp meaningful.. hihi

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


how time flies.
rindu zaman sekolah dgn korang.
ossem sgt!
may Allah bless ur friendship.
-amen-

penutup 2o13.
penuh moment-moment indah.
1 officially taken, 6 left.

to miza, barakallah..
ko org pertama dlm geng the 7th yg break up the title single n happy. hihihi. ktorg doakn moge ko kekal bhgia smpi jannah, dan cpt2 dikurniakn baby comel.
jgn lupe geng the 7th nih.
x tau ape perasaan - dia tetap kwn baek saya .. gonna miss all the moments together.. :(

to mira, hepy belated besday.
may Allah bless u... ktorg syg ko byk3... xyh nk buat muke terharu sgttt. kekekeke. :P

-Terima Kasih Ya Allah ats anugerah pershbtn ini-

PLK

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


antara petikan dalam novel ini:-

"Kata Saidina Ali, jika kamu dpt mengislamkan seorang kafir, ia sudah cukup utk memasukkan kamu ke syurga. Tetapi jika kamu dpt membawa seorang Islam dekat kpd Allah, itu adalah lebih baik dr kamu mengislamkan 1o orang kafir" - pg.119

"Lima ganjaran orang menjaga solat - Allah murahkan rezeki, Diangkat seksa kubur, menerima buku catitan di tgn kanan, meniti titian sirat sepantas kilat, dapat masuk syurga tanpa hisab." - pg.386

"Dgn melakukan Solat Dhuha, InsyaAllah dimurahkan rezeki. Rezeki ini buknlah dlm bentuk wang ringgit atau harta kekayaan semata-mata. Kebahagiaan dlm hdp adalah satu bentuk rezeki jg." - pg.455

"Solat tahajud adalah solat sunat yg sangat-sangat disukai oleh Allah. Untuk merebut cintaNya, kita amalkan solat Thajud. Waktu ini hanya kita dan Allah sahaja. Mintalah apa sahaja dariNya nescaya pasti akn dimakbulkan. Jika tdk d dunia, InsyaAllah ada bahagian utk kita d akhirat." - pg. 574



Assalamualaikum wbt,

Pesan Nabi. sebenarnya kalau byk baca hadis, byk sgt amanat dan pesanan yg Nabi tinggalkan buat kite seluruh umat Islam. utk kesejahteraan hdp bkn shj d dunia malah d akhirat yg lbh utama.

Antaranya, Nabi berpesan:-

1- Bertakwalah kepada Allah walau di mana sahaja kamu berada. Ape maksud takwa? Melakukan suruhan Allah, dan meninggalkan laranganNya dalam waktu bersendirian mahupun d khalayak ramai.

2- Susuli suatu kejahatan itu dgn kebaikan. Moge kebaikan yg dilakukan itu dapat menutup dan menebus kejahatan yg lalu. lihat betapa pemurahNya & penyayangNya Allah pd kita.

3- Bergaullah dgn manusia dgn akhlak yg baik. Betapa akhlak itu asas kpd sglnya. Akhlak juga yg dilihat oleh Allah lbh dr sglnya. Dan Rasulullah itu adalah contoh akhlak yg terbaek. moge2 Allah beri hidayah dan kekuatan utk kite mencontohi peribadi Rasulullah itu.

13 hari lagi bakal melangkah ke tahun baru. bkn hanya pertmbahan angka sahaja yg kite kena fokus dan ambil kira, sebaliknya selitkn sekali apa pencapaian kita dr sudut - amalan, iman, ilmu, dan taqwa. 

p/s : proses muhasabah itu perlu.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” 
(Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)
-amen-


tahniah buat sepupu sy, ain dan psgn. slmt bercnta smpi syurga. slmt menjalani alam rumah tgga dgn penuh kesabaran dan ketabahan.

dpt jmpe sepupu sepapat ni part plg best. haila. i miss them so much! a lot of things to gossip!. :D
hahaha.



Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♫♪.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn mus.. ♪♫•*•♫♪ 
♪♫•*¨*•.¸¸ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ ¸¸.•*¨*•♫♪

(¯`’•.¸*♫♪♫♪*¸.•’´¯)¸.• ‘´¯) ♫
(¯`’•.¸(¯`’•.¸*♫♪*¸.•’´¯)¸.•’ ´¯)♫
♫♪(¯`’•.¸(¯`’•.¸**¸.•’´¯)¸.•’´ ¯)
♫♪ (_ ¸. •’ KEBABOOM!!!!! ’•.¸_)
(_¸.•’(_¸.•’ ‘’ (_¸.•’´(_¸.•’´•.¸_) ♫
(_¸.•’´(_¸.•’´*♫♪*`’•.¸_)`’•. ¸_)♫
♫♪(_¸.•’´(_¸.•’´**`’•.¸_)`’•.¸ _)♫

Hαppч вiяτнdαч τo MUS..!! 
Semoga dgn kberkatan illahi kamu dipanjangkan umur, dmurahkan rezki & kbhagian hidup yg bkekalan d dunia dan akhirat! <3

love chain may not last, but friendship chain will remain until the last breath..



p/s : happy birthday my dear fren.. love you. <3

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,,


♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♫♪.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn Sarah.. ♪♫•*•♫♪ 
♪♫•*¨*•.¸¸ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ ¸¸.•*¨*•♫♪

love chain may not last but friendship chain will remain until the last breath. may our frenship remain till jannah too and blessed. 
-amen-

p/s : happy birthday my dear fren.. love you. <3

Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,
"Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment - Siddharta Gautama" - pg.32

"Did you think that we created you in play (without a purpose) and that you will not be brought back to Us?" - Al-Mukminun 23:115 - pg.94

"Sesiapa yang bertakwa kpd Allah, nescaya Allah akn berikan jalan keluar dr segala masalah dan memberinya rezeki dr jalan yg tdk terlintas dlm hatinya. Dan sesiapa yg bertawakal kpd Allah, nescaya Allah akn mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yg dikehendaki) oleh-Nya. Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bg setiap sesuatu." - pg. 128

"Cinta tu datang drpd Allah S.W.T, Kalau hilang pun, Allah jugalah yg bole menarik perasaan tu..." - pg.166

"Hidup kalau selalu asyik berharap, takkan pernah merasa puas. Hidup kalau selalu fikir cara utk memberi, akan bw kebaikan kpd mereka yg berada d sekeliling dan akn lebih membahagiakan." - pg.193

"Ujian sepatutnya menguatkan kita, bkn melemahkan. Tuhan tidak pernah menganiaya kita. Dia cuma menyiapkan kita supaya menjd lebih kuat. Lebih bersedia." - pg.2oo

"Verily, in the remembrance of Allah do heart find peace." - Ar-Ra'ad - pg. 243

Dosa,
Hanya mengambil masa yg singkat utk melakukannya. Tapi ia kekal dan akn diungkit-ungkit oleh manusia hgga ke akhr nyawa...

Dosa,
Walaupun Tuhan sudah mengampunkannya, kesannya tetap ada. Bagaikan dakwat kekal d dalam kamus kehidupan manusia..

Kadang api tak boleh dilawan dgn api..
Kadang diam xsemestinya mengalah..
Kadang menurut xbermakna kalah..
Kadang org yg kuat bukanlah org yg menunjukkn amarah, tapi org yg menyorokkn amarah tp bertindak dlm diam dan sepi..
Dan yg lebih hebt ialah org yg mampu memaafkan. Apa yg jauh lebih hebat ialah org yg langsung tdk ambil hati dgn apa yg berlaku..

