Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt dan selamat tgh hr...

bazar puteri..

blm start puasa lg.. malah rye jgnla ckp.. jauh lg.. tp bazar2 da mule
menjinak2 kn diri.. seronok, teruja.. bj raye?? kueh rye?? kurma?? kerongsang??
wargh.. ok rambang mata tahap xhengat... xtahu nk beli apa.. ikut nafsu sume nk d'borongnye..
seronok btol jd perempuan.. terlalu byk nafsunye.. hahahaha.... :)

selamat membeli belah sume warga2 d sini.. jom turun rmai2.. memeriahkn bazar puteri nih..
kak zura dr td.. "cptla azie.. jeles tgk org turun rmai2 g borong nih.. jomla"
dan aku hny mampu tersenyum melayan kerenah ibu mengandung sorg nih...
part mknn paling teruja kot... hahahahaha... :) jom akak jom!!!

yey, bufday sy da lps.. hepy belated bufday... sgt seronok kn bila
dpt free call krn harijadi anda... dan sy xkn sesekali melepaskn peluang
baek ini.. dan kwn2 lm menjd mgsa berbual sy.. biasa tdo kul 10.30 tp krn
free call punye pasl snggup berkorban tdo lewat.. tgk, kwn2.. betapa aku amat2 lah
menyayangi kalian.. hahahaha.. dan seronok bile kite bertuka2 cerita..
gosip2 girl.. ah, biasalah.. bnda2 nih buat aku tersenyum2 lah smbil
menaip bila igt2 semula.. hahaha.. :) opsss, jgn slh sgka.. sp2 yg xsempt nk call
tu, ampun maaf dipinta, xsempt.. bkn melupakan, tp kalian sntiasa mekar2
mcm bunga2 d hatiku yg ibarat taman nih.. erk!!!! hahaha..

okey, jom pegi bazar puteri.. knape puteri eh? sbb pompuan kn suke bnda2 cmni..
so, laki xbole join la.. sbb xde perkataan putera.. hahahaha..
eh, xdela.. memain je.. sume pn d'alu2kn.. sj je nk wt gempak bg nama bazar puteri..
hahahaha... :)

blueberry cheese cake.. here i come.. :) thanks kak zura.. :)

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt dan selamat pg..

Alhamdulillah, kul 12mlm td genaplah umur sy 22thn... terima ksh Ya Allah ats pertmbhn umur ini.. moga2, dgn pertmbhn umur ini jgk, bertmbh jua ilmu, iman, amal, dan takwa sy.. amin3..

terima ksh xterhgga ats segala ucapan dan doa2 dr keluarga dan shbt2 sekalian.. terima ksh krn mengingati hari lahir ku.. moga2, ukhuwah yg terjalin antara kite semua akn kekal smpai bila2 dan d'redhai olehNya.. insyaAllah...

HEPY BUFDAY
SELAMAT HARI LAHIR
SANAH HELWAH
SHENGRI KUAI LE..
AZIE!!!

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam
Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah
sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat
demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali
dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya,

"Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku
pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu.
Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

amalan2 yg boleh d'amalkan:-

1. Solat Sunat Nisfu Sya'aban

Cara-cara:
Selepas solat Maghrib, lakukan solat sunat Nisfu Sya'aban sebanyak 2 rakaat.
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1 kali.
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3 kali.

2. Membaca Surah Yasin sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.

Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur di dalam kebajikan
Selepas Yasin kedua : mohon dimurahkan rezeki yang halal
Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam, mati di dalam iman dan pohonlah segala yang baik.

Kemudian baca Istighfar 11kali dan selawat 11 kali.

Baca doa nisfu Sya'aban.


3. Baca surah ikhlas 1000 kali.


4. Berpuasa pada siangnya.

kesimpulan : hr ni 14 Syaaban.. bermkna lps maghrib ni suda bermula.. jd,mari rebut kesemptn yg ade mlm nih.. insyaAllah..:)

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt dan selamat pg..

