Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (2)
Assalamualaikum wbt n selamat mlm..

knape tjok entry balas dendam? jgn slh sgka.. bkn bls dendm terhdp manusia, tp terhdp diri sndri.. ade 2 sbb utama bls dendam ini berlaku..

1) weekend xdpt balik.. org laen dok sibuk balik cuti 3hari krn wesak day, aku je setia kt UMP nih..

2) weekend xdpt kua g mne2.. org laen sibuk b'poye2 + b'suke ria, aku kene study..

ni semua gara2 exam pg td la.. kene spend ms study.. so, weekend ku sgt terisi kn.. haha.. btw, Alhamdulillah, exam da lps.. one paper left.. suke3.. :)

masa bls dendam xlm mne pn... cukupla hny ECM dan kedai ABC jd tpt bersuke ria.. motif utama, kami kepingin nk mkn KFC, BIG APPLE dan akhrnye idea last minute nk mkn ABC + cendol.. haha.. a big thanks to kak mira n nurul rahimah krn sudi menggila b'sm sy hr ini..

mari tgk muke ceria slps balas dendam tercapai :-

* ni bnda pertm yg d'cr.. msk2 ECM tros serbu BIG APPLE.. haha.. *

* ni bnda kedua.. peace dr tgn nurul menunjukkn dia sgt excited mndpt KFC.. haha *

* ni bnda ketiga.. cendol + ABC.. *

* ceriakn muke kami lps dpt sume2 yg d'hajati. ngee~~ *

ok, sekianla cerita utk hari ini.. seronok krn semua impian tercapai.. Alhamdulillah..

Don't you ever wish you were someone else,
You were meant to be the way you are exactly,
Don't you ever say you don't like the way you are,
When you learn to love yourself,
You're better off by far.
I feel grateful 4 everythg.. Alhamdulillah.. terima kasih Ya Allah.. :)

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt n selamat malam...

Maksudnya :

"Ya Allah, rahmatilah kami dengan Al-Quran. Jadikan ia imam kami, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kami. Ya Allah, ingatkan kami apa yang kami lupa, dan ajarkan kami apa yang kami jahil. Kurniakanlah kepada kami agar dapat membacanya pada waktu malam dan pada waktu siang. Jadikanlah ia perisai kami, wahai Tuhan sekelian alam."


indah sungguh terjemahannya.. rata2 kite semua selalu amal bacaan ni lps baca al-quran kn.. itu bagus.. tp kite kurang hayati mksdnye.. indah kn..

teringat 1st time aku khatam quran ms umur 10thn.. mgkn agk lewat kot kalo nk bandingkn dgn bdk2 skrg yg lbh cerdik pndai.. tp, aku bersyukur.. aku boleh kenal huruf, baca dgn lncr cume mgkn tajwid perlu d'pertmbh lg.. terima kasih mak abh sbb xlupa beri aku ilmu agama sejak
dr kecil lg.. berapa ramai hr ni yg xtahu nak baca al-quran dan lbh sedih ade jgk yg xkenal huruf al-quran pn.. Alhamdulillah, aku bersyukur.. walau xhebt mana, tp msh ade ilmu.. terima kasih Ya Allah..

Alhamdulillah, hr ni khatam lg.. aku sebak sbb tbe2 aku rs lps ni msh ade lg kah kesemptn utk aku khatam lg.. atau mgkn ini yg terakhr.. sbb kite xtahu bile ajal kite.. Ya Allah, kau panjangkanlah umurku agar aku berkesemptn lg utk khatam al-quran.. amin..

p/s : kite selalu mengeluh dgn ujian Allah, tapi sedarkah kite sbnrnye betapa byk nikmat yg Allah dah bg kt kite.. renung2kn..

Comments: (0)
Assalamualaikum wbt n selamat tgh hr...

sudah 3thn.. mcm xpercy je aku da lm rupenye tgglkn zmn matrikulasi.. now pn bakal meninggalkn zaman universiti.. lps ni aku akn msk dunia luar.. dunia pekerjaan.. dunia yg aku rs bakal menempuhi lbh byk lg cabaran.. kalo tny dr segi persiapan, sure xbersedia lg.. smpai bile2 pn jwpn ni jgk akn d'jwb.. nk ke xnk, u must face it.. take the challenge n u will know the reality of life.. oh, im wonder, bagaimana la aku 1o thn akn dtg.. eh, jgn ckp 1othn, 10 saat pn blm tntu lg aku msh bernyawa lg ke x.. juz mengingatkn..