"Perkahwinan menyempurnakan separuh drpd agama seseorang. Ia tdk bermaksud apabila seseorang itu berkahwin, separuh drpd agamanya telah sempurna, tetapi ia membawa maksud, perkahwinan ialah gelanggang utk kita mempraktikkan ilmu agama yg ada. Hanya takwa kpd Allah yg mampu membantu seseorang itu utk berjaya dlm mengemudikan sebuah perkahwinan." - pg. 73o

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


party bujang nama diberi. bujang yg terakhr utk salah seorang dr kami berenam nih. hehehe. itulah lumrah kehidupan. perjalanannya. keindahannya. dan segala kenangan itu akan remain forever.

kami susuri liku-liku kehidupan bersama dr zaman sekolah smpailah dewasa ini. 
may Allah bless us forever.
may ur frenship remain till jannah.

-amen-

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,



♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♪♫•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ..♪♫•*¨*•♫♪
♫♪.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪ Aιιαн sειαмατkαn aza.. ♪♫•*•♫♪ 
♪♫•*¨*•.¸¸ Aιιαн sειαмατkαn kαмυ ¸¸.•*¨*•♫♪

(¯`’•.¸*♫♪♫♪*¸.•’´¯)¸.• ‘´¯) ♫
(¯`’•.¸(¯`’•.¸*♫♪*¸.•’´¯)¸.•’ ´¯)♫
♫♪(¯`’•.¸(¯`’•.¸**¸.•’´¯)¸.•’´ ¯)
♫♪ (_ ¸. •’ KEBABOOM!!!!! ’•.¸_)
(_¸.•’(_¸.•’ ‘’ (_¸.•’´(_¸.•’´•.¸_) ♫
(_¸.•’´(_¸.•’´*♫♪*`’•.¸_)`’•. ¸_)♫
♫♪(_¸.•’´(_¸.•’´**`’•.¸_)`’•.¸ _)♫

Hαppч вiяτнdαч τo чoυ..!! 
Semoga dgn kberkatan illahi kamu dipanjangkan umur, dmurahkan rezki & kbhagian hidup yg bkekalan d dunia dan akhirat..

-amen-

Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,

I got 2 parcel today. yeay. hehehehe. beli brg online. support kwn2 pny business. sy doakn bisnes korang maju dan success dr semasa ke semasa. hehe.

-amen-

 from IG : gerobokmn.. :D


so sweeettttt... rasa nk borong byk2. hahaha.. xde ape2 komisen pn. just sharing. :D

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

hujung minggu. kalau smlm spend ms bersama keluarga, hari ni dgn kawan plk. with my BFF. yes, she is. kwn yg duduk sebelah meja dr form2 smpi form5. manalah sy xsyg kt die ni lbh.. hehehe.. byk rahsia kami berdua. ecece.

menonton, makan2, window shopping. dan kami selalu pny waktu free yg sm. hehe.

thank you for the day, saf. appreciate. :D




Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

family time. Alhamdulillah msh berkesemptn nk kumpul bersm family cmni lg. nothing can describe them. how i'm grateful to having this family.

may Allah bless us fil dunia wal akhirat.
-amen-


miss u, kakak. i wish u were here too.. :(
Assalamualaikum wbt,

esok da 1o Muharam. sekejap sungguh ms berlalu. Antara kelebihan berpuasa sunat pd 1o Muharam adalh seperti berikut-



selamat beramal.. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt


"Manusia suka memarahi Tuhan, 
Mengapa jadikan hidupnya begitu dan begini,
Tetapi manusia sering terlupa bahawa padanya ada pilihan,
Utk beusaha menjd lebih baik,
Atau sekadar tdk bergerak merubah keadaan.."

"Sungguh ajaib keadaan org beriman, sesungguhnya semua urusan mereka berada dlm keadaan baik. Dan tiada yg memperolehi keadaan ini melainkn org yg beriman sahaja. Sekiranya dia dianugerahkan sesuatu, dia
bersyukur,.maka jadilah anugerah itu baik utknya. Sikiranya dia ditimpa mausibah, die bersabar. Maka jadilah musibah itu baik utknya.."