Alhamdulillah, msh lg d'beri peluang utk hdp.. terima kasih Ya Allah.. weekend d'hbskn bersm family terchenta.. terima ksh Ya Allah krn mengurniakan aku sebuah keluarga..

lps menghadiri kenduri kawen sedara d shah alam, then tros ke masjid negeri.. 1st time msk.. sgtla teruja sbb bsr sgt dan cantik.. then mak cerita ms nk wt praktikal haji dlu, kt masjid negeri ni lah tptnye.. ooo.. br ku tahu.. hehe..

misi d'troskn dgn membeli belah.. konon ala2 shopping rye la.. hehe.. sale mmg xleh ckpla.. tinggal nk sediakn duet je.. kalo xde, better diam jela.. hahaha..

hr isnin.. selamat memulakan kerja.. azam br.. smgt br.. :)

p/s : love them soooo much.. :)


Ya Allah,
Ampunilah dosa kami,
Kedua ibu bapa kami,
Dan kaum muslimin sekalian,
Berkatilah kami.
Bukakanlah pintu hati kami ke jalan-Mu,
Ke jalan yang Engkau redhai,
Tetapkanlah hati kami,
Dengan kalam-Mu Al-Quran dan sunnah Rasul-Mu,
Kami bermohon padaMu,
Hanya Engkaulah tempat kami meminta dan mengadu.
Amin.

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt dan selamat pagi...

hr ni hr jumaat.. penghulu segala hari.. Alhamdulillah, kejp sungguh ms berlalu.. ms zaman belaja dlu, aku selalu dgr ade kwn2 mengeluh dgn persoalan ini... ms tu, xtahu nak bg jwpn yg tpt, tp sekarang aku da jumpa jwpnnye.. Alhamdulillah.. bkn setakat kwn2, malah kadangkala aku juga akn b'tny2 tntg ini..

persoalan yg kerap kali d'pertikaikan...

1) Kenapa si A tu, da lah xpakai tudung, tp pointer gempak je..
dekan je sentiasa.. kite pulak nk lps 3 pn sush..

2) Kenapa Si A tu, selalu je tggl solat, tp dpt biasiswa JPA.. kite
pulak kene pinjm PTPTN...

3) Kenapa si A tu, cantik gile muke dia, jerawat sebutir pn xde.. berhias mengalahkn
artis.. rmbut berwrna2.. tp kite, asal time period je, penuh la muke nih...

4) Kenapa si A tu, hdp mewah gile.. brg sume yg brand2, kete sndri.. berlagak pulak tu..
tp kite pkai yg cikai2 je dan kete pn kene sewa...

biase dgr bnda2 cmni?? ini realiti.. seringkali kite mengeluh dan mempertikaikn kenapa, kenapa dan kenapa...

hr ni nk ckp pasl istidraj... apakah istidraj? Istidraj adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Rasullulah s. a.w. bersabda: "Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."
(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadatpun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Nah, terjwb sudh.. bukti plg agung adalah kisah Firaun, Namrud dan Qarun.. Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Kesimpulannya, tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah dan sntiasalah kite b'syukur
dgn segala apa pemberiannya.. Jgn sombong, riak, takabur dgn kemewahan, kecantikan,
kepandaian, yg Allah bg, krn itu semua adalah pinjaman darinya yg bila2 masa shj bole d'tarik semula.. sebaiknya gunakanlah segala pinjaman itu dgn sebaeknye dan ke arh kebaikan.. insyaAllah..

Untuk renungan bersm.. Wallahualam.. :)

Assalamualaikum wbt dan selamat tgh hr...

smlm berlaku dialog pjg between me n bdk kecik nih bernama yaya.. haha

yaya : kak azi, pressure la...
aku : knape??
yaya : yela, tiap2 hr meetg..
aku : gelak2 je la.. sbb aku da penh rs.. hahaha.. ala, biasela, awl2 sem mmg gitu la..
yaya : mls nk g meeting.. bosn.. penat.. bz je..
aku : yaya kene pndai manage time.. antara aktiviti berpersatuan, study dsb..

begitulah antara dialog on call bersm yaya.. mengeluh pressure.. aku suke.. sm mcm aku dulu ms mule2 join kelab tu la, kelab ni lah.. tp bila sesuatu da berjy atau dlm erti kata laen da hbs, psti aku akn rs lega yg amt sgt.. berpuas hati.. dan b'usaha nk perbaikkn lg d ms hdpn..