aku nk imbas kembali zaman matrikulasi.. aku msh igt lg.. 20 april 2006, aku tlh mendftr sbgai pelajar d kolej marikulasi melaka dlm jurusan sains hayat.. kenapa melaka? sbb mak ckp senang balik rumh nenek kalo ade ape2 hal.. tp sepnjg duduk sana, xpenh pn balik ke rumah nenek.. alih2, KL jg aku cr.. mwahahaha... boleh d'katakan tiap mggu jgkla aku balik kot.. lps kelas je hr jumaat tros get redy tngu bas kt terminal masjid tanah.. oh, igt lg..

d matrikulasi kenal rumet terchenta.. NURLIN IZYANA, NUR ILI and YEOH HOOI SIM..
2hr lps aku chatting pjg dgn nurlin d YM.. smpai kul 1.30pg kot.. tny perkmbgn dri msg2, tuka2 cerita dan seterusnye imbas kembali kenangan2 kami ms d matrik.. rndu ouhh.. nurlin tny, "azie, kite da 3thn rupenye xjumpe kn.. bila nk buat reunion.. rndula".. teringat kembali zmn nerd kami dulu.. haha..

nurlin ckp, dia berpisah dgn kwn2 ms kt universiti xhebt mcm dia berpisah dgn kami d matrikulasi.. mau tak nye.. dia da duduk dlm kete, bole kelua semula sbb xsggup nk berpisah.. tkot xjumpe lg lps nih.. aku msh igt dgn jelas lg peristiwa itu.. bila nk jumpe nih wahai rumet2 terchenta.. dun wory, kenangan kite sume akn aku abadikn dlm jiwa ini..

* rumet terchenta.. sim, nurlin, azi, ili *


beralih ke kelas H2P1.. kelas paling havoc kot.. "we r nobody, nobody is perfect, so we are perfect".. trademark kami.. kelas plg fun kot dgn bdk2 yg agk skema gk la, tp ttp nakal.. hahaha.. korg, rmai da hbs degree.. jom reunion.. i miss them soooo much.. (yanti, azzah, nana, tay, syikin, fadh, aina, tikah, ainjo, fatty, beela, sol, yanot, beeha, airina, adilah, mimi, ina, hilmi, tuah, kaduk, aizat, edwin, syafiq).. all the best kpd kalian2 semua walau d mana kalian berada.. aku doakn moga yg baek2 mengiringi hdp kalian.. amin.. :)

* H2P1 the best *


circumstances or people can...
Take away your material possessions,
They can take away your money,
They can take away your health.

But no one can ever take your precious memories.
So don't forget to make memories.
Every day! Every moment!


p/s : exam 220-702 akn menyusul hr isnin nih.. all the best to me n kwn2 semua.. u all can do it..

Assalamualaikum wbt n selamat ptg...

tanggal 26may merupakan hr bersejarah.. ecece... bersejarah la jgk utk dri aku ni yg bakal nk tgglkn UMP xlm lg.. sejak akhr2 ni byk aktiviti2 yg kite buat tok gather b'sm2.. mgkn, 4 the last... sbb lps ni xtahula bile kesemptn utk berjumpa lg tu akn ada.. hope soo..

actually ptg tu aktiviti d'mulakn dgn bermain bola beracun.. ok, penat.. da lama kot xberlari2 ank mcm tu.. bile sekali buat, rs mcm renjatan elektrik d tubuhku.. mwahahaha...

lps tu bhgi kumpulan antara AYAM dan ITIK.. ni idea jah@bahiyah la nih.. lynkn je.. asalkn fun.. bola baling pn bermula dgn basirah sbg referee... dan kami geng2 si AYAM dan ITIK mengejar2 bola.. wah.. seronok2.. lm xwt excercise cmni.. hehe..

mls la nk citer, maklumat lnjut, bole scroll gmbr2 d bwh..

* sblm pembahagian kumpulan dilakukan *

* kumpulan ITIK menentang AYAM *

* penat... jom rehat kejap *

* excited try mainan baru *

* wani pehal tah mendongak ke langit.. haha *

* aktiviti tamat.. posing jap *


"friends are like colour pensils, they colour our lives, I may not be your favourite colour, but hope u will need me sometime to complete our picture"

p/s : bertahan utk 2weeks lg.. then the day will come.. :)

Comments: (4)
Assalamualaikum wbt n selamat ptg..