"Hidup ini adalah perjalanan. Dan di tengah perjalanan itu, kita akan melalui satu kawasan berkabus yg mempunyai selekoh tajam. Kabus itu bernama Cinta. Yg tdk menyusun langkahannya dgn baik, akan melanggar penghadang selekoh, dan jatuh ke dlm gaung yg mencelakakan.."

"Ya, Allah itu apabila hendak memberikan hidayah kpd seseorang, ada 1oo1 cara. Ada yg diberikannya kecelakaan. Ada yg diberikannya kesenangan. Ada yg diberikannya ujian. Ada pula yg diberikannya penyelesaian. Ada yg diberikannya tanggungjawab dan amanah. Ada yg diberikannya kebebasan dan kesenangan. Allah Maha Tahu, apa yg hambanya perlu, bkn apa yg hambanya mahu.."

"Dan bukanlah kejatuhan itu, ujian itu, kesedihan itu, kepayahan itu, satu perkara yg buruk sbnrnya. Kadangkala, itulah proses bagi manusia menyedari akan kesilapan diri, dan pembuka jalan bagi manusia mempertingkatkan peribadi mereka.."

"Kadangkala kita terlalu mengejar cinta manusia, hingga lupa urusan cinta kita denganNYA byk yg msh belum diusahakan, kemudian bila kita mengeluh dgn sukarnya cinta kita dgn manusia, baru kita perasan yg kita telah kehilangan.."

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

1o.11.13

buat sarah & suami:-

“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” 
(maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)

selamat sude shbt sy nih. moge berkekalan smpi ke syurga hendaknya. 

-amen-


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.,

selamat thn baru Islam 1435. Moge permulaan kpd awl thn ni adalah yg baek2 shj. moge jg lbh byk kebaikan yg akn kte lakukan utk thn ni dan seterusnye.

-amen-


Assalamualaikum wbt.

5 Keadaan Yang Akan Membuat Kita Tersenyum Tanda Syukur:-

1-Senyumlah ketika anda bersama keluarga kerana masih ramai yang tidak memiliki keluarga..

2-Senyumlah apabila anda pergi bekerja kerana masih ramai mereka yang belum memilki pekerjaan...

3-Senyumlah ketika anda sihat kerana mereka yang sakit sanggup membayar dengan bayaran yang mahal untuk mendapat nikmat kesihatan...

4-Senyumlah kerana anda masih hidup kerana berapa ramai mereka yang telah mati bercita-cita untuk hidup kembali untuk melakukan amal soleh.

5-Senyumlah dengan apa yang anda miliki kerana berapa ramai mereka yang bercita-cita untuk menjadi seperti anda.


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

stlh offday pjg, maka esk akn bermula la episod non-stop working days. 9 days termsk deepavali and awal muharam holidays. kene buat persediaan siap2 dari segala segi mental, jasmani, rohani dan fizikal. skrg masa utk sy pula sacrifice. hahaha. hdp mcm roda. :D

may Allah gv me strength to facing everythg. and May everythg went smoothly. amen. hehehe.

td tgn gatal2 nk beli buku. makanya nah 2 buku dpttt. seronok. 


p/s : hepy working.

Assalamualaikum wbt.

salam jumaat. salam sayyidul ayyam. penghulu segala hari. syukur ke hadrat Ilahi msh lg diberi kesemptn oleh Allah utk bernafas d dunia ini..


berdoa la. jgn pernah berputus harap..

