Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Comments: (0)
Assalamualaikum w.b.t & selamat mlm..

smlm adalah hr Maulidur Rasul.. kite sambut x? xkesalah kite smbut ke x, krn smbutn cthnye mcm perarakn tu adalah mengingati Rasulullah scr d bibir.. tp, apa yg lbh kite mahukn adalah sejauh mne hati & perbuatn kite yg benar2 tulus ikut ape yg d'ajar oleh Rasullullah SAW.. insyaAllah..

byk sunnah2 Rasulullah SAW yg bole kita prakikkan.. T'dpt 7 sunnah2 Nabi yg perlu kite pelihara. Antaranya adalah seperti:-


1) Tahajjud krn kemuliaan seorg mukmin t'letak pdnya..

Checklist Diri :-
berapa rmai antara kite yg sggup bgn tgh mlm semata2 m'cr
keredhaan Allah... tepuk dada tny iman.. mgkn kite xhbt mcm shbt2 Rasulullah yg tiap mlm akn buat solat Tahajud.. tp, sekurg2 nye kite msti berusaha tok membuatnye.. knape kite sush nk spend masa dgn Allah, tp dgn bnda lain, t'lalu mudah.. itula yg d'katakn takwa.. itulah yg membezakan manusia itu antara satu sm lain.. pikir2 kn b'sm.. alangkh ruginye kite krn sentiasa terleka..


2) M'bc al-quran sblm matahari terbit.

Checklist Diri:-
Rasanya bnda ni ramai org buat.. Alhamdulillah, moga b'terusan amalan t'sebut. Sebaek2nya, sblm mata melihat dunia, sebaiknya mata m'bc al-Quran t'lebih dahulu dgn penuh pemahaman.. insyaAllah..


3) Jgn tinggalkn masjid t'utama d waktu subuh krn masjid merupakan
pusat keberkahan.

Checklist Diri:-
Bnda ni conform xramai org yg buat t'msk diri ini.. mgkn Subuh bole d'katakn ms yg agk berat tok semua org bgn.. kene lawan sglnye.. mengantok, sejuk, dsb.. tp, d'situla k'taatan seorg hamba tu d'nilai.. pasti ade imbalan yg baek d akhirat kelak andai kite b'korban skrg.. insyaAllah.. kalaupn xmampu nk solat subuh d msjd, sekurg2 nye jgn skip subuh tu... kerana solat itu tiang agama.. Nabi selalu pesan, jagalah solat krn itulah bnda pertm yg akn dihisab nti..


4) Jaga solat dhuha krn kunci rezeki t'letak pdNya.

Checklist Diri:-
buat yg xpenah meluakuknnye, jgn risau.. marilah kite b'sm2 m'cr keredhaan Allah.. solat dhuha bleh d'lakukn pd waktu pg smpai 28minit sblm msknye waktu zohor(kalo silap, sila betulkn)..
bacaan surah yg d'cdgkn adalah surah as-syams pd rakaat p'tm dan surah dhuha pd rakaat kedua.. insyaAllah.. selamat b'amal.. jd, jika pg2 tu ade kelapangan, why not kite solat dhuha kejp.. xlm pn.. pesanan tok dri sndri jgk.. agk berat nk buat mule2, tp nti lm2 insyaAllah jd kebiasaan..


5)Jaga sedekah stiap hr krn Allah menyukai org yg b'sedekah & malaikat m'doakn selalu
org yg b'sedekah stiap hari..

Checklist Diri:-
Bile b'sedekah tu, sebaeknye biarlah tgn kiri xnmpk ape yg tgn knn buat.. mksdnye sebaek2 sedekah adlh yg d'lakukn scr sembunyi.. smpai org xtahu pn demi m'elakkn sikap riak dsb.. insyaAllah..


6) Jaga wudhu terus menerus krn Allah menyayangi hamba yg b'wudhu..

Checklist Diri:-
sebaeknye sblm tidur pn, selain kite gosok gigi, dan bsh kaki, amikla wudhu sekali.. insyaAllah sepnjg kite tdo tu, kite akn sntiasa dlm peliharaan Allah..