I'm sitting here in the boring room
It's just another rainy Sunday afternoon
I'm wasting my time
I got nothing to do
I'm hanging around
I'm waiting for you
But nothing ever happens and I wonder

I'm driving around in my car
I'm driving too fast
I'm driving too far
I'd like to change my point of view
I feel so lonely
I'm waiting for you
But nothing ever happens and I wonder

I wonder how
I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue blue sky
And all that I can see is just a yellow lemon-tree
I'm turning my head up and down
I'm turning turning turning turning turning around
And all that I can see is just another lemon-tree

I'm sitting here
I miss the power
I'd like to go out taking a shower
But there's a heavy cloud inside my head
I feel so tired
Put myself into bed
Well, nothing ever happens and I wonder

Isolation is not good for me
Isolation I don't want to sit on the lemon-tree

I'm steppin' around in the desert of joy
Baby anyhow I'll get another toy
And everything will happen and you wonder

I wonder how
I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue blue sky
And all that I can see is just another lemon-tree
I'm turning my head up and down
I'm turning turning turning turning turning around
And all that I can see is just a yellow lemon-tree
And I wonder, wonder

I wonder how
I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue blue sky
And all that I can see, and all that I can see, and all that I can see
Is just a yellow lemon-tree



* yanti, ina, azie, fad.. aku si lemon tree *

ini adalah lirik lagu lemon tree yg tlh d'nyanyikn oleh group kami ms presentation english kt matriks dulu.. oouhh, sgt rndu zaman itu... pagi td sblm g exam, tbe2 dpt msj dr yanti..msj yg mengatakan dia teringat lagu nih siap dgn lirik2 sekali msj aku... dan aku pn tbe2 teringat stlh lama xigt.. haha.. pastu, sbbkn bosn dok bilik sorg2, aku godek2 la gmbr lm.. dan aku jumpa ini... yes, inilah gmbr kenangan ms presentation lagu lemon tree nih.. tema bj time nih wrna kuning
dan aku la yg jd lemon treenya.. thanks to adilah abd kadir sbb bg pinjm tudung wrne kuning sbb aku xde tudung wrne kuning ms nih.. nk jd lemon tree semata, aku pinjm org len pny tudung.. haha.. wargh, malu giler time nih.. siap dgn mikrofon bagai.. xbole blah btol.. excited sgt.. 1 kelas ketawa... credit to sol krn tlh snap picture nih.. video ms presentation nih xjumpa la.. mana sol ko sorokkn.. haha.. n cik azzah kt blkg tuh suke taw nk tumpg glamor.. haha... girls H2P1, rndu korgla.. :)

p/s : bilakah reunion matrik nk buat nih~~~~ haha..

Comments: (0)

Assalamualaikum wbt n selamat tgh hr..

Alhamdulillah, tika aku menaip ni, aku br selesai jwb exm 220-701.. apa benda la kn.. xpela, hny bdk2 yg amik compTia je tahu.. br hbs 1 paper, tp rs lega tu cm da cover tok 3paper.. mwahahahaha.. gembira, gembira, gembira... terima kasih ya Allah n kwn2 4 the greatest support.. aku appreciate.. behave azi, jgn seronok sgt.. lps ni fokuc 702 pulak.. welcoming 702.. i'm waiting.. :) jay ckp lps exm, kene enjoy tok celebrate.. wether u pass or fail, u kene celebrate to appreciate wat u hv sacrifice and u get wat u deserve.. oh, jay.. u sgt sporting n open minded.. yeah, jom enjoy2.. :) sp nk teman aku g enjy?.... xsedar diri isnin ade test lg... hahaha

congratulation kpd semua kwn2.. u all da perform yg terbaek.. cuma mgkn rezeki msg2 tu berbeza.. appreciate wat u hv now.. n prepare for the next test.. pesanan utk dri sndri jgk.. :)

Comments: (4)
Assalamualaikum wbt n selamat mlm...

22 mei 2010.. psti shj akn mnjd kenangan plg indah sepnjg 3thn d sini.. wlpn kami sibuk dgn kursus 3P, namun utk bersuka ria ttp xkn d'lupakan.. aku gembira hr ini.. gembira dlm erti
kata seronok bile dpt kumpul sume rmai2.. dan plg penting ini aktiviti kursus utk kaum hawa shj... aktiviti yg d'rncg dlm ms sehari shj, alhamdulillah d'permudhkn sglnye.. walau hny ckp2 kosong antara aku n cik sarah, namun akhrnye jd jgk.. terima ksh teman2 3BCN batch 07.. korg the BEST.. moga memori terakhr ini akn segar dlm ingtn kite sume dan mnjd kenangan terindh d saat akhr kite bakal meningglkn ump dlm beberapa mggu ini.. selamat maju jaya kwn2..

