Advertise Here

aZie

- Another Blogger Blog's

Adapun di antara doa Nabi s.a.w. ketika berbuka ialah :

"Ya Allah, hanya untuk-Mu aku berpuasa, dan dengan rezeki anugerah-Mu aku berbuka,
Maha Suci Engkau dan segala puji bagi-Mu, Ya Allah, terimalah amalku, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

( H.R. Hasyim dari Mu'az bin Zahrah )

MAKANAN?? ya, mmg xdpt d'nafikn kte semua xblh lari dr MAKANAN... mmg itu adalh lumrah manusia normal yg memerlukn mknn bg menjana tenaga dlm melakukn aktiviti seharian... tetapi, d dlm keenakan kte menjamu pelbagai juadah MAKANAN, sedarkah kte msh t'dpt insan d muka bumi ini yg xdpt menikmati mknn sprti kte.. masih ade yg MENDERITA krn ketiadaan mknn.. oleh itu, sy menyeru kpd DIRI SY SNDRI dan kwn2 sekalian, jgnla kte terlalu BOROS dlm berbelanja t'utama d bulan RAMADHAN ini... sebaliknya, berbelanja la secara SEDERHANA mengikut ape yg d'anjurkn dlM islam.. ingatla, stiap pembazirn yg kte lakukn, berapa rmai lg insan d luar sana yg lbh memerlukn...
sabda Rasullullah SAW...
"Sesungguhnya org yg boros adlh saudara SYAITAN, sedangkan SYAITAN adlh makhluk yg kufur kpd tuhannya"
kelebihan RAMADHAN...


Rasulullah s.a.w. menggembirakan para sahabatnya dengan sabda baginda:

Ertinya: Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya...



Rasulullah s.a.w. juga mengucapkan kepada para Sahabat ucapan yang bermaksud:

Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan Penghulu segala bulan , maka selamat datanglah kamu kepadaNya. Maka telah datang bulan puasa membawa segala macam keberkatan. Oleh yang demikian muliakan tetamu yang datang itu dengan seberapa baik...
M.A.R.I R.E.N.U.N.G.K.A.N



Jika HARTA ibarat RACUN,
maka ZAKATlah PENAWARnya,
jika UMUR membuahkan DOSA ,
maka TAQWA dan TAUBATlah UBATnya,
jika seluruh bulan itu penuh dengan NODA,
maka RAMADHANlah PEMUTIHnya..
checklist amalan d bln ramadhan...


4.00 pagi

1.Bangun berdoa kepada ALLAH dengan doa:

“Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadanyalah aku akan dikembalikan.”
2.Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu.
3.Mandi dan membersihkan diri.
4.Mengambil whudu' dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.
4.20 pagi
1.Solat sunat TaubatRakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.
2.Solat sunat Tahajjud.Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.
3.Solat sunat HajatRakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali Selepas Al-Fatihah Rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.
4.Solat sunat WitirSelepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, terima taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.
5.00 pagi
1.Makan sahur
2.Mengosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.
5.30 pagi
1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.
2.Elakkan tidur selepas Subuh, kerana waktu itu adalah waktu paling berkat untuk memulakan pekerjaan.
7.00 pagi
1.Membuat persiapan ke tempat kerja. Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan dengan berniat dengan niat yang baik-baik.
2.Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada ALLAH agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW samada menyebutnya atau di hati.
3.Banyakkan istighfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggung jawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang dilakukannya dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.
10.00 pagi
1.Sembahyang sunat Dhuha, Ia adalah sumber rezeki yang berkat kalau istiqamah diamalkan.
2.Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.
Contoh dosa-dosa : Mengumpat mengutuk,menyindir yang menyakitkan orang,bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan yang bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja
12.45 tengah hari
1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
3.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.
4.15 petang
1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.
3.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA
5.30 petang
1.Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!

6.30 petang
1.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW :
"Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.
2.Apabila masuk waktu Maghrib, bacalah doa berbuka :
“Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka.”