Kadang-kadang Allah tidak beri apa yang kita hendak, tapi Allah sentiasa beri apa yang kita perlukan.. Just believe there'll be a silver lining at each cloud.. 
-InsyaAllah-


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

tajuk novel mcm khas utk org da kawen je.. hahahaha. tp sbnrnye ilmu tu global. mksdnye sesiapa pn boleh baca utk tmbh ilmu, utk mematangkn diri dsb. :D


"Happiness is a choices. No matter what happens. I choose to be happy.. "- pg. 92

"Kadang-kadang Allah nak berikan sesuatu yang baik kepada kita, kita diduga dahulu..." - pg. 268

"Everybody deserves a second chance.." - pg. 349

"Respect yourself enough to walk away from anything that no longer serves you, grows you, or makes you happy... " - pg. 485
Comments: (2)
Assalamualaikum wbt,

wedding again! for october month. hahahaha.. tahniah kwn2 ku syg yg da menginjak ke gerbg perkahwinan. moge Allah berkati kalian.

utk nurul dan nawi, 

“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” (maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

semalam berjalan jalan kami bertiga. mengisi masa lapang. sesi hati ke hati. biasela bile da jmpe kwn lama ni, memang mcm2 cerita terkumpul akn dishare bersm. 

kami berkwn da lama. since sekola menengah. i love them soo much. may Allah bless ur frenship forever.
-amen-

ape2 pn ujian dlm hidup, kite xbole lari. kene hadapi. kene kuat. kite punye Allah, kite punye keluarga, dan kite punye kwn2 yg sntiasa ade utk dishare.. jgn pernah merasa keseorangan.. so chill, and enjy the life as what u have. appreciated every single things,,,

thank you my bestfriends for the heart to heart session... :D




Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

ni mcm ala2 tafsir. tp bersize besr cket. dan istimewanya utk kaum wanita dan mereka yg bergelar muslimah. senang nk buat rujukan utk setiap topik berkaitan tokoh wanita, hukum, ibrah dan akhlak. senang cerita mcm2 ade. Alhamdulillah, thanks to my fren yg suggest beli. heeeee. :D






Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

niat asalnye menghadiri walimah clasmate d terengganu. tp da alang2 amek cuti utk rye haji ni, makanya berjalan jalan sekali la.. smbil menyelam minum air.. ke ganu kite! hehehe..

masjid kristal, taman tamadun Islam, masjid terapung. semunye molek2 belako. xlupe jgk pantainye yg indah, dan mendamaikn.

terima kasih kwn2, ats trip yg awesome ini. wlpn sekejap, amat bermakna. moge kite berjumpe lg d laen kesemptn. insyaAllah

buat shbt sy, fatem & suami, barakallahu fi' kum.


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

selamat hari raya aidiladha buat seluruh muslimin dan muslimat. Alhamdulillah Allah msh pjgkn usia smpi ke hr ini. syukur byk2. msh lg berkesemptn utk menyambut hr rye dgn insan2 tersyg.. :D

byk pengajaran yg boleh diambil sempena aidiladha. byk peristiwa, dan rentetan sejarah yg berlaku. antaranya:-

1- cerita bermula dgn Siti Hajar yg telah ditinggalkn d padang pasir yg kering kontang bersm anknye, Ismail. dan die dgn ikhlas hati redha dan sabar jika ini yg tlh diperinthkn oleh Allah kpd suaminya.

2- dugaan dtg lg apabila Nabi Ismail meningkat dewasa, Allah mengamanahkn Nabi Ibrahim utk menyembelih anknye, dan bukti kepatuhannye seorg ank ats suruhan Tuhannya, die dgn redha menerimanya sehggala kepada pensyariatan ibadah qurban itu sndri.

byk lagi yg bersangkut paut. cumenye jika ade rezeki lbh dan berkemampuan, rajen2 la utk buat qurban. xsusah. setahun sekali je. moge2 Allah tmbhkn lagi rezeki kite dan memberkatinye. insyaAllah.

p/s : salam aidiladha 1434h. :D
Assalamualaikum wbt


Puasa hari Arafah jatuh pada 9 Dzulhijjah.  Ia disunatkan kepada orang yang tidak menunaikan haji, iaitu bagi bukan jemaah haji.  Antara kelebihan puasa sunat hari `Arafah ialah:

1)  Diampuni dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang.
Dari Abu Qatadah radhiAllahu `anhu berkata, Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam pernah ditanya tentang puasa hari `Arafah, kemudian Baginda menjawab:

َََيُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَ الْبَاقِيَة

“Puasa itu (puasa hari `Arafah) dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang.”
(HR Muslim)

2)  Amalan terbaik yang disukai ALLAH Ta`ala kerana ia termasuk dari 10 hari pertama dari bulan Dzulhijjah.  [baca sini]

Dari Ibnu `Abbas radhiAllahu `anhuma bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

مَا مِنْ اَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا اَحَبُّ اِلَى اللهِ مِنْ هَذِهِ الْاَيَّامِ, يَعْنِي اَيَّامَ الْعَشْرِ, قَالُوا:  يَا رَسُولَ اللهِ, وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ؟  قَالَ:  وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ, اِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ

“Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih dikasihi ALLAH selain dari hari-hari yang sepuluh ini (pada bulan Zulhijjah).”
Para sahabat bertanya: ”Walaupun berjihad di jalan ALLAH?”
Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:  “Walaupun berjihad di jalan ALLAH, kecuali lelaki yang keluar berjihad membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).”
(HR al-Bukhari)

3)  Hari yang paling banyak dibebaskan dari api neraka.

Dari `A’isyah radhiAllahu `anha berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

َمَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنْ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَة

“Tidak ada hari yang lebih ramai ALLAH Ta`ala membebaskan hambaNYA daripada api neraka lebih daripada hari `Arafah.”
(HR Muslim)




p/s : 9Dzulhijjah = 14oktober 2o13. slmt merebut pahala. insyaAllah. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


konon2 nk mkn time rye aji. tp xsempt pn. sbb da tggl separuh sedgkn rye aji semggu lg. whoaaaaa.. sbb biskut ni sedp sgt xbole simpn lelama. hehe. :D


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


"Agak kalau suatu masa kita terpisah jauh, awak jgn lupa pandang ke langit. Tengok ada bulan, pasti rindu antara kita akan terlerai bila kita memandang ke bulan. Kerana di mana saja kita berada, bulan tetap sama." - 425

auww, berjiwang plk. hahahaha. 

buku ni best. suke duke hdp berumah tgga. 

btl, pekahwinan itu permulaan kpd kebahagiaan. tp jgn lupe, perkahwinan jgk permulaan kpd tggjwb yg bsr dan permulaan kpd mcm2 mslh. makanya, persedian fizikal, mental, rohani dan jasmani tu amat2 perlu.. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

5 oktober 2o13

hari konvokesyen d UMP. sudah 2 thn zaman sy berlalu. tp hari ni rumet sy mira tuh konvo hr nih..hehehehe. how time flies. haih..~



buat adek mira,
tahniah & slmt bergraduasi..
cnfm 1st class.. :P
hehehe..
kte da sm level laaaaa.. yeayyy!

buat teh & nadia,
fighting2,
slmt berjuang utk master korg. jelesnye.
hahaha..
all the best. :D

p/s : rndu.
p/s2 : sape konvo master sile tuntut hadiah korg nti. heeee. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

Setiap insan pastikan merasa 
Saat perpisahan terakhir 
Dunia yang fana akan ditinggalkan 
Hanya amalan yang akan dibawa 

Terdengar sayup surah dibaca 
Sayu alunan suara 
Cemas di dada lemah tak bermaya 
Terbuka hijap di depan mata 

Selamat tinggal pada semua 
Berpisah kita selamanya 
Kita tak sama nasib di sana 
Baiklah atau sebaliknya 

Amalan dan taqwa jadi bekalan 
Sejahtera, bahaagia pulang...kesana 

Sekujur badan berselimut putih 
Rebah bersemadi sendiri 
Mengharap kasih anak dan isteri 
Apa mungkin pahala dikirim 

Terbaring sempit seluas pusara 
Soal bicara terus bermula 
Sesal dan insaf tak berguna lagi 
Hancurlah jasad dimamah bumi 