8.30 pg

berkumpul d payung putih UMP.. ms aku, sarah n zakira smpai xde sp pn turun lg. jnji melayu.. haha.. tp, xpe.. still early..

9.00 pg

3 kete bergerak serentak d'pndu oleh pemandu yg profesional dan berhemah.. haha.. singgh beli mknn + pape yg ptot.. :)

10.00 pg

tibe d Panching Waterfall.. ms ni pn da rmai.. biasela hr2 mggu ni, rmai yg spend ms d sini.. sile byr rm2 1 kepala ya sblm nk msk dlm nih...

* rm2 1 kepala.. *

* mak aiiiii, byknye mknn.. *

* rombongan cik kiah nk buat sesi terjah.. haha *

* posing jap sementara tngu kwn2 len salin pakaian *

* lengkap dgn tikar bagai.. haih, xbole blah.. smgt btol.. *

* jln leklok dlm hutan nih *

* jambatan gantung.. kak ain penakot rupenye.. haha *

* inilah Panching Waterfall... nice view *


10.30 pg

sesi terjah air bermula.. sume xcited sbb da lama kot xpegi kt sini.. ni 2nd time la aku g.. sgt seronok bile sume tnpa segan silu bertempik mcm org gile.. buat mcm rumh sndri ye.. hahaha..


1.00 tgh hr

selamat menjamu selera.. lapar da thp maksima time nih..


1.15 tgh hr

smbung lg terjah air + main roller coster air.. wooo... seronok sgt smpai bdn aku da sakit2 ni hah.. sengal2 kaki, bdn, tgn dan sakit tekak jgk jerit2.. tp, xpe.. 4 the last, i'll sacrifice.. hahaha.. pdn muke kn!!!


* last picture snap.. i LOVE u frens.. fren 4eva *

2.30 tgh hr

rombongan cik kiah nk balik da.. xtaw nk ckp pe.. speachless.. Panching Waterfall, sure aku akn rndu nk ke sini lg.. byk kenangan.. lps ni xtahu bile akn smpai lg.. kalo pjg umo, insyaAllah.. :)

gulrs, korg mmg the BEST la.. nama pn student networking, so kite pny networking among us mmg plg kuat dan mantap la.. lots of love... :) fren 4eva.. weee~~~~ amin..

Comments: (4)
* hny gmbr semata..*


Assalamualaikum wbt n selamat ptg..

hr ni aku nk share sebuah kisah cinta.. kisah cinta yg sgt sweet penah aku bc ms lawat2 blog org..
kisah cinta yg buat aku semakin kuat mengatakan indahnya Islam itu jk kite benar2 hayati... mari ikuti cerita ini.. sekadar pengajaran dan perkongsian bersama..


alkisahnya.....

"Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ”

Mak jawab, “dua-dua bukan..”

Saya tercengang.. Mak mengukir senyuman.

“Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam.

“Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. “Yang paling tahu hanya Allah..” mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. “Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. ” mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..”

Saya memintas, “Tak faham..”

Mak menyambung “Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah..” Mak menyambung lagi, “begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..” Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung “Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah..
Siapakah jodohnya itu?” mak berhenti seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.


Secret Admire

“Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat ..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur... Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. . Lama budak tu tunggu mak..

Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak.. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu.” Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

“Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?” saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil. “Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..
Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak..” mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya.
Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

“Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.
Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya..”

emak melemparkan pandangan ke lantai.

“Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan..” sambung emak. Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya.
Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

“Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama.. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak..” mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.


Islam tidak mendiskriminasi

“Kakak.. Jatuh hati perkara biasa. Apabila kita jatuh hati pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh hati atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... . . Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..”

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.

Emak meneruskan, “Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnyam hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.
Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya.

Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya.” emak berhenti seketika..


Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.
“Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang..

Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah... Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. .”

“Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. ”


Redha

“Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci.
Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia... Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. ” Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat.. Pelukan emak sangat-sangat kuat.

“Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara..” Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.


indah kn? moga2 kite semua mndpt jodoh yg baek2.. amin.. :)

" USAH MENGHARAP CINTA SEIKHLAS BALQIS, JIKA HATI TAK SESETIA NABI SULAIMAN, USAH MENGHARAP CINTA SESUCI ZULAIKHA, JIKA TIDAK SETAMPAN YUSUF, USAH MENGAHARAP CINTA SEAGUNG RASULULLAH, JIKA HATI TAK SEMULIA SITI KHADIJAH."