biasalah kekurgn tu psti ade.. dan jdknlah kekurgn itu sbg pemangkin d ms hdpn.. terus b'usaha, dan b'smmgt... yaya pggil aku bubbly.. yeah, msh aku igt lg term itu.. d'perkenalkn ms aku join ceramah personality test..

dlm personaliti test, terdpt 4 jenis personality... tp aku d'kategorikn sbg bubbly.. apakah bubbly.. menurut kamus, bubbly = cheerful & high-spirited.. tp, kalo ikut personaliti type, bubbly=sanguine.. nk tahu tntg sanguine atau jenis2 personality yg laen, bole tgk d sini --> CLICK HERE

bubbly = cheerful & high-spirited.. cheerful?? yg aku tahu, aku mmg suke gelak xikut tpt.. no rules.. suke hati.. gelak xnk igt pulak tu kan.. mak ckp, kalo aku ade kt rumah, mmg gamatla.. kalah org ade ank 10org.. berckp xreti nk slow kn.. mwahahaha.. high-spirited?? aku sgt suke memotivasikn dri sndri.. serius.. kalo setakat bc buku2 pn da kire ok tu.. bila aku nk sesuatu tu, aku psti akn berusaha utk dptknnye.. tp kalo xdpt aku yakin ia bkn milik aku dan yakin mgkn ade yg lbh baek tok aku..

berbalik kpd pressure, sume org akn mengalami bnda nih dlm hdp msg2.. yg membezakn adalah isunya.. so, hadapilah ia dgn tabah.. bila yaya sibuk2 cerita pasl PETAKOM skrg, serius aku rndu gile.. teringt ms meniaga karnival Jom Masuk U, K-Saintis, PC Fair..

adk2 Petakom, troskn usaha anda.. jlnkn amanah yg tlh d'berikn tu elok2.. insyaAllah kesushn yg kite terima skrg, psti berguna bila kite da keje nti.. mcm2 pengalaman.. itu yg penting.. collect the experiences as much as u can.. akk doakn kejyan adk2 semua..

All the best 2 u especially yaya.. hehe.. :)

p/s : seronok kak zura blanje jajan Mamee.... thanks akak.. tok hilgkn ngantok.. ohh hujn lbt.. suke2..

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

SV = supervisor

hr ni br dpt berita tntg SV fakulti da release... excitd bile tgk d fb nurul rahimah.. search punye search, akhrnye jumpe bnda yg dicari.. ek, siapakah ini??? DR ROHANI BINTI ABU BAKAR... mgkinkah lecturer baru.. tkotnye nk menghadapi.. cmne la DR ni.. garang kah.. serius kah..
cmne aku nk present dpn dia sbb xpenah kenal dia.. tp, org ckp better xkenal dr kenal kn.. sbb kalo kenal da leh tahu perangai dia cmne kn...

papepn, hr yg dinanti ttp akn tiba... kene bersedia sepenuhnya xkirelah kenal ke xkenal lecturer tu.. gambateh azie..

p/s : SV yg akn melawat da tahu.. report sila lah mulakn progress ye.. :)

Assalamualaikum wbt n salam sejahtera...

saya rndu nurul izati...

hr ni hr br utk aku.. tnpa zati d sisi yg menemani.. selalu kami akn sembg2 dlu sblm mule keje,
mkn sesama, g solat sm2, g hntr toner sm2, balik pn sm2.. seronok kwn dgn dia.. biasalah kehdupn.. stiap pertemuan psti ade perpishn.. walau pahit mne perpishn itu, kene redha menerimanya.. dan hdp msti diteruskn..

aku syg dia sgt2.. walau perkenalan ini br berusia sebulan, tp rs cm da lama kenal.. dia perlu meneruskn hdpnye pula slps ni.. azi doakn zati berjy walau d mana jua zati berada..

thanks ats tunjuk ajar selama ni, pershbtn ini dan sume2 la... 1st menjejakkn kaki ke Central Market b'sm zati.. xkn d'lupa smpai bila.. insyaAllah.. sunyinya tnpa dia..

