Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

saya suke raya qurban. sbb raye ni ade 3 hari takbir. dan bile dgr takbir, smbil ikut2 sekali, rs syahdu sgt selain pengertiannya yg penuh makna. Allahuakbar! moge2 saya msh berkesemptn lg utk jmpe 2 hr rye terbesr Islam d thn hdpn. insyaAllah.


thn ni, d kwsn perumhn saya ni, ade tumbangkn 20 ekor lembu. sgt byk ok. sy memg la mcm budak kecik yg suke nk tgk org sembelih lembu. xkirela walau panas terik, ku redahi jua. eceh!. rs mcm eh tough nye org tu, xtkot ke lembu tu sepak nanti. hahaha. eh xla, sbnrnye lbh kpd rs kagum, sbb xmampu nk buat, jd tgk org sembelih jela. dulu2 org selalu ckp xbole ckp kesian, nanti xbole mkn daging tu. jd sy akn zip mulut wlpn nmpk dgn jelas saat2 lembu tu nazak. rs mcm, eh mcm tu la nanti kte agknye. tkot. dan dpt rs keazabannya. so mmg qurban ni btol2 bg peringatan la, kte bkn selamanya kt dunia ni. smpi masa dan waktunya, akn kembali jua kpd Pencipta.

Alhamdulillah, thn ni berkesemptn buat qurban bersm keluarga. sy pernah dgr ustaz ckp, sbnrnya kalau mampu, setiap thn pn semua org Islam wajib la nk buat qurban ni. bekerja dpt duet bkn semata utk beli bnda2 peribadi kte, bg mak ayh, byr hutang piutang, tp sbnrnye ade byk bnda laen yg kte kne pikir sm.
berkorban dr segi zakat harta, zakat pendapatan, dsb. haish, amatla seriau bile ckp soal DUIT. sbb DUIT tu bkn utk kte sorg semata-mata. ade peruntukn utk org laen juga dlm harta kte tu. sm2 ambil iktibar. so rebutla peluang ni kwn2, selagi Allah bg kte peluang utk rebut. xrugi, malah sbgai bekalan tmbhn utk kte juga. selain dpt bg org lain makan  ia juga sbgai bukti pengorbanan kite. sbnrnye Allah xlihat sgt seberapa
byk yg kte qurban tu, tp Allah lbh menilai keikhlasan, kesungguhn dan ketaqwaan kite. jd carilah bnda2 ni sbgai tmbhn utk Allah LIHAT kte. bkn selalu bergntg kpd penglihanan manusia semata. pikir2 kn.

hari raya qurban lbh mengingatkn kte kpd pengorbanan yg d'tunjukkn oleh Nabi Ibrahim yg d'perinthkn oleh Allah utk meninggalkn isterinya, Siti Hajar & anknye Ismail d bumi makkah yg kering kontang tnpa sebrg mknn dan minuman. d sinila segalanya dirakamkan bilamana terbitnya air zamzam yg smpi skrg InsyaAllah
bumi makkah xkn kering kontang. dan stlh 10thn d'tinggalkn, Nabi Ibrahim diuji lg oleh Allah utk menyembelih, anaknya Ismail. dan ketaqwaannya kpd Allah terbukti apabila si ayah dan si anak redha dan ikhlas, jika ini yg tlh d'tetpkn oleh Allah. AllahuAkbar! hebtkn pengorbanan & keimanan mereka kalau nk compare dgn kte. mmg jauh sgt.

ade beberapa pengajaran dan iktibar yg boleh diambil sbnrnye dari hari raye qurban ni. bkn semata seronok dpt daging free, dpt kumpul sm keluarga dan mkn bersm sm. ye tu semua kecil nilainye d sisi Allah, kalau nk compare dgn yg laen.

1) Kewajipan utk tunduk & patuh pd arahan Allah.
benar, xsemua boleh ikut ni. sejauh mana kite mmg benar2 buat apa yg Allah suruh dan tinggal apa yg dilarang. sejauh mne kite ambil separuh2. dan mungkin mmg xambil lgsg. haish. nak msk SYURGA bkn senang. kene berkorban jg. Allah ckp dlm quran, ORANG ISLAM akn msk SYURGA. berbalik kpd mksd ISLAM = tunduk & patuh pd arahan Allah, so translate semula ORANG yg tunduk & patuh pd arahan Allah (yakni buat apa yg Allah suruh dan tinggal apa yg dilarang) = akn msk SYURGA. rasa2 kte layak ke?? wallahualam. moge2 kte terpilih dan diberi kesemptn itu. amen. 