3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak.
4.Seeloknya setelah memakan kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan yang berat.
8.00 malam
1.Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Taraweh
2.Cuba pertahankan solat taraweh walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)
11.00 malam
1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.Berniatlah untuk puasa esok hari.
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.4.Bacalah doa tidur :
"Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur
."
S.EL.A.M.A.T B.E.R.A.M.A.L
sabda Rasullullah S.A.W....

"barangsiapa yg b'puasa, dan m'harapkn keredhaan Allah, nescaya akan d'ampunkan dosa-dosa yg lalu"... I'allah

p/s : mari kte b'sm2 m'pertingkatkn amaln d bln yg mulia ini.. ikhlaskn hati.. I'allah...:)
Assalamualaikum...

sekadar p'kongsian ilmu b'sm...

seperti yg kte sedia maklum, pd bln yg mulia ini, syaitan2 akn d'ikat.. tetapi, tahukah kte bhw syaitan2 bole msk ke dlm dri manusia m'lalui p'bagai pintu... syaitan bole msk melalui telinga (m'dgr org mengumpat), mata (melihat maksiat), dan sebagainya. Tetapi sedarkah kte bhw syaitan paling mudah msk ke dlm diri manusia itu melalui HATI... knape? krn HATI merupakn bnda yg tdk nampak oleh org len m'lainkn empunye diri itu sndri yg merasanya...

antara cara syaitan msk ke dlm dri manusia melalui HATI adalah:-

  • sikap was-was
  • berdendam
  • sombong
  • dengki
  • riak

sdarkah kte bhw penyakit2 HATI yg d'sebutkn d ats merupakn taktik syaitan utk msk ke dlm dri kte. Oleh itu, b'waspada la... Moga Ramadhan thn ni m'jauhkn kte dr penyakit2 HATI d ats.. b'sm2 la kte m'pertingkn ibadah dan memohon keampunan drNYA... I'allah...

Assalamualaikum...

it's already 6.20am... after subuh pray, aku t'kenangkn seseorang.. YES, i do.. hanya perasaan rindu yg menebal b'main d benak hatiku tika ini... kenangan itu t'lalu indah.. dan ia benar2 mengusik jiwaku saat ini.. aku merindui DIA.. ya, aku rindu DIA sgt2.. ble dtgnye bln Ramadhan, perasaan itu pasti m'jengah kolam hatiku.. hr ni, genap 2thn 2 bln, jasadNYA b'semadi d sana.. Ya Allah, tabahkn hatiku dlm menempuhi ujianMu.. pasrahkn aku menerima segalanya.. redhakan aku dgn segala ketentuanMu... kalo dlu, ble dtg Ramadhan, aku + DIA + adik, pasti akn pegi ke pasar b'sm2 tok m'beli juadah buke pose... ya, aku msh igt.. DIA akn belanje ape je yg kami nk.. tp skrg, aku da xleh mintak pape lg dr DIA.. hny sepasang bj rye pemberiannye mnjd kenangan kmi smpai ble2... DIA ske sgt2 mkn satay, jering + kerang msk cili api.. tp, skrg... mak xpenah msk lg sejak DIA xda.. Ah, kenangan.. buat DIA, sekalung FATIHAH aku titpkn untuknya.. doaku, moga DIA bahagia d sana...

Ya Allah,
ANDAI DIBERI KESEMPATAN....
aku nk KAU kembalikn semula DIA dlm hidupku... tp, aku tahu itu mustahil... segalanya tlh t'catat sejak azali.. aku harus kuat menerimanya.. aku slalu rs aku kuat, but truely, aku xkuat.. Ya Allah, hny padaMu aku meminta d'permudhkn sglnye...

Ya Allah,
aku syg keluarga aku sgt2,
ANDAI DIBERI KESEMPATAN...
KAU pjgknla umur kami agar aku dpt menikmati sisa2 hidup yg ada b'sm mereka.. Aku tkot kehilgn mereka.. Jgn KAU ambil mereka d saat aku msh blm b'sedia m'hadapinye... tetapi, andai t'surat sebaliknye, redhakan hatiku menerimanya Ya Allah...