Berpisah sudah segalanya 
Yang tinggal hanyalah kanangan 
Diiringi doa dan air mata 
Yang pergi takkan kembali lagi

semua pn akan pergi suatu hari nanti bile smpi masanya. pulang kpd Pencipta. pulang kepada yg asal, tinggalkn dunia yg hny sementara dan pinjaman ini. tp yg membezakn kite2 nanti kt sana amalan kite. moge2 persediaan itu ada. moge2 bekalan itu cukup utk nak bwk menghadap Ya Rabb. 

selamat ulang tahun ke-27, kak.
moge tenang dan bahagia d sana.
rndu. 
al-Fatihah.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah, sy da selesai hbskn buku yg sgt2 mencelikkan mata dan hati. mmg, semua2 pn yg asasnya adalh niat kite, fikiran kite. fikirlah yg positif2, insyaAllah ia akn menarik pola positif jgk utk dekt dgn kite..
hdp ni terlalu singkat, makanya manfaatkanlah ia sebaeknye kpd yg baek2.. :D

kalau ikutkan seluruh buku nk copy paste kt sini, tp sy amek yg sgt2 rs terkesan dan menarik aytnye...

sekadar perkongsian utk muhasabah diri. jom audit diri..!

"tukarkan dari fikiran negatif ke fikiran positif, kerana dunia dalaman menggambarkan dunia luaran kita." - pg.3

"duit bukan segala-galanya, tapi segala-galanya perlukan duit.." - pg.8

"Jagalah bisikan hati dan perkataan yg keluar dr mulut kita. Rawatlah hati dahulu, jika hati bersih dan jiwa sihat, fizikal pn akan sihat.." - pg.18

"Jika aura spiritual kita tinggi dgn Allah, aura keperibadian mulia kite juga akn tinggi dan mulia d sisi masyarakat atau persekitaran kite.." - pg.33

"Kunci utk berjaya d dunia, belajar. Kunci utk pintu syurga, tolong org dan murah hati.." - pg.57

"Sesungguhnya kite tdk boleh mengubah apa yg tlh berlaku, tetapi kite boleh mengubah respons kite terhadap apa yg tlh berlaku.." - pg.66

"Kite akn gembira hari ini jika bersyukur smlm, Jika kite bersyukur hari ini, insyaAllah akan bahagia esok hari.." - pg. 76

"Jgn bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita ialah TANAH, jgn bangga dgn rumah besar, kerana rumah terakhir kite ialah KUBUR. Jgn bangga dgn baju mahal, kerana baju terakhir kita ialah KAIN KAFAN. Jgn bangga dgn kereta/motor besar, kerana kenderaan terakhir kita ialah KERANDA. Jgn bangga dgn minyak wangi berjenama kerana wangian terakhir kita ialah KAPUR BARUS.." - pg. 113

"Pandanglah kegagalan itu dr sudut positifnya, iaitu kegagalan adalah permulaan kpd kejayaan yg lbh besar, dan mslh sebagai peluang..." - pg.16o

"Sesiapa yg memberi kebaikan kpd org lain, dia akn mendpt kesan kebaikan itu drpd org yg menerima kebaikannya.." - pg.233

"Org yg berjaya sentiasa memberikan lebih drpd apa yg sepatutnya, tetapi org yg tdk berjaya mentalitinya sentiasa memikirkan, "buat sedikit dan dpt sebyk mungkin".. - pg.262

Amalkan 4 perkara apabila berjumpe seseorang:-

1- Berikan kasih sayang
2- Penghargaan
3- Byk mendengar dan merendah diri
4- Jadikan pertemuan itu pertemuan yg membahagiakan dan die tdk serik utk berjumpa lg selepas ini.