2) 2 tuntutan terpenting : keikhlasan dan kesungguhan. 
benar, manusia mmg xboleh nk tahu hati org laen. luar nmpk cool, tp dlm hati penuh gelora, dan begitula sebaliknya. hny Allah selayaknye penilai terbaek. biarkn mulut2 manusia itu lantang berbicara, pedas menusuk jiwa, dan sakit bagai tertusuk sembilu, tp bile buat sesuatu, biarla keikhlasan dan kesungguhan itu yg sbnr benarnya kte tnjukkn, bkn palsu. sbb Allah tahu ape yg bermain main d hati2 kte.

3) Pengorbanan. 
ade 6 peringkat tertinggi. kalau xmampu beri yg terats sekali, sekurg kurgnye berila yg last skli. jgn xbg langsung. jgn kedekut dgn Allah. sbb Allah xpernh kedekut dgn kite. kalau x, setiap udara yg kite sedut ni, Allah hitung, mampu ke kite nak byr. jd jgn berkira sgt. semua yg kte ade pn bukan hak milik mutlak/kekal kte. semua pinjmn dr Allah. jd gunakn sebaeknya, dan jgn sombong. 
-nyawa/jiwa
-harta
-masa
-tenaga
-buah fikiran / idea
-sumbang apa shj.
moge2 kite jd mujahid & mujahidah yg berguna kpd agama. berkorban utk agama. insyaAllah.

4) Keyakinan & pergantungan kpd Allah. 
mmg Allah xkasik kte bergntung kpd sesama manusia. sbb manusia akn pergi. jd mohonlah sglnye pd Allah, insyaAllah kalau Allah xbg kt dunia, Allah akn kasik kt akhrt. xpun, Allah tukar dgn sesuatu yg lbh baek. kene selalu bersgka baek. dan lg satu, ustaz ckp, jgn tkot dgn manusia. sesiapa tkot kpd manusia hukumnya syirik. kite wajib tkot pd Allah je. so kalau kte d pihk yg benar, ush risau dan gusar. tegakkanlah agama Allah kalau kte d pihak yg benar. Allah is always by yourside. :)

5) Cintakan Allah hendaklah melebihi cinta kpd yg lain. 
terkilan dgr ceramah ustaz, bile ustaz cerita, ade pihak mempersendakan hukum hudud. eh tahu x, hukum hudud tu, Allah mmg da jelaskn dlm quran. bilemana org tu hina hukum hudud, mksdnye die hina Islam, hina Islam bermksd hina Allah. kt dunia boleh la tnjuk eksyen, kt akhrt terima azabnye nti. Allah bile2 je bole turunkn bala, jd jgn sombong. kalau zaman para shbt Rasulullah dulu, kalau ade org mcm ni, para shbt xkn kasik chance leps hidup2, msti da kena belasah teruk sbb hina Islam, bermatian mereka akn tegak dan bela agama Allah. tp zaman skrg sgt berbeza. sbb ape. sbb org Islam skrg xkuat mcm org Islam dulu. xbersatu. sbb tu musuh xtkot. sedih kan. kalaula kegemilangan Islam dlu kekal smpi skrg. tbe2 terkenang kehebatan pahlwan2 Islam dlu mcm Umar Al-Khattab, Salman Al-Farisi, Salahuddin al-Ayyubi. AllahuAkbar. moge Islam terus terpelihara. ayuh, bangkitla wahai shabab! jgn biarkn "org2 itu" terus menghina Islam. Nabi Muhammad SAW bw Islam kpd kite dgn pnh sush pyh. jgn kite mudh2 runtuhknnya. kalau xthu ape2, lbh baek kite berdiam diri. jgn besar kepala tnjuk hebt sbb d situ terbukti kejahilan kte. muhasabah diri, muhasabah diri. :(

moge beri peringatan, sbb manusia selalu lupa. saling mengingatkn, moge jd tarbiyah buat semua. insyaAllah.

p/s: iluvIslam. :)
p/s2 : biar tdk dipandang manusia, tp d sisi Allah kte dipndg mulia. :)

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.


Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)

dari al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian daripada mereka mengucapkan kepada sebahagian yang lain dengan ucapan 
‘Taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalanmu).”

p/s: Hepy Eid Ul-Adha 1433H.


Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.


Hello there!
Just a quick email to say it was lovely to meet you all on Saturday night and we really enjoyed talking to you.
Attached is the picture Mike took of us all.
Hope you had a wonderful time in the Cameron Highlands....we visited the BOH tea plantations today and really enjoyed ourselves.

All the best,
Karen and Mike
Assalamualaikum wbt.

Oh mark the words that I do say,
Tomorrow could be your day,
At last, it comes to Heaven or Hell,
Decide which now, DO NOT Delay,
Come on my brothers and sisters!
Lets us pray,
Decide which now, DO NOT Delay.

p/s : boleh jadi solat yang nak dilakukan, adalah solat kita yang terakhir. Sesungguhnya panjang angan-angan itu, mencegah dari amal soleh. 

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt.

Hi, It's month of Zulhijjah now. Many things can be performs during this "barakah" month. 8days to go before Hari Raya AidilAdha / Qurban. :)


p/s : xsabar nk cutiiii! hehehe.. :P
Assalamualaikum wbt.

kerja. totally berubah 100% khdupn saya bilemana sy da xbergelar pelajar lg. bilemana sy bergelar seorang pekerja. hehe.

saya ade byk wishlist sblm bergelar seorg pekerja. dan stlh bekerja, ade 2 benda yg bole dikira agk besar jgkla tlh sy capai hasil titik peluh sendiri. hehe. syukur Alhamdulillah. :)

kereta

ini bnda pertm sy dpt. seronok. dlu2 sy mmgla kalau nk pergi mane2 terpksa sushkn org nk kene antr or ambil. or plg tdk, public transport. dan sy punye pengalaman cukp bsr naek public transport! best tp grrr, agk mencbr kesbrn d pg hari dan d lewt ptg pulg dr kerja. hahaha. bt now, da ade kereta, sndri la
drive mne2 nk pergi, senang. tp bertmbhla kos hdp sbb nk topup minyak, tol. ni xmsk lg kalau bab nk servis kereta kn. luckyla sy bkn jenis yg selalu nk tuka sport rim ke, tmbh spoiler ke.. hahahaha. kalau x, sndri mau igt la. :P

emas

eh knape emas? perempuan. mmg xboleh lari la dr brg kemas. sy rs mcm cecomel je kalau tgk perempuan pkai bracelet ke, anklet ke. hehe. jd sy hadiahkn utk diri sendri seutas bracelet. lgpn beli emas xrugi kn. sbb nilai emas makin tggi dr semasa ke semasa. last ms sy beli tu hrga emas rm159 = 1 gram. now, sy
xsurela. mgkn lg mahal da kot. so xrugi kn. hehe. 

bile bekerja dpt gaji. gaji ni kire mcm byrn ats penat lelah kte bekerja. so buat kerja harusla ikhlas dan jgnla nk berkira sgt. dan sy paling xsuke la bile kerja ni ade dengki2 ke. cukupla rezeki tu ape yg Allah da bg.
jgn tamak. sbnrnye lg besar periuk kite, lg bykla bnda yg akn Allah tny nti. kalau benar kite salurkn ke jln yg btol, itu sgtla bgos. tp kalau x, err, berwaspadalah. 

dan keje bkn setakat nk gaji semata. ambikla sbnyk mane peluang yg ade utk belajar, belajar, dan terus belajar. moge2 menjd muslim yg hebat d dunia dan jg d akhirat. insyaAllah. 

jadi, marilah sama2 kita ikhlaskn hati, luruskan niat, insyaAllah kerja akn jd sgt best dan diberkati. :)

Bismillahi tawakkaltu 'alallah. La haula wala quwwata illa billahil 'aliyyil 
'azim. 
Kami berusaha dan kami bertawakkal kepadaMu Ya Rabb. Janganlah lalaikan kami 
dari bergantung penuh kepadaMu. Tetapkanlah hati kami dan tunjukkanlah kami 
jalan yang benar. Amin.

p/s : saya wanita berkerjaya.. :P
Assalamualaikum wbt.

just a short trip. mmg adventure hbs. semuanye in 5days planning only. dan kami ambil package trip. a big thanks to my beloved friends (ida, saf n atin). hehehe.