p/s : moga ketemu lg.. ah, aku da mula merindui dia.. br 1 hr.. :(

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

sebiru hari ini
birunya bagai langit terang benderang
sebiru hari kita bersama disini

seindah hari ini
indahnya bak permaidani taman surga
seindah hati kita walau kita kan berpisah

bukankah hati kita telah lama menyatu
dalam tali kisah persahabatan ilahi
pegang erat tangan kita terakhir kalinya
hapus air mata meski kita kan berpisah

selamat jalan teman
tetaplah berjuang
semoga kita bertemu kembali
kenang masa indah kita sebiru hari ini

* teman sekolah rendah *

* teman sekolah menengah *

* teman matrikulasi *

* teman susah senang dan luhan rasa d matrikulasi *

* teman the best d UMP *

* teman haknuk crew d UMP *

* teman b'gile2 d UMP *

* rumet permata hati d UMP *

* rumet ceria2 d UMP *

* rumet 3P d UMP *

why 15 wonderful years??

sbb bile cmpur starting from primary skool until university.. totalnya adlh 15 tahun.. terlalu singkat masanya.. dan shgga skrg aku xpenah melupakan kalian2 semua walau jarak dan masa tlh memisahkn kita..

ini adalah teman2 yg ku kenali since 15tahun aku menuntut ilmu.. terima ksh ats pershbtn ini, susah senang bersm, belajar bersm, mkn bersm, tdo bersm.. mandi.. erk.. sm2 tp bilik air laen2 la.. hahaha...

moga p'shbtn yg terjalin ini akn kekal smpai ke akhr hyt dan aku sgt2 bersyukur dpt mengenali kalian.. kalian the best dlm memori hdpku yg akn aku kenang smpai bila2 dan xmgkn akn aku lupakan..

fren 4eva.. aku syg korg sume.. oppss.. buat sp2 yg xde gmbr dlm nih, aku mohon maaf, krn xde stok gmbr bersm kalian.. dun wory, gmbr ni hny tatapan yg penting doa dr shbt itu yg plg utama.. shbt2, doakn kejyaan hdp kite b'sm d dunia malah d akhirt jg.. insyaAllah.. :)

"Ya Allah, berikanlah kejyaan hidup kpd aku dan teman2 seperjuanganku tak kira walau d mana jua mereka berada.. amin"


Comments: (2)
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

dunia globalisasi.. terlalu canngih teknologinya.. smpai aku terkdg amat2 kagum.. betapa Allah itu hbt menggerakkn akal2 manusia itu utk berfikir dgn begitu kreatif sehingga terciptanya teknologi2 hbt ini..

bercerita tntg teknologi, aku adalah salah seorg dr penggunanya.. pengguna je, bkn pencipta.. hehe.. kalau dulu, nak berhubung dgn teman2 cukuplah sush, tp tdk lg skrg.. katakan apa saje, d mana, setiap masa, teknologi itu sntiasa ade.. cume terpulg je pd kite sama ade mahu menggunaknnya atau sebaliknye..

smlm aku tlh menggunakn teknologi hbt ini dgn sebaeknye.. buktinye, adalah spt d picture bwh ini.. sgt teruja.. kau boleh bygkn org laen sibuk bekerja dan kau tlh curi2 tulang b'webcam b'sm teman terchenta.. bkn sekejap, lm pulak tu.. smpaikn teman terchenta itu terpksa jd pelakon kejp bilamana svnye asyik lalu lalang.. kacau daun btol.. hahaha.. tkot kantoi pny pasl, buat2la khusyuk ngadap laptop.. hahaha.. berbeza dgn aku.. kt sini sume sporting gile.. diorg peduli ape nk b'webcam ke.. xkesa pn.. hahaha.. jnji keje pantas dan siap on time ler.. hehehe..