Assalamualaikum wbt,


btul pemilihan kawan tu penting. sbb sedikit sbyk tempias tu akn kene kt kite. dpt yg baik, bersyukurlah. sbb bkn mudah nk jmpe kawan yg baek. maka hargailah dan gunakan peluang yg ade berkawan dgn sebaeknya...

ape ciri2 kawan yg baik itu:-

1- kawan yg selalu tarik kite ke jalan Allah dan ke arah kebaikan. kawan ni mcm minyak wangi yang akn memberi tempiasan kpd kite.. yg akn mengingatkn kite bile kite alpa, yg saling berpesan pesan ke arh kebaikan.


2- kawan yang sentiasa melebihkan kwnnye dari diri sndri. ini mmg susah nk jmpe. rata-rata manusia pny ego yg tggi..


makanya, moge kite tergolong dlm kalangan kawan yg baek, dan berkawan dgn org2 yg baek. baek itu terlalu luas skop maksudnya. yg penting, jgn menilai luaran org semata, cube kenal dan cari titik keserasian agar ukhuwwah yg terjalin tu diberkati olehNYA.

tariklah kawan2 kite semua ke arh kebaikan, dan saling berpesan dan mengingatkan..
we love, we care..
mari menuju jannah bersm sm. insyaAllah. :D
Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

memang selalu kene reset minda:-

1- ambil masa utk relax. duduk sorg2, fikir dan renungkn ape yg tlh kite lakukan, ape yg tlh kite beri, ape yg telah kite sumbangkn. muhasabah diri dan byk2 bersyukur sgl nikmat yg Allah dah kasik free2 kt kita.

2- Delete sgl perkara yg melemahkan. delete sgl yg negative. sbb ape yg kita fikir, itulah ape yang akn menghasilkan tindakan kite. makanya, selalu fikir positive.

3- Fikir ape yang kita mahu. jgn fikir ape kata org. cukuplah penilaian tu, Allah yg tentukan dan nilai. kalau bnda baik, niat baik, usahakan, insyaAllah psti Allah mudhkn sglnye.



p/s: fikir baik, rasa baik, buat baik, hasilnya insyaAllah baik jg.. :D #resetmindaprofMuhaya#

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,


“Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair” 
(maksud: Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberkati atas kalian berdua, dan menghimpunkan kalian berdua dalam kebaikan)
-amen-

yg pengantin lelaki ni, kwn sekolah sy dan yg pengantin perempuan nih plk, opismate sy. makanya, dua2 pn kenalan sy. sungguh kecik kn dunia nih. pusing2 org dekt ja rupenye. hehehehe.

berbahagialah korang. selamat bercnta smpi syurga.

:D

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt,

novel setebal 738 page. penuh sabar sy nk hbskn sbb jln ceritanya yg sgt menarik. gabungan dua penulis best. hehe. mcm biase, sedikit coretan:-


"when life gives you lemons, you make lemonade.." - pg. 29

"kerja itu satu amanah dan orang Islam yg baik itu akan memberi yg terbaik utk kerjanya.." - pg. 2o9

"kata Sun Tzu, Jika kamu kenal musuh kamu dan kenal dirimu, kamu akan menang seratus pertempuran tanpa kalah satu pun. Jika kamu hanya kenal dirimu saja, tetapi tidak musuhmu, boleh jadi kamu menang boleh jadi kamu kalah. Jika kamu tidak kenal musuhmu dan tidak kenal dirimu, kamu hanya membahayakan diri sendiri.." - pg. 544

"Peluang, kadang-kadang tak datang banyak kali. Kita kene rebut peluang yg ada sebab kita tak tahu apakah akan ada lagi peluang itu.." - pg. 564

"Perkahwinan sesuatu yg suci, penyatuan dua jiwa kerana Allah, mengikut sunnah Rasulullah..: - pg. 572

"Buku adalah teman yg paling setia, baik waktu gembira mahupun waktu sedih.." - pg. 652

Ya Allah, jadikan hati ini, hati yg sentiasa tawaduk padaMu,
Ya Allah, jadikan jiwa ini jiwa yg sentiasa taat padaMu,
Ya Allah, jadikan roh ini roh yg sentiasa syukur dgn nikmatMu.
-pg. 72o