7) Amalkn istighfar stiap saat krn zikir merupakn bukti syukur kite pd Allah..

Checklis Diri:-
kite selalu igt Allah bile kite sush kn.. teruknye kite.. alangkah indahnye jk kite igt Allah tiap ms.. dia yg lbh ptot d'cintai, dan d'ingati lbh dr segala2nye.. kemanisan iman itu akn d'peroleh bilamana kite gembira melakukn sesuatu kebaikn itu, rndu bila xmelakukn kebaikan
dan sntiasa m'pertingkatkn kebaikn itu.. insyaAllah..



d ats ni hnyla sebilgn kecil shj sunnah Rasulullah yg bole d'amalkn.. msh byk lg sunnah2 Nabi yg bole kite pelajari.. ilmu tu xkn dtg b'golek.. kite yg kene rjin mencrnya.. xrugi kite cr ilmu Allah ni.. insyaAllah..

kite xmampu nk jd mcm Rsulullah, kekasih Allah.. terlalu byk kekurgn kite.. tp, itu bkn alsan tok kite tros hdp biasa2 shj.. marilah kite sm2 usaha meningktkn takwa kite.. ia xmudah nk d'lakukn, tp sekurg2 nye kite mencuba.. kalo xmampu semua, kite try fokus 1 bnda je dulu.. insyaAllah moga d'permudhkn sgl urusan.. amin..


shift the paradigm-->

zaman skrg Islam ni xhbt mcm zaman dahulu.. zaman Rsulullah, zaman khulafa al-rasyidin dan zmn slpsnye d mana Islam sgt d'julang.. byk tokoh2 hbt seperti Sallahudin al-ayubi, sheikh Muhammad al-Fateh, umar abdul aziz, hasan al-banna dan sbgnya.. apa jd pd zaman skrg? Rasulullah da ckp dahulu, akn tiba suatu saat nti manusia tu kn b'sikap "Wahn".. lalu d'tny apakah "Wahn" itu? Wahn adlah sikap manusia d mana "cintakan dunia, bencikn mati".. sm2 kite pkirkn.. nah, mmg benar zmn skrg ni, manusia t'lalu mencintai dunia.. t'lalu tkot dikatakn kolot, ketinggln zmn.. sume nk moden nk ikut seiring dgn arus pembangunan.. xsalah, tp agama jgn kite abaikan.. tp bp rmai yg benar2 jg islam kita ni? pkir2kn.. maksiat d mana2, xde rs MALU pd Allah, sdgkn kite hdp kt dunia ni pn ats nikmat dan anugerahNya.. sumenye pinjaman semata.. "Tidak aku jdkan manusia dan jin itu melainkn utk beribadat kpdku".. renung2 kn.. aku tkot andai diri ini xkuat.. Ya Allah, kau peganglah hatiku ini agar aku xmudah terjerumus melakukn lrgnMu.. kurniakan aku taufik serta hidayahMu.. bimbinglah aku ke jlnMu.. amin..

mari kite sm2 b'usaha mencr ilmu, cr keredhaan Allah, dan b'sm2 meningktkn takwa itu.. krn takwalah yg membezakn sesuatu manusia itu.. dlm khutbah t'akhr Rasulullah SAW, salah satu amanat baginda adlah, semua manusia itu sm d sisi Allah, tp yg membezakan antara manusia itu adlh TAKWANYA...

your life, your choice, kite yg menentukn hdp kite.. mari ubah diri.. insyaAllah..

p/s : KEHIDUPAN SEBENAR ADALAH AKHIRAT, DUNIA ADALAH JAMBATAN
Comments: (0)

Assalamualaikum w.b.t & selamat mlm...