"Cintailah seseorang kerana ALLAH & menyintainya tidak lebih dari Cinta ALLAH, iNsYALLAH KAMU AKAN MENDAPAT CINTA ALLAH."

Comments: (2)
Assalamualaikum wbt n selamat tgh hr..

hr ni hr gembira.. seronok bile kata2 syukur xlepas dr bibir sume kwn2.. ucapan thniah berduyun dr seorg ke seorg kwn.. seronok, teruja, speechless.. itu perasaan kami saat melihat
keputusan final exm keluar.. begitu jg aku.. hny ucapan Alhamdulillah aku alunkn.. syukur sgt2 ats segala pemberian dariNya..

mak ckp, apa yg kite dpt, itulah berkat dan hasil usaha kite.. dan aku berpuas hati.. harapanku selama ini termakbul..

terima kasih Ya Allah ats segalanya.. sesungguhnya stiap aturanMu adalah yg terbaek.. xlupe jgk buat semua pensyarah FSKKP UMP yg tlh memberi aku ilmu dan mendidk aku smpai ke thp ini.. jasa, nasihat dan doa kalian xkn aku lupa.. mak, abah adek the 3 important persons in my life that alwiz gv me the greatest support.. i luv u.. kwn2 seperjuangan.. korg mmg best.. tnpa smgt dr kalian, xmgkn aku mampu mengecapinya seorg diri.. pengalaman mengajar kite segalanya... fren 4eva ya.. lps ni ready tok menghdpi dunia luar pulak.. :)


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."
(Surah ar-Rad: Ayat 11).

p/s : 3P masih ade.. selamat berjuang lg..

Assalamualaikum wbt n selamat tgh hr..

doa.. apakah itu doa? doa merupakan snjata bg org mukmin.. rata2 kite semua berdoa stiap hr.. mcm2 yg kite mintak.. cumenya yg akn memakbulkn doa itu bkn kite, tp adalah milikNya..
bezanya cpt atau lbt, makbul atau tdk shj.. tp percayalah, Allah itu Maha Pengasih.. dia xkn menghampakan doa stiap hmbanya yg benar2 ikhlas meminta.. jd, teruskn berdoa dan jgn putus asa dgn segala nikmat kurniaanNya..

di sini aku sertakan petua utk doa kite dimakbulkan.. bkn jaminan, tp cubalah.. usaha tgga kejyaan.. yg penting, btolkn niat dan ikhlaskn hati..

Antara sembilan petua daripada Rasulullah s.a.w. untuk mencapai doa mustajab:-

1. Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak."

2. Sesungguhnya Rasulullah bersabda: "Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima Aku akan mengampuninya.

3. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Tiga orang yang tidak ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya. Allah mengangkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit dibuka."


4. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Aku dilarang membaca al-Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat antara hamba dan Tuhan-Nya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu."

5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Jika kamu mendengar ayam jantan berkokok, pohonlah kurnia daripada Allah kerana sesungguhnya binatang itu melihat malaikat. "Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan daripada Allah daripada godaan syaitan kerana binatang tersebut melihat syaitan."

6. Ubadah bin As-Shamit berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Sesiapa yang bangun pada malam hari dan mengatakan atau berdoa, doanya akan dimakbulkan. "Apabila beliau berwuduk (dan mengerjakan solat malam), solatnya akan diterima Allah."

7. Ata bin Abi Rabah berkata: "Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang membaca surah Yasin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan."

8. Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: "Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: 'Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan.'

9. Hadis daripada Abu Hurairah: Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda: "Pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bila mana seorang Muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah,
pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu."


“Apabila sesiapa daripada kalangan kamu berdoa, maka hendaklah dia menekadkan apa yang diminta. Dan janganlah sekali-kali beliau berkata: Ya Allah jika Engkau mahu, berikanlah kepadaku apa yang kuminta. Sesungguhnya tiada suatu permintaan pun yang berat bagi Allah untuk menunaikannya” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

“Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk ke Neraka Jahannam dalam keadaan yang hina” [Ghafir 40: 60]

p/s : selamat berjuang utk 3P nih.. mari berdoa moga d'permudhkn segalanya.. insyaAllah..

Assalamualaikum wbt n selamat malam...

Sekadar perkongsian bersama...