Ya Allah,
aku syg kawan2 aku sgt2,
ANDAI DIBERI KESEMPATAN...
ko kurniakanla rahmat dan hidayah kpd mereka.. peliharala mereka ke jln yg benar Ya Allah.. ko pjgknla umur mereka. jgn KAU ambil mereka d saat hari2 ku indah b'sm mereka.. sesungguhnye aku hambaMu yg lemah.. aku xmampu hidup tnpa mereka.. Tetapi Ya Allah, andai tersurat sebaliknye, redhakan aku Ya Allah...

Ya Allah,
aku syg guru2/pensyarah2 yg tlh m'curah ilmu kpd aku,
ANDAI DIBERI KESEMPATAN...
ko pjgknla umur mereka... ko kurniakanla kebahagiaan hidup kpd mereka bkn shj d dunia malah d akrt jua... sejenak aku t'kenang mesej yg d'terima smalam dr cikgu fizik masa tingkatan 4 dlu..
Cikgu Rohaya : azila masih dlm ingatan sy dan doa sy, jaga diri baik2, jaga solat, jadilah hamba Allah yg mulia, amin, luv u...
mesej yg benar2 m'buatkn hatiku t'sentuh.. terima kasih cikgu... tnpa tunjuk ajar drmu dlu, blm tntu lg aku mampu m'jd sprti skrg.. TERIMA KASIH CIKGU utk segala tnjuk ajar, nasiht dan setrusnye msh mengingati aku... Tetapi, seandainya t'surat sebaliknye, redhakan aku menerimanya Ya Allah...
Ya Allah,
ANDAI DIBERI KESEMPATAN...
aku nk jd hambaMu yg baek.. lbh baek dr smlm dan b'tmbh baek d hr2 yg mendtg.. aku bukanla hambaMu yg baek, but I try to be... aku mengaku, kdg kala aku jge alpa Ya Allah.. Ya Allah, ampunkn segala dosaku samada yg bsr mahupn kecil, nyata mahupn t'sembunyi, sengaja mahupn xsengaja, sedar mahupn xsedar.. aku lemah Ya Allah..
Ya Allah.
ANDAI DIBEERI KESEMPATAN...
KAU bukakn la pintu taubat buatku... KAU tetpknla iman aku dan KAU tunjukknla aku jln yg lurus.. aku tkot andai aku xberkesemptn tok m'lakuknnye... aku tkot andai sglnye sdh t'lewat, baru la aku nk b'taubat.. aku tkot andainya ajal sdh smkn m'hmpiri, baru la aku t'sedar...
Ya Allah,
teima kasih krn tlh mengurniakan insan2 yg menyayangi aku seadanya.. setulus kesyukurn aku panjatkn kpdMu Ya Allah.. ALHAMDULILLAH... sayangila insan2 di sekeliling anda setulusnya, kerana kamu xkn tahu berapa lm kamu akn b'kesemptn tok b'smnye... Ingatla, hidup ini hny sementara dan kite sume xkn lari dr menuju destinasi kte yg utama iaitu KEMATIAN.. b'sediala dr skrg.. kte xpenah tahu ble, d mana, dan siapa tp KEMATIAN itu pasti... aku tkot andai aku xb'sedia ketika KEMATIAN m'hmpiri aku...
Ya Allah,
ANDAI BIDERI KESEMPATAN...
If tomorrow never comes
Have I done what I should have done today
Or did I just let time slip away
If tomorrow never comes
Have I said sorry to the people I have done wrong hurting
And plead to God for forgiveness for all my sinning
If tomorrow never comes
Did I say thanks to the people I know,
Or I just didn’t bother to show
If tomorrow never comes
Will I know what is next to come,
And will I get to paradise with a warm welcome
If tomorrow never comes
I won’t let the day pass away,
And cherish what I have today
If tomorrow never comes
I’m sure to strive my best,
And make that day the best from the rest
We will never know if we have tomorrow,
So I plead to God with full of sorrow
Y aAllah, SHOW ME THE WAY, FOR YOUR WAY IS THE ONLY WAY, AND MAKE MY EVERYDAY MY BEST DAY, AMIN!
Ramadhan,
ya, aku menantimu penuh kegembiraan...
bulan d mana nafas menjadi tasbih,
tidur menjd ibadah,
amal diterima &,
doa d'ijabah...
moga aku DIBERI KESEMPATAN utk b'temu lg dgn Ramadhan pd thn hdpn.. I'allah..
Comments: (0)
Nyatakan 5 fakta menarik mengenai pemberi award ini...