Saturday - 06.10.12

08:35am : naek bas Uniti bergerak ke Tanah Rata. br start jln, da mula zzzz. jom tdo! haha
12.30pm : tiba di Tanah Rata. fetch by feela (pakej owner).
1.00pm : check-in @ Apartment.


1.45pm : lets tour! sgt excited time ni. hehe. fetch by van

Places that we have visited :-
  • Gunung Brinchang @ 6,666 ft above sea level


  • Jungle Walking in the Mossy Forest



  • Scenic View Of Tea Plantation, Tea Factory, Tea Shop, Tea Center. oh mari berjln jln d ladang teh smbil menikmati udara yg sgt fresh. auww!





  • Reptile & Butterfly Farm



  • Strawberry Farm


6.00pm : tour finish. balek apartment + aktiviti sendirian berhad
8.00pm : steamboat dinner 




9.30pm : night market @ Brinchang. oh sgt rambang mata. mcm2 ade! hahaha

Sunday - 07.10.12

08:00am : breakfast
09:45am : visiting MARDI.. 





11.00pm : visiting smokeHouse. haha. nama je scary. tp kt sini sj nk tunjuk senibina rumah yg sgt sool!




1.30pm : check out. jom balik! waaa... sedih. :(

kesimpulannya, sy sgt enjoy dgn trip ni wlpn kepenatan yg amat sgt. dan sy harap laen kali nk dtg lg. hehe. insyaAllah. 



p/s : i want more! :p
p/s2 : hepy belated besday to nad n zakira. may all yr wishes come true <3 hehe
Assalamualaikum wbt.


ayat yang dibaca oleh Rasulullah SAW, dalam peristiwa hijrah ke Madinah, ketika dikepung oleh orang kafir Quraisy. Baginda telah menggenggam pasir dan dihamburkan pasir yang digenggam itu kepada mereka hingga mereka tidak sedikit pun melihat nabi keluar di masa itu.

p/s : ayat yg sesuai diamalkn sbgai pendinding diri agar dijauhkan dari segala kejahatan. insyaAllah.
Assalamualaikum wbt.

Gambar2 kenangan d walimah opismate saya. we have been friends since july 2011 till now. friends, i love u all very much! hehehe,

1- RNR Sg Buloh - kami breakfast dlu. msg2 perot da lapo.


2 - Rombongan cik kiah da sampai slps 4jam perjlnn. penat bangat!. :)



3 - eh, makan dlu. bau nasi minyak sedpynye!




4 - Bergambar b'sm pengantin.





5 - Masing2 syok sendiri. lynkn jela. haha



6 - Jom serbu bilik pengantin. hehe. :p



7 - Rombongan Cik Kiah nak balek daaa.. sempt lg.



i'm enjoying this convoy very much. i learned many things. kalau nak tahu perangai seseorg / nk kenal lbh rapat, bermusafir la dgn org tu. psti anda akn dpt jwpnnye. hehehe. :)

saya bg entry ni bertajuk Kerana Manisnya Persahabatan, sbb sy rs pershbtn kami sume mcm cecomel sgt. kami ramai perempuan dan mmg sekepala la semua. dan itula mgkn penyebab manisnya pershbtn itu. slh sikit2 tu normal la. bukankah manusia itu mmg tak sempurna kn. once kte berkwn dgn seseorg tu, kne ready utk terima sgl baek buruknya. rite? hehe.

p/s : opismate sy mmg terbaek! Alhamdulillah. hehe..
p/s2 : fren 4eva till jannah. insyaAllah. :)
Comments: (2)
Assalamualaikum wbt.

Alkisah setahun yg lalu. kalau dikenang kenang semula, tarikh yg penuh bermakna utk seorang yg bergelar pelajar.


terima kasih,

Ya Tuhan, ats kejayaan ini. syukur Alhamdulillah. :)
My beloved family 4 the greatest support and doa.
My beloved lecturers, rumets n friends. 
tanpa kalian, xmungkin saya mampu capai smpi ke thp ini. 

p/s : utk adek2 junior, tahniah dan selamat bergraduasi 13okt ni. hehe.