Coretan buatmu Kekasih Allah:-


Muhammad... seindah namamu.. tlh b’tahun2 Rasulullah S.A.W meninggalkn kita.. Kini hny tinggalannye sahaja yg masih kekal iaitu AL-QURAN dan SUNNAH.. tp, sejauh mana kite skrg b’pegang teguh dgn ajaran dlm AL-QURAN dan SUNNAH t’sebut.. tepuk dada, tny iman.. kita mengaku kita umat Nabi Muhammad, tp sejauh mana kite mencintaiNya? Tahukah kita, Baginda sgt mencintai umatnya..Buktinya?.. d saat2 terakhir kewafatan Rasulullah, Baginda masih igt pd umatnye..



Daripada Ibnu Mas’ud ra bahawasnya ia berkata : Ketika ajal Rasulullah saw sudah dekat, Baginda mengumpulkan kami di rumah Sayyiditina Aisyah ra. Kemudian Baginda saw memandang kami sambil berlenangan air mata, lalu bersabda : “ Marhaban bikum, semoga Allah memanjangkan umur kamu semua, semoga Allah menyayangi , menolong dan memberikan petunjuk kepada kamu. Aku berwasiat kepada kamu, agar bertaqwa kepada Allah. Sesungguhnya aku adalah sebagai pemberi peringatan untuk kamu. Janganlah kamu berlaku sombong terhadap Allah.”


Rasulullah saw bersabda lagi : “Segala puji dan syukur, aku panjatkan untuk Tuhanku. Wahai Jibril, beritahu kepada ku lagi tentang khabar yang menggembirakan aku ?” Jibril as menjawab : “ Saya membawa berita gembira untuk Baginda. Sesungguhnya Allah mengkhabarkan kepadaku bahawa : Allah telah mengharamkan syurga bagi semua nabi dan umat, sehingga engkau dan umatmu memasukinya terlebih dahulu.” Maka berkatalah Rasulullah saw : “ Sekarang, tenanglah hati dan perasaanku. Wahai Malaikat maut, dekatlah kepadaku”. Lalu malaikat maut pun berada dekat pada Rasulullah saw. Kemudian malaikat maut pun mulai mencabut nyawa Rasulullah saw. Ketika roh Baginda sampai di pusat perut, Baginda berkata: “Wahai Jibril, alangkah pedihnya maut.” Mendengar ucapan Rasulullah saw itu, Jibril as memalingkan mukanya.


Lalu Rasulullah saw bertanya : “ Wahai Jibril, apakah engkau tidak suka memandang wajahku ? Jibril menjawab : “ Wahai kekasih Allah, siapakah yang sanggup melihat wajahmu sedangkan kau sedang merasakan sakitnya maut” Akhirnya roh yang mulia itu pun meninggalkan jasad. Tiada apa lagi yang lebih menyedih dan memilukan terkecuali pemergiannya seorang yang paling dicintai Allah dan kerananyalah diciptakan seluruh makhluk.


Begitu cintanya Rasulullah SAW kpd kita? Tapi kita? Setulus kesyukuran aku pnjtkn.. Terima kasih Ya Allah krn aku t’golong dlm umat Muhammad. Moga keistimewaan yg d’beri khas utk umat Muhammad ini meningktkn keimanan & k’takwaan kita pdNya.. insyaAllah.. Cintailah Rasulullah SAW yang sangat mencintaimu, moga kita akn m’peroleh syafaat drnya kelak d akhirat.. Amin.. Bagaimana m’cintai Rasulullah:-

·

Sentiasalah b’selawat kpd Baginda.

"Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya." (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).

· Mempelajari sejarah2 Rasulullah.. moga2 dgn mempelajari sejarah Rasulullah akn meningktkn lg kecintaan kita kpd Baginda.

· Mengamalkan sunah2 Rasulullah yg terlalu byk utk d’amalkn.


Moga kita sm2 dpt iktibar dr entry kali ini. Ya Allah, kurniakan kami hidayahMu, dan pandulah Kami ke jalanMu.. Amin.. Salam Maulidur Rasul.. :)

Comments: (2)
Assalamualaikum w.b.t & selamat mlm..

td, pg2 lg aku dpt berita gembira.. ms tgh syok belek2 memo, then suddenly tgk nama En Rahiwan t'pampang b'serta memonye.. sgt teruja tok melihtnye...