Antara hadis yg melarang kite bersangka buruk :-

Hadis pertama : Tiga perkara lazim yang sukar dibuang oleh umatku : mengganggap sial, hasad dengki dan bersangka buruk" lalu seorang lelaki bertanya : "apakah yang boleh menghilangkannya wahai Rasulullah ?"
Jawab Nabi : Jika kamu datang perasaan hasad dengki beristighfar lah kamu kepada Allah, apabila kamu bersangka buruk, janganlah kamu membenarkan sangkaan itu, dan apabila kamu menganggap sial belaku, abaikan dan jangan endahkannya" ( At-Tabrani, no 3227, 3/228 ; Al-Haithami : Dhoif kerana perawi bernama Ismail Bin Qais)

Hadis kedua : Tiga perkara yang tidak seorang Muslim pun dapat melepaskan diri darinya; sial menyial, sangka buruk, hasad dengki; maka apabila kamu berasa ada sial, jangan kamu pulang dan mengendahkannya, bila kamu hasad, jangan melampau (hingga bertindak) , dan bila kamu bersangka jangan kamu membenarkannya" ( Musannaf Abd Razzak : Ibn Hajar : hadis mursal, Albani : Dhoif)
Menurut hadis kedua di atas, Al-Qaradawi menerangkan maksud jangan kamu membenarkan sangkaan buruk itu adalah dengan tidak berubahnya sikap dan pandangan kamu terhadap orang yang disangka buruk itu. Jika itu tidak dikawal, bermakna kamu sudah membenarkannya.

Selain itu, Allah swt juga ada mengingatkan:-

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." [Surah al-Hujurat, ayat 12]

Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: ""Ini adalah suatu berita bohong yang nyata.( An-Nur : 12 )


Kesimpulan : aku bknlah perfect nk berckp soal buruk sgka ini.. cumenye nk berkongsi apa yg aku bc.. aku akui, sikap ni mmg ade dlm diri stiap manusia.. bezanya sejauh mana kite mampu kawal sikap buruk sangka ini.. tp, jgn mudh putus asa.. mari berusaha utk jd mukmin yg bersih dr sikap buruk sgka ini.. pesanan tok diri sndri jgk..

p/s : "Setiap anak Adam itu ada kesilapan ( dosa) dan orang berdosa yang terbaik adalah mereka yang bertaubat" (Riwayat At-Tirmidzi, no 2499, 4/659).


Comments: (0)
Assalamualaikum w.b.t n selamat mlm...

hr ni 1st day 3P dan pengisiannya adalah soft skill. dan aku sgt tertarik dgn pengisian yg d'sampaikn oleh penceramah jemputn dr luar.. xmengantuk lgsg.. sgt menakjubkn.. thniah kpd mr.Rashid 4 the best performance.. moga2 ilmu yg d'sampaikn bermanfaat tok kami semua smpai bile2.. insyaAllah..


The longer I live, the more I realise the impact of attitude on life. Attitude, to me, is more important than facts. It is more important then the past, than educetion, than money, than circumstances, than failures, than successes, than what other people think or say or do. It is more important than appearance, giftedness, or skill. It will make or break a company.. a team.. a home. The remarkable thing is we have a choice everyday regarding the attitude we will embrance for that day. We cannot change our past... we cannot change the fact that people will act in a certain way. We cannot change the inevitable. The only thing we can do is play on
the one string we have, and it is our attitude. I am convinced that life is 10percent of what happenss to me and 90percent of how I react to it.. by "Charles Swindoll"


p/s : sweet sungguh kata2 d ats.. esok class bermula.. :)

Assalamualaikum w.b.t n selamat pagi...

ketika ini aku tlh berada d UMP tok kursus 3P selama sebulan.. org laen syok cuti, aku terpksa pulg semula ke sini.. tp, xpe.. abah ckp "sebulan je lg"... troskn perjuangan dan smgt2.. hehe... :)

aku nk kupas tntg 3 insan penting dlm hdp aku selama d dunia ini.. insan2 yg tlh memberi byk jasa dan rsnye xmampu tok aku bls walau dgn hrta berjuta ringgit sekalipun... dan aku psti, insan2 ini jgk spcial d hati kalian2..