ape yek pasl bdk nie~ hehe...
1. sweet sgt2.. kalo tgk muka dia, tenang semacam.. calon isteri solehah nie~ amin
2. dtg dr utara (kedah).. jauh tu~
3. junior aku (networking).. stdy leklok ye~ hehe
4. sekretariat exco keusahawanan... pasni leh jd MT PETAKOM plk.. haha
5. dok c5 aras3..kt bilik dia ade jual topup.. so, sp2 nk topup leh dtg blik dia.. PROMOTE!!! hehe..
Setiap blogger harus menyatakan 10 fakta/hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award...
1. i LoVe reading novels soo much.. kt umh byk glerr koleksi novel.. sp2 nk pinjm bole2.. hehe
2. shopping~ xpecially time mega sale... haha..=P
3. suke tgk laut, pantai, air terjun.... waa, nyaman2...
4. travelling... tpt impian : istanbul, switzerland, korea
5. i'm hepy go lucky.. ketawa xigt dunia~ haha
6. dgr motivasi... blh brain wash cket aku nie~ haha
7. outing wit my family n frens~ waa, enjoy sgt2.. damn love u all...
8. kumpul kad raye~ since sek menengah lg.. hehe
9. cooking!! yes, i do.. i'm not a good cooker but i try to be.. hehe
10. i'm universal -> aku lyn sume lagu2 or cerita2 (korea+malay+english+hindi+cina)..=p
Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya, dan ceritakan tentang mereka...
*sarah : geng giler2 aku~*
*tia : besfren teh.. hehe*
*mint : jiran sblh aku sem lps.. ble nk dtg bilik aku weh*
*zetty : my twin*
*wani : poohmashimaro... lesung pipit dia menawan*
*zetti : da lama ko menyepi dr dunia blog~*
*bahiyah : jah oo jah... slalu gelak tahap cipan ble aku kecek kelate~ jg ko jah.. haha
*emy : kwn sekelas... cian dia ngah sakit skrg.. doakn dia cpt sembuh ye.. amin
*yien : junior aku.. waa, sgt peramah... ~*
*yaya : sekretariat aku... ni peramah gk.. leh join kelab sm yien.. hehe :)
S.E.L.A.M.A.T M.E.N.J.A.W.A.B

Assalamualaikum dan selamat mlm...
lg 3hari nk pose.. wa, xsbrnye.. td semptla aku shopping sempena nk smbut ramadhan thn nie.. g beli kurma la , kordial, senang nk wt air time buke pose n byk lg la.. hehe... actually, ada bnda aku nk share tok post kali ni tntg ramadhan.. mari kte bc.. sekadar renungan b'sm...
Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan...
Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:-
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang m’aminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat
Sempena akan tibanya bulan Ramadhan yang tidak lama lagi, oleh itu, saya terlebih dahulu menyusun 10jari memohon maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja mahupun yang di sengaja. Saya juga memohon dihalalkan semuanya jika ade t’makan atau terminum. Saya juga telah memaafkan saudara saudari dan telah menghalalkan segalanya.
Moga Ramadhan tahun nie m’bw 1001 barakah kpd kita semua. Amin. B’sama-sama la kte m’perbykkn amal kebajikan d bulan yg mulia ini.. Insyaallah..