Peralatan RFID untuk PSM telah tiba di fakulti..satu product tranning akan diberikan..
kepada pelajar yg membuat projek berdasarkan RFID, DIWAJIDKAN menghadirinya..Tranning akan diadakan di FSK 3


Tentatif:

24/2/2010 (Rabu)
2:30 - 5:00 pm - Introduction and installation/ setup


25/2/2010 (Khamis)
9:30am - 5:00pm - RFID Training.

Note : Kepada pelajar;
- Sila hadir untuk kedua-dua hari training ini.
- Sila bawa bersama Laptop masing-masing untuk installation dan setup RFID ke laptop semasa training dijalankan.
- Makan disediakan pada hari Khamis sahaja (25/2/2010).



dan ini ekspresi mukeku lps hbs baca memo tersebut..:)


Alhamdulillah, penantian selama ini tlh b'akhr.. kalau dulu pelbagai alasan, device xdela, malas la, xde smgt la, cmne nk connect ni, ape codingnye la, kini, no more EXCUSESS.. need to be more focuss n more hardworking...

Ya Allah, permudhkn aku dlm segala urusan dan jauhkn aku dr sikap mudh putus asa... Amin...

semangat baru~~ moga kekal smpai complete PSM II ni.. amin..

"HARDWORKING IS A KEY TO SUCCESS"


p/s : kini lbh TENANG...
Comments: (0)
Assalamualaikum w.b.t dan selamat pg...


“Muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi .itulah yang terbaik”

“Muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu”

“Muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu”

“Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan”

“Muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran”

“Muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya”

“Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda”

“Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya ,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi”

“Muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”



aku suke petikan2 d ats krn bila membcnya, aku akn rs.. oh, byknye kekurgn, kejahilan, dan kealpaan aku... xmustahil sume org berpeluang tok jd muslimah sejati tu.. tp sejauh mana kite berusaha tok mencapai ke arah itu, biarlah hny Allah shj yg tahu.. kite xlyk utk menilai manusia itu sndri.. krn kite sndri terlalu byk cacat celanya... ape yg penting, tanamkn sedikit keinginan dlm diri, suatu hari, pasti aku jg mampu mnjd seperti itu... insyaAllah, moga Allah permudhkn niat ke arah itu... your life, your choice.. pastikan pilihan itu sesuatu yg tepat dan d'redhai olehNya krn kite yg memilihnya.. insyaAllah.. :)



* pndgn dr lua Sunway Lagoon..m'merhatikn kelibat manusia yg ramai2 terjah Sunway Lagoon *


Assalamualaikum w.b.t dan selamat tgh hr...

cuti sem ni byk dihbskn b'sm family.. mcm2 yg kami lakukan.. ape yg bole aku ckp, bila bersm family, hidup sgtla indah.. hilang sume2 tnsion, penat, dan sbgainye.. seminggu tu xcukup pd aku.. kalo bole nk hr2 b'sm.. supaya hr2 ceria.. tp, xbole la mcm tu kn.. xbole la hr2 ceria.. sbb teh ckp, hdp msti ade watak antagonis dan protagonis.. kite ni mcm pelakon.. kalo sume watak baik je, xbestla cerita tu.. jd kepelbagaian watak tu yg mnjdkn cerita tu semakin menarik~~~
kaitkn dgn hdp kite.. xbole la hari2 ceria.. msti kdg2 ade duka.. krn kedukaan tu la yg mnjdkn kte lbh tabah, lbh matang dan lbh mghrgai hdp ini.. dan bila ceria + duka bergabung, barula kte akn mengecapi erti kehidupan sbnr.. insyaAllah... yes, i agree.. admit it.. :)


* family tersyg... aku cinta mereka *


* we r fren, we r sibling, we r everythg, we r RAINBOW in ur family.. insyaAllah *


ms tok kembali ke UMP semakin hmpir.. sila buat persiapan diri secukupnye dr segi fizikal, mental, emosi dan sbgainye.. :)
Comments: (0)
Assalamualaikum w.b.t n selamat tgh hr..