IBU @ EMAK @ UMMI @ MAMA @ MOTHER..

xkesala ape pn gelarannye, ttp menggendong 1 tggjwb yg sm.. dari Abu Hurairah R.A, datang seorang menemui Rasulullah S.A.W dia bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk bergaul dengan paling baiknya?” “Ibumu” Baginda S.A.W menjawab, “Kemudian siapa?”, “Ibumu”, “Kemudian setelahnya siapa?”, “Ibumu”. Untuk kali berikutnya orang
itu bertanya lagi, “Kemudian siapa?” “Ayahmu” jawab Baginda Rasulullah S.A.W... dari statement di ats jelas menunujukkn betapa istimewanya seseorg yg bergelar ibu... tiap thn msti ade smbutn hr ibu.. tp pd aku, ibu itu ksti diraikn stiap hari.. krn kasih sygnya, pengorbanannya xmampu nk d'tndingi oleh sesiapa pn..

ini ulasan aku tntg mak.. mak aku garang.. dulu ms kecik2 aku nakal, jd kene rotan tu da biasa sgt.. satu bnda yg paling aku igt ialah ms aku kecik2, gado ngn adk pastu terkeluar hny perkataan "BODOH" dan sbg balasan mak letak cili kt mulut.. pedih sgt2.. lps tu xberani da nk sebut perkataan tu.. grg kn.. mak jgk kuat membebel.. smpai bila aku xlarat nk dgr, lari msk dlm bilik.. kalo balik dr sekola bj aku kotor, ha msti kene membebel.. mak jgk xpenah manjakn aku.. xsemua yg aku nk akn dpt.. mak xdidik aku dgn kemewahan.. kalo nk dpt sesuatu kene berusaha.. contohnya, bila aku dpt result UPSR ok, sbg balasan mak hadiahkn KOMPUTER.. ms ni seronok sgt.. sbb bile aku da berusaha, bersush2 br aku dpt bnda tu.. dan dpt pakai kasut sekolah mahal ms naek sekolah menengah.. seronok sbb smgt nk blaja tu jd semakin berkobar2.. tp d sebalik garang, kuat membebel xmanjakan aku tu, mak sensitif.. cpt tersentuh hatinya.. bila aku da bsr2 cmni lg la.. even kalo tgk cerekarama semata kt tv pn, kalo sedih citer tu mulalah da menangis.. hahaha.. kelakar la.. mak jgk penyayang sbnrnye.. ms aku sekola rndh, sgt mls nk buat kerja sekolah, mak yg akn buatkn sbb tkot nti aku kene mrh dgn cikgu.. xnk aku kene pukl dgn cikgu.. sweetnye.. ms sekola menengah plak, bila aku selalu stay up smpai ke pg, mak
yg selalu jd peneman.. dia pn sm xtdo tgk aku belaja, dan xlupe mak psti akn buatkn air stiap mlm.. mak, angah rndu sume saat2 itu... bile msk matrik, 1st time aku berpisah dgn mak.. sedih sgt2.. setiap kali aku call mak, msti nangis sbb rndu.. mak pn akn b'sm2 menangis kt telefon tu.. kelakar rs.. bdk2 kn.. bile da bsr2 nih, aku b'tmbh rapat dgn mak.. sume bnda nk citer dr sebesar2 bndasmpaila sekecil2nya.. :) aku syg mak sgt2.. dialah ratu hatiku.. yg xmampu d'gnti oleh siapa2 d dunia ini.. terima kasih Ya Allah krn kurniakn aku mak walau hny pinjmn semata tp aku ttp bersyukur.. krn didikannya la aku mnjd aku yg skrg.. Alhamdulillah..


AYAH @ ABAH @ BAPA @ WALID & FATHER..

abah.. ni pggilan yg aku guna tok pggilnya.. abah kelaka.. selalu buat lawak.. abah jrg marah tp kalo sekali marah, gerun jgk.. abah lbh cool.. kalo aku ade mslh ke, serabut2, pening2, nti abahla yg akn aku cr.. sbb dia lbh cool jd dia mampu tenangkn aku.. kekuatn abah adala nasihat dan kata2 smgt yg xpenah lekang d bibir.. kalo dgr dia ckp menusuk tros ke jiwa.. terima kasih abah krn selalu d smping angah d kala sush mahupn senang.. syg abah..:)


CIKGU @ GURU @ TEACHER..

kalo nk list satu2 nama cikgu, xmampula aku.. jd aku nk ucapkn jutaan terima kasih buat semua guru2 yg tlh mendidik aku dr tadika smpaila skrg.. jasamu akn aku kenang smpai bila2.. moga Allah memberkati stiap ilmu yg engkau curahkn wahai guru2 ku sekalian.. amin..


selamat hari IBU, selamat hari BAPA dan selamat hari GURU... moga Allah memberkati hdp semua yg bergelar ibu, bapa dan guru d dunia.. amin.. :)


Kasih ibu sampai ke syurga
Kasih ayah membawa bahagia,
Kasih guru hingga Berjaya.


p/s : 3P mode.. dtgla mood study semula.. :) hehe..