* webcam session wit mint during work time.. hehe *

dlm perbualan b'sm teman terchenta itu, ade 1 part begitu mencuit hati.. aku ckpla, seronoknye leh b'webcam, xperlu la nk jumpe.. da tatap muke pn da cukup puas.. tp laen pulak jwpn dr teman terchenta itu, katanya.. xsm zie.. kalo jumpe leh sentuh2.. kalo dlm webcam xleh.. oppss, sentuh2.. tang mana tu?? hahaha.. btol la tu.. kalo jumpe lg puas compare ngn b'webcam
ni kn.. xkn sm.. papepn, kire oke la.. nk jumpe tu bkn senang, nk kene plan2 dulu, tp ini segera punye.. hahahaha...

thanks teman terchenta krn sudi b'webcam dgn sy.. nti free2 leh wt lg.. hehe

p/s : jom smbung keje.. melambak nih.. sempt lg blogging!!! oh hr ni da genap sebulan la praktikal.. hehehe.. suke3.. :)

Comments: (6)

Assalamualaikum wbt n salam sejahtera..

benarkah??

berita yg dikejutkn dr emy benar2 buatkn aku hepy.. erk?? hepy ke.. mcm2 la perasaan.. hepy sbb xpyh tngu lelama.. hahaha..

eh, da nk konvo.. tp, seawal ini kah.. mcm xpercy.. xpe, tngu berita selanjutnya.. dan aku pn xtahu sejauh mana pengesahannya.. mgkn benar mgkn jgk xpsti.. papepn, tngu keputusn dr pihak yg bsr2.. eh, xsabar.. nk jumpe kengkwn.. UMP.. aku rndu segalanya.. :)

ni buktinya... tp xtahula btol ke x.. hehe.. :)

kalau benarlah, maka xsbr nk buat aksi seperti d bwh ini.. practice make perfect.. haha


Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Apakah itu demam selsema?

Kebanyakan orang pada peringkat tertentu kehidupannya akan mengalami demam selsema. Secara amnya semakin meningkat dewasa, semakin kurang kita mendapat jangkitan demam selsema. Demam selsema biasa terjadi di kawasan beriklim panas dan juga di kawasan yang lebih sejuk.

Demam selsema merupakan jangkitan virus pada lapisan dalam hidung, sinus, tekak dan saluran pernafasan bahagian atas. Antibiotik tidak dapat membunuh virus. Sistem pertahanan badan anda adalah senjata terbaik untuk melawan serangan virus ini. Virus demam selsema merebak sama ada melalui udara ketika anda bercakap, bersin, batuk atau bernafas atau melalui tangan. Jangkitan biasanya bermula apabila hidung mula berair dan selalu bersin iaitu 1-4 hari selepas mendapat jangkitan virus.


Apakah tanda-tanda dan gejala demam selsema?

Gejala demam selsema bermula 1-3 hari selepas jangkitan.

Gejala-gejala yang paling biasa adalah seperti di bawah:-

Tekak yang kering atau sakit-mungkin mendahului gejala-gejala lain dalam masa sehari atau lebih.

Hidung berair-hingus berair dan jernih kemudian ia mula pekat.

Hidung tersumbat (penyumbatan rongga hidung). Bayi mungkin sukar untuk menghisap
susu disebabkan hidungnya tersumbat.

Bersin-merupakan usaha badan untuk melapangkan saluran rongga hidung.

Batuk-mungkin kering atau mengeluarkan kahak.

Suara parau-suara kasar dan parau kerana virus menyebabkan korda vokal
(peti suara) membengkak.

Gejala-gejala yang lain

Mata rasa kepanasan sedikit

Hilang deria bau dan rasa.

Terasa seperti sinus atau telinga penuh dengan tekanan.

Demam.

Sakit-sakit badan.



Pencegahan:-

Di bawah ini disenaraikan beberapa petua yang boleh melindungi anda daripada
mendapat demam selsema:

Selalu membasuh tangan dengan bersih.

Tutup mulut ketika batuk atau bersin.

Mengelap hidung menggunakan tisu pakai buang dengan cermat supaya rembesan
hingus akan terkandung dalam tisu dan tidak mengotorkan tangan.

Elakkan menggosok mata dengan tangan yang kotor.

Jangan menggigit kuku.

Jauhi diri daripada orang yang menghidap demam selsema terutama apabila
mereka batuk atau bersin

Jauhi tempat yang sesak dengan orang ramai.

Makanlah makanan yang seimbang.