p'tama2nya, aku nk pnjatkn setulus kesyukuran buat Yang Maha Esa ats segala nikmat yg tdk terhitung diberi olehnya.. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah.. perasaan hr ni sgt berbunga2.. xtahu mengapa ya.. hehe..:) mgkn sbb sgt teruja nk balik rumah esok krn da hmpir sebulan lbh xbalik rumh.. satu jgka ms yg sgt pjg.. ah, aku rndu segala2 yg ada d rumah.. baiti jannati.. boleh ke nk gelar rumah aku cmtu.. nampak sgt indah mksdnye.. moga penghuninya jua adalah yg indah2 jua.. insyaAllah... :)

byk bnda aku nk citer hr ni.. mule2 pasal AGM PETAKOM yg diadakn hr isnin lps... perasaan sgt lega bile aku scr rasmi da resign.. lps sudah satu tgjwb d dunia ni.. pe yg aku mampu katakan,
PETAKOM byk mengajar aku erti sbnr LEADERSHIP, COMMUNICATION SKILL, PATIENCE n byk lg.. bermula dari 0, alhamdulillah byk bnda yg dpt aku kutip sepnjg memegang
jwtn EXCO KEUSAHAWANAN selama setahun ni.. ppl not perfect.. same as me.. buat sesiapa yg pernah terasa hati@xpuas ht sepnjg aku berkhidmat dlm PETAKOM ini, aku pohon maaf.. ketahuilah suka duka b'sm PETAKOM akn aku jdkn landasan bile menceburi dunia pekerjaan nti.. :) PETAKOM BEST.. walau aku selalu merungut keje byk, meetg, program, meniaga dsb, tp
bile da hbs ni aku dpt konklusinye sndri.. konklusi d mana bnda2 tu semua yg mematangkn aku, menceriakan aku, mengajar sglnye.. serius.. terima kasih PETAKOM krn memberi aku kesemptn ini.. terima kasih kpd semua MT dan EXCO PETAKOM dan xlupe jua org kuat aku, SEKRETARIAT EXCO KEUSAHAWANAN.. tnpa anda semua, siapalah aku..aku hrgai..
buat MT baru, all the best, adik2.. :) moga PETAKOM lbh gah lps ni dgn adanya pimpinan br.. amin..


http://petakom.blogspot.com/


* mantan PETAKOM 08/09 *


itu cerita lega PETAKOM.. let's move to SYSNET... buat semua warga BCN yg menerajui
SYSNET, terima kasih ats kepercyaan yg diberi kpd aku sbg SETIAUSAHA SYSNET selama setahun ni.. aku hrgai.. walau xbyk mne aktiviti kite, tp aku yakin SYSNET akn gah berdiri d bwh pimpinan baru lps ni.. all the best kpd MT baru SYSNET.. buat kwn2 senior SYSNET, korg inspirasi hdpku.. tnpa korg, xmgkn sglnye akn berjln lncar.. terima ksih xterhgga.. selesai sudah 2 tggjwb d dunia ini.. lega lg.. :)


* kami peneraju SYSNET 08/09 *
http://sysnetcommunity.blogspot.com/


lastly, yea.. test da hbs.. lega tok kali ke-3.. alhamdulillah.. aku hny perlu tawakal shj... esok akn pulang.. xsbr rsnye.. andai aku ade sayap, psti aku da terbg.. tp apakan daya, aku hny manusia yg xdikurniakn sayap.. hehe.. buat sume kwn2, selamat bercuti.. gunakn sebaeknye masa cuti ini.. oh, jgn dilupakan PSM II tercinta ini.. haha.. pjg umo, kite ketemu lg after 1week.. :)

p/s : Ya Allah kurniakan kesihtn yg baek buat diriku, keluargaku, shbt2ku dan seluruh kaum mislimin serta muslimat.. skrg musim rmai org mudah dijangkiti penyakit.. jg diri msg2 ya.. moga Allah lindungi selalu.. amin..:) shbt2, aku syg korg~~