Comments: (2)
Assalamualaikum w.b.t n selamat tgh hr..

hoorey.. ni bnda pertama aku ckp.. perasaan terlalu gembira.. Alhamdulillah.. Terima kasih Ya Allah krn mempermudhkn segala urusanku..

final exam -> SETTLE
thesis PSM -> SETTLE
kolej kediaman -> SETTLE
LI -> SETTLE.. tggl nk completekn SLI form je.. xpe, lbt lg.. haha

bas pukul 2.30pm.. hv a safe journey ye azie.. amin.. buat kwn2 yg xamik 3P, aku mohon maap dr hujg rmbut smpai hujg kaki andai ade slh silap sepnjg perkenalan kite.. aku doakn moga kite sume peroleh kejayaan.. amin.. buat yg amik 3P, jumpe lg 10hb nih..

berehat dan bersuke ria sekejp.. seronoknye.. apsl hepy sgt nih... hepy holiday.. yes, u deserve 4 it selepas berhempas pulas utk final exm nih.. waaaaaaaaaaaaaaa...
p/s : terima kasih EN RAHIWAN utk declaration form td.. rely appreciate.. :)

Assalamualaikum w.b.t n selamat mlm..


hr ni 1mei.. sblm b'akhrnye 1mei, aku nk catat tarikh penting ini.. sgt b'makna..

1mei ini punye sejarah antara kau dan aku..
1mei ini memisahkn kite d bumi UMP dlm bilik c5-212..
1mei ini buat aku sedih..
1mei ini akn aku igt smpai bila2..
1mei ini last kite b'sm2 d bumi UMP..

lps ni..
kite xtakkan jumpe lg..
dan aku akn tgglkn bumi UMP ni lg sebulan..
kalo ade jodoh dan d'pjgkn umur,
aku psti kau lah org yg plg aku nk jumpe..

bile aku sedih, ko jd pendgr..
bila aku buntu, ko bg nasihat dan kata2 smgt..
bila aku gembira, ko pn join gelak..
bila aku buat lawak, ko hepy..
bila aku bising, ko akn ckp "eeii, kuat membebel la bdk nih"..
dan aku psti ko xkn jumpe org kuat membebel cm aku lg lps nih..
kalau jumpe pn, psti xsm..
bila aku marah ko, ko akn ckp "garang r azie nih"..
aku msti rndu nk mrh ko lg..
bila ko xda, sunyinye dunia aku dlm bilik nih..

to my besfren TEH UBAIDAH BT NOH..

ini entry khas utk ko..
aku rndu ko..
da 12jam ko tggalkan aku..
sunyinya..
aku nk tnjuk tough ms ko balik td..
so xmenangis..
tahniah..
aku fail..
dan saat aku menaip nih..
aku br lps menangis sbb rndukn ko..
terima ksih pd zila sbb sudi pujuk aku..
terima ksh jgk krn kasih syg seorg shbt yg penh ko berikn..
aku hrgai,
dan akn aku kenang smpai bile2..
ko buat aku nk menangis lg la.. :(
aku syg ko byk3..
antara kite byk memori..
3thn kite jd rumet..
hny ko phm aku dan aku phm ko..
mintk d'halalkn segalanya dan ampun maaf d'pinta ats kekurgn dan slh silp yg penh aku buat..
doaku,
moga ko peroleh kebahagiaan hdp,
berjy hbskn dgree nih dgn cemerlang..
troskn perjuangnmu shbtku..
jgn lupe aku taw..
amin3..

frenship 4 eva.. aku sayang ko smpai bila2.. insyaAllah..

tinggal kenangan antara kau dan aku:-


* ini muke 1st sem.. time MINDS.. *


* bufday aku ko bg buku "The 10 Rules of Happiness *


* kite mmg suke mkn.. aku phm.. *


* ini bufday kau.. last celebrt sm2.. *


* ini wish ko t'akhr utk aku.. i'll miss u too *


p/s : Ya Allah, pertemuan ini Kau yg rancang, dan perpisahan ini jg Kau yg rancang.. andai ade kesemptn temuknlah kami lg dan
kekalkanlah persahabtn ini smpai akhr hytku.. amin.. :)