Jangan biarkan diri anda kesejukan atau terlalu letih. Dapatkan rehat yang
mencukupi.

Kekalkan tahap hidrasi badan yang mencukupi dengan meminum 8 gelas air sehari.

Jauhi daripada merokok - Perokok berkecenderungan mendapat demam selsema yang
lebih teruk.

Jauhkan diri daripada alkohol - alkohol mengurangkan keupayaan badan untuk
menghapuskan virus selsema.

knape hr ni semgt berckp info kesihatan... sbbnye adalah aku slh seorg mgsa "DEMAM SELESEMA".. sudah 2 hr melanda diri ini.. semua symptom2 d ats sdg aku alami.. namun ku gagahkan jua utk pergi bekerja.. ah, xlarat nk merepek pjg2 lg.. hope 2 get well soon.. amin... sila jg kesihtn msg2 ye.. :) bila da sakit cmni br rasa, betapa nikmatnye sewaktu sehat.. br Allah tarik nikmat tu sikit, da xtahan.. kalo Allah tarik byk2, cmnela agknye.. hoho..

p/s : selamat memulakan sem br bg kwn2 final sem dan adk2 junior.. all the best ya..

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

skrg bln rejab dan ade sesuatu yg paling istimewa dlm bulan rejab ni.. rata2 sume antara kite dah tahu tp d kesemptn ini aku mahu berkongsi dgn maklumat yg diperoleh.. anda msh igt dgn tarikh 27rejab? ape yg istimewanya? pada malam 27 Rejab, tahun ke-11 daripada kerasulan Nabi Muhammad saw, berlaku peristiwa ganjil yg diberi nama "ISRAK & MIKRAJ"..

Israk bererti perjalanan Nabi saw dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin. Peristiwa ini dirakamkan dalam al-Quran, sepertimana firman Allah yang bermaksud:

“Maha suci Allah yang telah menperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haraam (di Mekah) ke Masjidil Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesunguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Q.S. Al-Israa’:1)

Mikraj pula bermaksud perjalanan baginda saw dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh, sebagaimana digambarkan dalam al—Quran yang bermaksud:

“Dan demi sesungguhnya! (Nabi saw) telah melihat (malaikat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi di sisi Sidartulmuntaha; yang di sisinya terletak syurga Jannatul-Makwa. Nabi Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa Sidratulmuntaha itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak terhingga. Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat
(akan pemendangan yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.” (Q.S. An-Najm: 13-18)

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. terlebih dahulu melalui pembedahan dada, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan was-wasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.


Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa)

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Apabila tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

  • Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah
  • Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa a.s menerima wahyu daripada Allah
  • Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa a.s dilahirkan)

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.

Antaranya :-

i. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila
dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

ii. Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).

iii. Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali (berulang-ulang). Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

iv. Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

v. Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

vi. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

vii. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

viii. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

ix. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghina) orang.

x. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang tersebut (namun terus dipaksa). Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tetapi sudah terlambat.

xi. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

xii. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.

xiii. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di Masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah)

Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat hodoh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.

Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu "LAA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LAA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LAA HAULA WA LAA QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”.

Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib, Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

Langit Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

Langit Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Rabbul-Arbab - lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad.

Rasulullah : Labbaika.

Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S. W. T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam.


Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama.

Wallahu’alam.

semoga mnjd iktibar buat kita semua.. insyaAllah.. pengajaran yg diperoleh dr peristiwa ini adalah Allah tlh mensyariatkn solat fardhu ke ats kita.. dr 50 menjadi 5.. renung2kan.. "solat itu tiang agama, kalau runtuh solat, maka runtuhlah yg lain jgk"

(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id)

2F

Comments: (0)

Assalamulaikum wbt dan salam sejahtera...

FORGIVE & FORGET...

benarkah memaafkan mmg mudah tp melupakan tdk semudah memaafkn??? sejenak aku merenung semua2 yg penah aku lalui dlm hdp.. ade manis, pahit, tawar, dan mcm2 lg.. indah kn hdp ini.. bila semua rasa itu tlh aku lalui, ia lbh mendewasakan aku.. membuat aku lbh berhati2, dan membuatkn aku lbh menghargai apa shj yg aku miliki skrg.. insyaAllah..

bila aku hadir ke "rumahnya", hati mnjd tenang.. xigt lgsg bnda2 yg berkisar dgn dunia semata.. xigt mslh2.. sume mcm d'tinggalkan dan aku bahagia dgn perasan itu.. rs mcm nak tros menetap d "rumah" itu agar aku xigt bnda2 keduniaan nih.. benarlah ayt ini..