S.E.L.A.M.A.T M.E.N.J.A.L.A.N.I I.B.A.D.A.H P.U.A.S.A
Comments: (0)
SOFT SKILL 2 is OVER.. best glerr.. :)
2nd session lbt lg.. still got time.. hoho
work 2 do : meetg pasal jaket fakulti, edit PSM chap.2, project internet tech, task mandarin, asgmnt bioinfo, meetg project bioinfo...
wat else?? hurm...
wish : teringin nk mkn roti canai.. ptg ni ek sarah..:) haha
Comments: (0)
special thanks 4 her... NOR EMILIA ZETTY BT KHAIRUDDIN 4 da present... hehe... :)
terharu sgt2.. may ur frenship remain 4ever.. AMIN..


* nyummm3... sedapnye.. :) dia buat sndri nie.. hehe *

* thanks zetty *

Comments: (0)
lalalalala~~~~~~~~~~~
i'm sooOOOoo hepy rite now.. da lama aku mncari lagu nie (OLAN - hiasan)~ finally, dpt gk.. thanks zila tlg aku cr lagu nie smalm wlpn xjpe.. xpe2, aku da download kt lab td (trok kn).. haha...
jom lAyAn lagu nie.. da b'kali2 aku ulang... haha..:)
daa~~
Comments: (2)

Assalamualaikum dan selamat malam...

welcome back 2 UMP after 1week olidy... syoknye CUTI... nak lg... hehe.. actually, last wednesday, aku, nadia, tikah n tia spent ur oliday tyme at sunway pyrmd.. 4 wat???? hehe.. we play ice skating 2gether.. best glerr.. aku slalu je g sana tp xpenah maen ice skating sbb xde cnfident.. alasan tkot jtoh.. malu siot kalo jtoh.. satu mall tgk kalo jtoh.. haha... tp, xsgka plak aku leh join tbe2.. mgkn da d'takdirkn kot... thanks nadia sbb b'jy pjok aku maen ice skating... demi menunaikn hajat nadia n tia yg nk sgt maen ice skating, so, aku pn join la diorg..:)

at first, serius tkot glerr.. aku pegang je palang tepi... cm bdk br blajr b'tatih.. haha... tkot2 pn, alhamdulillah b'jy gk wt 1 pusingan... tahniah azie (puji dri sndri r..) tikah surrender after 1round.. taubat dia xnk maen lg... haha.. d'sbbkn byrn yg mahal, so, aku xnkla m'bzr cmtu jerr... so, aku pn maen la lg.. overall dptla 3round.. pastu, xlarat da.. penat.. tia n nadia cntinue da game.. tahniah buat tia krn b'jy jd pemain t'baek.. expert wlpn 1st tyme maen.. hehe.. seronok sgt.. :) thanks nadia, tia n tikah 4 da SWEET day... pasni kte plan g sunway lagoon plk sm2 ek.. coming soon.. haha..


* photo shot by tia.. bes woo.. sjok gler *

* kami : nadia, aku, tia n tikah *

lpas da penat maen, aku ape lg.. alang2 da kua, mmg nk cr buku motivasi or novel... tp, jpe buku motivasi lg best.. so, aku pn beli la.. i LoVe reading soo much... so, aku xpenh kesah kalo spent duet byk tok beli buku.. lgpn, membc menambhkn pengetahuan.. xslh kn.. hehe.. so, kt bwh nie adlh buku yg sempt aku beli.. tgk tjok cm best jerr... aku br bc cket d'sbbkn kekangan ms.. buku ni mmg sesuai tok wanita.. xkire r remaja, dewasa or org tua.. sgt b'gne.. oleh suzana ghazali.. rsnye dia ni agk famous gk r.. nti free aku cntinue bc.. hoho..