Bila aku rasa dunia ini tidak membahagiakan,
Aku ingat pada janjiNya,
Sesungguhnya bahagia yang kekal adalah syurga,
Tak akan aku temui bahagia itu di dunia,
Lalu aku redhakan segalanya,
Demi untuk bertemu bahagia yang hakiki di sana

ayt yg sgt2 memotivasikn diri ini.. benarlah syurga itula KEBAHAGIAAN yg hakiki.. hdp ini mmg mcm roda.. sekejap d ats, sekejap d bwh.. walau bagaimana pn pusingan roda itu, kite ttp kene melaluinya.. dlm rela mahupn terpksa..

berbahagialah.. berbahagialah bila kau da berjaya meruntuhkan sesuatu yg mmg tlh kau hajatkn dr dulu lg.. aku kesal tp aku xmampu nak buat apa2.. aku hny mampu mendoakn moga2 satu hr nti kebenaran itu akn d'tnjukkn.. kalau tdk d dunia tp d akhirat nti.. insyaAllah..

Balaslah Keburukan Yang DiPerlakukan Kepada Kita Dengan Kebaikan, Semoga Hati Orang Tersebut Menjadi Lunak, Permusuhan Menjadi Persahabatan dan Kebencian Menjadi Cinta Kasih..

tp realitinya bkn mudh utk melakukn spt dlm statement ini.. krn aku bkn malaikat yg mulia hatinya.. krn aku hnyla manusia yg sntiasa d'kelilingi dgn hasutan2 syaitan.. tp aku xmahu diri ini tros d'belenggu dgn syaitan durjana ini.. aku jgk mahu jd baek.. yg hatinya sntiasa mahmudah.. jgn hny berckp, usaha perlu ade.. usahakan ke arh itu.. Allah xzalim utk memakbulkn bnda2 yg baek.. insyaAllah..

Allah berfirman: “Tolaklah perbuatan buruk mereka dengan yang lebih baik. Kami lebih
mengetahui apa yang mereka sifatkan” (Mukminuun 23:96)

ya, sesungguhnya hny Allah yg mengetahui segalanya.. tdk aku mahupun kau.. mgkn byk spekulasi, tokok tambah atau hasutan yg berlaku.. aku sgt2 kesal, dan kecewa dgn ape yg berlaku.. hbt sungguh ujian ini walau da lama aku cube melupakan namun aku tewas smpai ke saat ini.. msh teringat2.. mengapakah??? lalu aku teringat kpd ayat ini:-

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

"Pada hari itu sahabat-sahabat karib setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya
yang lain, KECUALI orang-orang yang persahabatannya berdasarkan
taqwa (iman dan amal soleh).." Surah Azzukhruf, ayat 67

gerun membc ayat ini.. "persahabatan yg berdsrkn takwa".. bukan mudah nk jumpa.. lbh2 lg dlm era globalisasi ini.. sume mengejar keduniaan.. majoritinya kwn hny bahan utk kepentingan diri.. masyaAllah.. moga2 aku xtergolong dlm kalangan kwn spt itu.. aku xmahu.. aku mahu jd kwn yg berkwn dasarnya krn Allah.. insyaAllah.. doakn moga aku mampu capai tahap itu.. mgkn dulu aku bkn kwn yg baek, tp aku mahu berubah.. tdk mahu d takuk lm lg.. insyaAllah..

Ya Allah, sesungguhnya ujian ini dariMu.. aku belajar mengenal erti redha.. aku belaja mengenal erti qada' dan qadar.. aku belajar mengenal erti sabar.. terima ksh Ya Allah.. aku mencari ketenangan ini.. yg aku akn jumpa stiap kali kaki ini melangkah ke "rumahmu".. Alhamdulillah..

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.
"-Surah At-Taubah ayat 129