* Buatmu Wanita : oleh Suzana Ghazali *

a lot of work 2 do after came back 2 UMP... haishhh, tnsion2... kuatkn smgt.. FOKUS.. aku boleh.. chayoo.. :)
wish : may ur NENEK cpt sembuh.. Ya Allah kurniakn kesihtn yg baek kpd NENEK ku.. Amin..

Comments: (2)
Assalamualaikum dan selamat malam...

waaaa, rndu glerr nk update blog nie.. da beberapa hr internet xdpt nk access d UMP.. bengang glerr... byk keje t'gendala..skrg ni aku sdg b'cuti d rumah.. maklumla, UMP m'isytiharkn cuti 1week berikutn kes h1n1 yg smkn serius... moga semua warga UMP berada dlm keadaan sehat sejhtera .. amin..

actually, byk glerr bnda yg berlaku dlm hidup aku sepnjg mggu lpas.. tp, yg paling best n xmgkn akn aku lupakan adalah ms smbutn bESday aku... mmg terharu sgt2... for those yg involve secara langsung n xlgsung, aku appreciate sgt2, terharu.. n xtau nk gmbrkn cmne perasaan aku.. xsgka cmtu skali korg pny smbutn... AKU SAYANG KORG SGT2... THANKS A LOT FRIENDS.... moga pershbtn kte sume akn kekal cmni smpai ble2.. Ya Allah, peliharalah sekelian sahabatku.. Amin...

buat anda d luar sana, hargaila sahabat anda d kala sush mahupn senang krn kasihnye sahabat tiada tndingan.. percayala.. aku nk mintak maaf dr hujg rmbut smpai hujg kaki kpd sume yg b'gelar shbtku andai aku penah melukakn hati kalian scr sengaja atau xsengaja.. sesungguhnye aku jg manusia biasa yg xkn lari dr buat silap.. tp, aku nk korg tahu, aku SAYANG korg sg2..n aku appreciate sgt2 apa yg korg buat selama nie.. TERIMA KASIH SAHABAT.. kamu mewarnai hidupku...

hepy belated bufday azie.. aku da tua... eh, silap2.. bkn tua, tp b'tmbh matang... matang kerr??? haha... mcm xpercy jerr.. aku smkn dewasa.. n semkn byk yg aku kne b'hdpn nti.. mcm2.. challenges.. sesungguhnye aku tkot sgt2 nk m'hdpi dunia luar.. tp, smpai ble aku nk lari.. aku kne kuat.. sejauh mane aku lari, aku ttp kne b'hdpn dgn dunia luar.. wah, tkotnye.. xnkla ckp psl bnda cmnie.. jom2,kte share pe yg b'laku mggu lps.. hehe..:)


(selasa - 28 july 09)
myBesday PART I:-




* gurls C32 n C31 (zetti n wani) korg mmg BEST... lOve u aLL.... :)*



* sory guys, gmbr korg kabur cket... hehe..:)*


* ni la akak2 yg plg sporting penah aku jpe.. thanks kak mira n kak baiyah..*


* aku + tepung + telur (busuk glerr wehhh!!!!)*

* diorg pn kne gk.. haha...*


* wajah2 ceria maen tepung.... *


* thanks zetti n wani 4 da present*

(rabu - 29 july 09)
myBesday PART II :-


* jom kte potong kek.. hehe*


* hadiah dr teh.. nti aku bc ek..*

* my rumete's.. thanks a lot.. luv u aLL*


* 1st game yg aku maen kt fun fair.. haha.. cuak seh*


* game ni serius wat aku kecut prot.. mencabar gle.. nk men lg.. haha..*
(khamis - 30 july 09)
disebalik kegembiraan yg b'laku last week, ada juga kesedihan yg melanda dlm hdpku.. pg khamis, aku wt checkup kt klinik UMP coz xthn sgt sakit prot.. dr ckp aku kne gastrik.. lps mkn ubt, aku pn tdo la.. ptg tu bgn, igtkn da ok, rupenye makin b'tmbh sakit aku.. smpai muntah2.. rumete aku risau, tros bw aku g klinik luar.. klinik ASMARA (KT DPN MEGAMALL) hoho... dr ckp aku kne keracunan mknn + gastrik.. pastu, kne cucuk kt _ _ _ _ _ _ hoho... aku proceed ngan mkn ubt...

(jumaat - 31 july 09)
ohhh PC FAIR...aku sdih sgt.. program yg aku organize, xcomplete sepenuhnye.. sempt sehari je.. tup2, UMP isytiharkn cuti 1week..kelam kabut glerr aku call cmpany... naseb baek diorg bg respond ok.. dugaan btol.. hoho... for all my sekretariat (alqaf, sarah, kak ila, kak nad, yaya, aimi, tay, nadia, ummi), thanks a lot 4 yr commitment.. i'm rely appreciate... byk bnda kte blaja sbnrnye.. moga PC FAIR m'beri kalian sume pengalaman yg b'guna.. i'allah.. 4 president petakom, thanks 4 da support.. "sebaik2 p'rncgn adlh p'rncgn Allah", "a failure its not a gates for a million of success"... 4 those who care about my health, aku appreciate sgt2..
(sabtu - 1/8/09)
yeay, balik rumah... mish home sOooo much... otw balik rumah, aku menyaksikn rusuhan d KL.. t'kjot gler.. rmai org sgt2..smpaikn lrt yg aku naek t'pksa ttop laluan ke Bandary n Masjid Jamek berikutn rusuhan tntg ISA.. byk glerr polis n FRU.. aku yg dok dlm lrt pn da cuak.. da la sorg2.. naseb baek xde pape.. bygkn p'jlnn yg biasanye m'ambil ms 3jam je dr kuantn- kl, da jd 6jam.. aku b'tolak dr UMP pkul 10pg.. then, smpai rumh kul 4ptg gara2 rusuhan dan kesesakan lalulintas yg trok sgt.. KL ohhh KL....papepn, aku bersyukur sbb selamat selamat smpai d rumh akhrnye.. TERIMA KASIH YA ALLAH..

(ahad - 2/8/09)
prot aku sakit semula.. parents aku da cuak.. xnk tgguh2, tros bw aku g klinik.. dr still ckp bnda sm.. gastrik + angin..mkn ubt lg.. waa, bosn sgt2.. naseb baek aku jenis yg leh r gk nk telan ubt.. kalo x, membzr je duet g klinik...lpas g klinik, mlm tu hntr adek balik kptm.. waa, xsempt nk cerita pjg2 ngan dia.. dia da hbs cuti.. tggalla aku sorg2..hoho..
(isnin - 3/8/09)
cbuk buat labsheet 2 bioinformatics... da la sush.. pastu, kne hntr last hr selasa.. aku da la mls gle nk wt keje time2 cuti neyh.. hoho.. bio ohhhhhh bio.... chayoo azie.. :)
hr ni alhamdulllah, aku da sehat hmpir 80%.. mak ckp pasni kne minum susu stiap pg, xleh minum ais byk sgt, xleh mkn pedas2, xleh mkn asam2, xleh mkn bnda2 yg tajam.. hoho.. mak, byknye pantang larang.. abes, angah nk mkn pe??????? hoho...mak ckp " mak risau, angah sakit2 cmni.. kne jg kesihtn"... terima kasih mak abh... jasamu akn aku kenang smpai ble2.. i'allah.. aku nk jd ank yg baek buat mak ngan abh... :)
lastly, SPECIAL THANKS for.....
my beloved frens tok smbutn bufday aku, tok yg care pasal kesihtn aku (C32 n C31).. KORG MMG BEST!!!!! , my rumete (teh, zila, kak azie), sekretariat EXCO KEUSAHAWANAN PETAKOM, warga PETAKOM, kwn2 yg msj wish bufday aku (t'haru korg still igt besday aku), my FAMILY, n sume la.. MAY GOD BLESS U ALL FOREVER.. AMINN..
p/s : doakn aku cpt sembuh ye.. I'allah.. :)